Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
20.05.2024
Volkswagen Golf V – wysoki komfort, znakomite właściwości jezdne i więcej wersji nadwoziowych

Volkswagen Golf V – wysoki komfort, znakomite właściwości jezdne i więcej wersji nadwoziowych

  • Volkswagen Golf piątej generacji zadebiutował jesienią 2003 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie
  • Auto pod względem komfortu i właściwości jezdnych wyprzedzało wiele samochodów klasy średniej
  • W Golfie piątej generacji zadebiutował turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa
  • Golf V był produkowany jako 3
  • i 5-drzwiowy hatchback, a także kombi, minivan Golf Plus, kabriolet Eos i sedan Jetta
  • W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004 Volkswagen Golf V zajął trzecie miejsce
  • Do 2008 roku wyprodukowano 3,4 mln egzemplarzy Golfa V i jego pochodnych

Volkswagen Golf piątej generacji został zaprezentowany podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku. Auto w porównaniu do poprzedniej generacji wyraźnie urosło, powiększono także bagażnik. Dzięki wielowahaczowej tylnej osi Golf V miał świetne właściwości jezdne i zapewniał bardzo wysoki komfort jazdy. Do 2008 roku z taśmy zjechało łącznie 3,4 mln egzemplarzy Golfa V i spokrewnionych z nim modeli.

Golf V został wprowadzony na rynek w październiku 2003 roku. Auto pod względem komfortu i właściwości jezdnych wyprzedzało wówczas wiele samochodów klasy średniej. Przyczyniały się do tego przede wszystkim czterowahaczowa tylna oś i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa nigdy nie było tak bogate w samochodach kompaktowych: hamulce tarczowe na obu osiach we wszystkich wersjach silnikowych, układ stabilizacji toru jazdy, kontrola trakcji, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, system ABS i asystent hamowania. Golf V zapoczątkował demokratyzację systemów bezpieczeństwa w klasie kompaktowej.

Patrząc na Golfa V z boku od razu w oczy rzuca się masywny słupek C, tak charakterystyczny dla kompaktowych Volkswagenów od 1974 roku. Co ważne, całe nadwozie jest spawane laserowo, co sprawia, że bestseller z Wolfsburga ma o 80 procent większą sztywność skrętną niż poprzednik. Wnętrze jest wykończone wysokiej jakości tworzywami, a równie istotne dla projektantów Golfa V były funkcjonalność i bezpieczeństwo. Dlatego w standardzie znalazły się czołowe i boczne poduszki powietrzne, a także te chroniące głowy pasażerów. Za dopłatą można było otrzymać boczne poduszki powietrzne z tyłu.

Na wybór silników nie można było narzekać – do wyboru były jednostki benzynowe: 1.4 16V 80 KM, 1.4 FSI 90 KM, 1.4 TSI 122/140/170 KM, 1.6 102 KM, 1.6 FSI 115 KM, 2.0 FSI 150 KM (200 KM w GTI), a na szczycie gamy, podobnie jak w poprzedniku, znalazło się mocarne 3.2 V6 o mocy zwiększonej do 250 KM. Zwolennicy diesli mogli wybrać odmianę 1.9 TDI 90 lub 105 KM (ten ostatni także jako BlueMotion). W gamie znalazły się także silniki 2.0 TDI o mocy 136 i 140 KM, a w odmianie GT nawet 170 KM. Była także wyjątkowo oszczędna, wolnossąca jednostka 2.0 SDI o mocy 75 KM. Niektóre jednostki były dostępne ze skrzynią DSG, która zadebiutowała w Golfie IV R32 – można było ją zamówić w połączeniu z silnikami 1.9 TDI o mocy 105 KM i 2.0 TDI 140 KM. W autach z niektórymi silnikami benzynowymi (1.6 102 KM, 1.6 FSI 115 KM i 2.0 FSI 150 KM) opcjonalnie była dostępna klasyczna skrzynia automatyczna Tiptronic.

Początkowo w salonach pojawił się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, a pod koniec 2004 roku zaprezentowano Golfa Plus, który wypełnił lukę między Golfem a Touranem. Jedną z cech nowego modelu była praktyczna, przesuwana tylna kanapa, dzięki której można było błyskawicznie powiększyć bagażnik. Auto pojawiło się w salonach na początku 2005 roku. W tym samym roku do hatchbacka i minivana dołączył czterodrzwiowy sedan, nazwany Jetta. Auto produkowano w kilku fabrykach na całym świecie, a ostatni egzemplarz zjechał z taśmy w 2011 roku.

W 2004 roku Volkswagen zaprezentował prototyp o nazwie Concept C. Auto z elektrycznie otwieranym twardym dachem wzbudziło tak duże zainteresowanie, że już rok później zaprezentowano wersję produkcyjną pojazdu o nazwie Eos. Jego dach to elektrycznie składana, 5-częściowa stalowo-szklana konstrukcja, która umożliwia oglądanie nieba także przy zamkniętym dachu. Przemiana z coupe w cabrio w przypadku Eosa trwała 25 sekund.

W przypadku Golfa piątej generacji na odmianę GTI trzeba było poczekać do 2004 roku. Nowe GTI było dostępne z nadwoziem trzy- i pięciodrzwiowym, a pod maską znalazł się turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI). Moc 200 KM i 280 Nm zapewniały bardzo dobre osiągi – auto mogło rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 7 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 235 km/h (dane dla odmiany ze skrzynią DSG).

Na 30-lecie Golfa GTI Volkswagen przygotował specjalną wersję GTI Edition 30. Miał on więcej elementów lakierowanych na kolor nadwozia, przyciemnione światła z tyłu, lakierowane na czarno felgi aluminiowe Detroit i znaczek Edition 30. Wewnątrz pojawiły się czerwone przeszycia na dźwigni hamulca ręcznego, kierownicy, dywanikach i gałce dźwigni zmiany biegów (oczywiście w kształcie piłki do golfa, a także sportowe fotele z tapicerką w kratkę i elementami ze skóry. Silnik wzmocniono o – nomen omen – 30 KM. Ta odmiana mogła się rozpędzić do 245 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmował 6,8 s (skrzynia manualna) lub 6,4 s (DSG).

W 2005 roku w sprzedaży znalazła się flagowa wersja Golfa – R32. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra miał moc 250 KM i moment obrotowy na poziomie 320 Nm. „Über-Golf” piątej generacji był standardowo wyposażony w napęd na cztery koła 4MOTION i 6-biegową manualną skrzynię biegów. Auto z taką skrzynią przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, a z DSG – nawet w 6,2 sekundy. Prędkość maksymalna odmiany z manualną skrzynią wynosiła 250 km/h. Podobnie jak w przypadku poprzednika Golf R32 miał charakterystyczną, podwójną końcówkę wydechu.

Jednak wcale nie Golf R32 był najbardziej ekstremalną odmianą. Ten tytuł przypadł prototypowi GTI W12-650, który został zaprezentowany w maju 2007 roku podczas zlotu GTI Treffen nad austriackim jeziorem Wörthersee. Z oryginalnego GTI zostało niewiele – głównie drzwi, przednia maska oraz reflektory. Resztę nadwozia zaprojektowano od nowa. Auto wyposażono w 19-calowe aluminiowe felgi. Jak wskazuje nazwa, źródłem napędu był (pochodzący z Bentleya Continentala GT turbodoładowany silnik benzynowy W12 o pojemności 6 litrów i mocy 650 KM. Oczywiście umieszczony centralnie – nie udałoby się go zmieścić pod maską. Olbrzymi silnik zapewniał piorunujące osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 3,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła niewiarygodne 325 km/h.

Dane techniczne Volkswagena Golfa V z 2003 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 4204 mm, szerokość 1759 mm, wysokość 1470 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1173 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 350 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,6 l o mocy 102 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s

Historia Volkswagena Golfa V:
2003
Debiut Golfa V podczas salonu samochodowego IAA we Frankfurcie
2004
Pierwszy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa marki z Wolfsburga
Debiut Golfa GTI
2005
Do sprzedaży trafia 250-konny Golf R32
W salonach pojawia się minivan Golf Plus
2006
Pierwszy silnik z podwójnym doładowaniem – 1.4 TSI o mocy 170 KM
2007
W gamie pojawia się odmiana kombi
2008
Zakończenie produkcji Golfa V
Przez 5 lat wyprodukowano 3,4 mln egzemplarzy
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.