Volkswagen Golf piątej generacji został zaprezentowany podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku. Auto w porównaniu do poprzedniej generacji wyraźnie urosło, powiększono także bagażnik. Dzięki wielowahaczowej tylnej osi Golf V miał świetne właściwości jezdne i zapewniał bardzo wysoki komfort jazdy. Do 2008 roku z taśmy zjechało łącznie 3,4 mln egzemplarzy Golfa V i spokrewnionych z nim modeli.
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia wnętrza, Golf IV wyznaczał więc pod tym względem nowe standardy w segmencie C. Kolejny raz poprawiono poziom bezpieczeństwa, a potwierdzeniem był fakt, że samochód otrzymał maksymalną wówczas notę czterech gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Łącznie, od 1997 do 2003 roku wyprodukowano 4,9 miliona VW Golfów IV, wliczając w to wszystkie pochodne.
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu rozpoczęła się seryjna produkcja nowego Golfa: jako pierwszy z taśmy zjechał Golf w wersji Style w kolorze Anemone Blue. Produkcja w hali nr 12 została uruchomiona niemal dokładnie 50 lat po tym, jak pierwszy seryjnie wyprodukowany Golf zjechał z taśmy fabryki w Wolfsburgu.
Dwie poprzednie generacje Volkswagena Golfa okazały się wielkimi sukcesami marki z Wolfsburga. Z Golfem III wiązano równie wielkie nadzieje. Auto nie zawiodło, a pod wieloma względami było wyjątkowe. Właśnie w Golfie III zadebiutował sześciocylindrowy silnik – żaden producent nie odważył się wcześniej na podobny ruch w tym segmencie. Poza osiągami położono nacisk także na bezpieczeństwo, w Golfie III już w 1992 roku pojawiły się czołowe poduszki powietrzne, a cztery lata później także poduszki boczne. System ABS stał się elementem wyposażenia standardowego w 1996 roku.
Po olbrzymim sukcesie pierwszej generacji Volkswagena Golfa jego następca miał niełatwe zadanie – utrzymać sprzedaż na wysokim poziomie i zdobywać kolejne pokolenie kierowców. Marka z Wolfsburga powierzyła projekt Herbertowi Schäferowi, który zamiast rewolucji postawił na ewolucję świetnie przyjętego na rynku dzieła Giorgetto Giugiaro. Spod ręki Niemca wyszły także inne modele Volkswagena – Polo i Passat. Jedno się nie zmieniło – wciąż był to trzy- i pięciodrzwiowy hatchback z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i napędzający koła przednie. Od 1984 roku produkowano także bliźniaczą, jeśli chodzi o rozwiązania techniczne Jettę, czyli dwu- lub czterodrzwiowego sedana.
Volkswagen postanowił uczcić 50. rocznicę uruchomienia produkcji modelu Golf nie tylko wprowadzając do sprzedaży zmodernizowaną odsłonę swojego bestsellera, lecz także oferując go w specjalnej odmianie Edition 50. Golf Edition 50 wyróżnia się m.in. 18-calowymi felgami aluminiowymi Leeds, przyciemnianymi tylnymi szybami, czarną podsufitką, nakładkami na pedały ze szczotkowanej stali oraz znaczkiem „50” na słupkach B, kierownicy i progach. Cena tej odmiany zaczyna się od 135 590 zł – to zaledwie o 1500 zł drożej od wersji Style. Golfa Edition 50 można zamawiać u dilerów Volkswagena od dziś. Początkowo będą dostępne dwie wersje silnikowe – 1.5 TSI 150 KM i 1.5 eTSI mHEV o identycznej mocy. Później dołączą do nich także wersje 1.5 TSI eHybrid o mocy 204 KM i 2.0 TDI o mocy 150 KM.
Historia Golfa pierwszej generacji zaczęła się jeszcze w latach 60. – pod koniec tej dekady Volkswagen zdecydował, że wysłużonego Garbusa trzeba zastąpić nowoczesnym, niedużym samochodem. Auto miało mieć silnik umieszczony poprzecznie z przodu i przedni napęd. Tak narodził się jeden z najpopularniejszych samochodów wszech czasów – Golf. Za projekt auta odpowiadało studio Ital Design, a głównym stylistą był słynny Giorgetto Giugiaro. Produkcja rozpoczęła się w marcu 1974 roku, a z taśmy zjeżdżały Golfy z nadwoziem hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej. W 1976 roku zadebiutowała odmiana GTI, a od 1979 produkowany był Golf Cabriolet. Przez prawie 10 lat produkcji z taśmy zjechało niemal 7 milionów egzemplarzy świetnie przyjętego przez klientów samochodu.
Volkswagen rozpoczyna przedsprzedaż najnowszego wcielenia bestsellera z Wolfsburga – Golfa. Ceny zaczynają się od 112 100 zł. Tyle kosztuje auto z nadwoziem hatchback w podstawowej wersji wyposażenia Golf, z silnikiem 1.5 TSI o mocy 115 KM. Poza odmianami Golf, Life i Style nowy Golf debiutuje na rynku także w wyjątkowej wersji Special Edition, która wyróżnia się pakietem wyposażenia dodatkowego w bardzo korzystnej cenie. Golf Special Edition jest droższy od odmiany Life o zaledwie 800 zł, a nabywca zyskuje pakiet wyposażenia dodatkowego o wartości 11 190 zł. Nowy Golf będzie oferowany także w wielu wariantach finansowania, m.in. leasingu – przy założeniu 10% wpłaty wstępnej i umowie na 48 miesięcy z limitem 15 tys. km rocznie miesięczna rata za bazową odmianę wyniesie 1006 zł netto.
Golf to prawdziwa ikona Volkswagena i motoryzacji: najpopularniejszy Volkswagen wszech czasów obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. W ramach obchodów jubileuszu na targach Bremen Classic Motorshow będzie można zobaczyć Golfa I i jeden z prototypów z 1969 roku. Golf jest ikoną swojego segmentu od 1974 roku. Z każdą kolejną generacją ten kompaktowy samochód rewolucjonizował i demokratyzował świat motoryzacji.
Volkswagen rozpoczął jubileuszowy rok Golfa w bardzo sportowy i spektakularny sposób podczas imprezy Ice Race w Zell am See. Nowy Golf, który zostanie wprowadzony na rynek w tym roku na swoje 50. urodziny, miał swoją publiczną premierę podczas tradycyjnej imprezy na lodzie i śniegu. Volkswagen zaprezentował również swój najbardziej sportowy model z napędem na wszystkie koła: Golfa R – jeszcze zakamuflowanego, ale bez najmniejszych wątpliwości należącego do rodziny R. Przyszły flagowy model Golfa będzie świętował swoją światową premierę w połowie 2024 roku.