Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
03.06.2024
Volkswagen Golf VI – bogate wyposażenie standardowe i wysoki poziom bezpieczeństwa

Volkswagen Golf VI – bogate wyposażenie standardowe i wysoki poziom bezpieczeństwa

  • Volkswagena Golfa szóstej generacji zaprezentowano jesienią 2008 roku, podczas salonu samochodowego w Paryżu
  • W Golfie VI można było mieć elementy wyposażenia znane raczej z aut wyższych segmentów: adaptacyjny tempomat, asystenta parkowania, kamerę cofania czy adaptacyjne zawieszenie DCC
  • W Golfie szóstej generacji zadebiutowały poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy
  • Na bazie Golfa VI opracowano także inne wersje nadwoziowe: sedana Jetta, kombi Variant, wersję Cabriolet i Golfa Plus
  • W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2009 Volkswagen Golf VI zajął trzecie miejsce, a w konkursie World Car of the Year 2009 okazał się bezkonkurencyjny
  • Do 2012 roku wyprodukowano 3,6 mln egzemplarzy Golfa VI i jego pochodnych

Volkswagen Golf szóstej generacji swoją premierę świętował jesienią 2008 roku, podczas salonu samochodowego w Paryżu. Kolejny raz udało się poprawić jakość wykończenia wnętrza, a także poziom bezpieczeństwa, czego najlepszym dowodem była maksymalna ocena pięciu gwiazdek, jaką nowy kompaktowy Volkswagen otrzymał w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP. Wzbogacono wyposażenie standardowe, auto mogło mieć na pokładzie m.in. adaptacyjny tempomat, automatyczne światła drogowe Light Assist, system wspomagający ruszanie pod górę Hill Start Assist czy adaptacyjne zawieszenie DCC. Do 2012 roku z taśmy zjechało łącznie 3,6 mln egzemplarzy Golfa VI i spokrewnionych z nim modeli.

Volkswagen Golf VI został zaprezentowany w 2008 roku. Za wygląd samochodu odpowiedzialny był słynny włoski stylista, Walter de Silva. Oczywiście auto zachowało charakterystyczny dla wszystkich generacji kompaktowego Volkswagena masywny słupek C. W 2009 roku do trzy-i pięciodrzwiowego hatchback dołączyła odmiana kombi, nazwana tradycyjnie Variant oraz Golf Plus po liftingu. Rok później zadebiutowała czterodrzwiowa odmiana – Jetta, a także kabriolet z miękkim dachem.
Golf VI, jeśli chodzi o systemy zwiększające bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę, zdecydowanie wykraczał poza standardy segmentu C. W wyposażeniu każdej wersji był m.in. pionierski system kolanowych poduszek powietrznych dla kierowcy. Zależnie od wersji można było także kupić Golfa z adaptacyjnym tempomatem, asystentem parkowania, kamerą cofania o wysokiej rozdzielczości, adaptacyjnym zawieszeniem DCC, systemem monitorowania ciśnienia w oponach, reflektorami bi-ksenonowymi z dynamicznymi światłami doświetlającymi zakręty i tylnymi światłami w technologii LED.
Wnętrze po raz kolejny uszlachetniono, sięgając po wyższej jakości tworzywa i materiały. Dodatkowo, dzięki podwójnym uszczelkom w drzwiach odczuwalnie poprawiło się wyciszenie wnętrza. Pojawiła się nowa kierownica, zmieniono także koncepcję obsługi klimatyzacji i wprowadzono nowe systemy audio. Wszystko to wpłynęło na poprawę ergonomii i lepsze wrażenia z użytkowania. Wisienką na torcie były okrągłe instrumenty z chromowanymi obwódkami i białym podświetleniem, zaadaptowane z Passata CC.

Można było zdecydować się na jeden z kilkunastu silników. Dla zwolenników jednostek benzynowych były to silniki: 1.2 TSI 85/105 KM, 1.4 80 KM, 1.4 TSI 122/160 KM, 1.6 102 KM, 1.6 BiFuel 102 KM, 1.8 TSI 160 KM, 2.0 TSI 210/235/270 KM (odpowiednio: Golf GTI, GTI Edition 35, Golf R). Dla tych, którzy woleli tankować olej napędowy przewidziano jednostki: 1.6 TDI 105 KM (także w wersji BlueMotion, a na niektórych rynkach również w wersji 90-konnej), 2.0 TDI 110/140 KM, a także 2.0 TDI 170 KM (wyłącznie w Golfie GTD). Na niektórych rynkach, poza Europą, Golf VI występował także z pięciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 litra. Jego moc wynosiła 172 KM. Większość jednostek można było sparować ze skrzynią DSG, zależnie od silnika o sześciu lub siedmiu przełożeniach. Wyjątkami były wersje 1.4 80 KM, 1.6 BiFuel, 1.6 TDI 90 KM i 105 KM BlueMotion – były one produkowane wyłącznie z pięciobiegową, manualną skrzynią. W przypadku Golfa 2.0 TDI 4MOTION jedyna dostępna skrzynia była manualna i miała sześć przełożeń. Klasyczna skrzynia automatyczna była dostępna w odmianie z silnikiem 2.5 172 KM.

W 2008 roku można było kupić Golfa VI z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym, w 2009 roku gamę uzupełniły Golf Variant, czyli kombi, a uniwersalny Golf Plus, który został zbudowany na bazie Golfa V doczekał się modernizacji. W 2010 roku do sprzedaży trafił czterodrzwiowy sedan, nazwany tradycyjnie Jetta, a rok później także kabriolet z miękkim dachem.

Klienci mogli wybierać pomiędzy liniami wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline. Dla najbardziej wymagających były topowe modele: GTI, GTD i R. Przemyślana koncepcja Golfa VI udowadnia, że Volkswagen znów miał rację: z linii produkcyjnej zjechało w sumie 3,6 miliona pojazdów, uwzględniając wszystkie pochodne tego modelu.

W 2009 roku na rynku pojawiła się szósta odsłona Golfa GTI. Auto odróżniało się od słabszych wersji m.in. obniżonym o 15 mm zawieszeniem, aluminiowymi felgami Denver o średnicy 17 cali, sportowymi fotelami z przodu i tapicerką w stylu GTI, skórzaną kierownicą z aluminiowymi wstawkami, automatyczną klimatyzacją Climatronic, chromowanymi końcówkami wydechu po obu stronach zderzaka czy elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS (wszystkie te elementy należały do wyposażenia standardowego Golfa GTI). Pod maską znalazł się dwulitrowy silnik TSI o mocy 210 KM, a nabywca Golfa VI GTI mógł wybrać sześciostopniową skrzynię manualną lub DSG o tej samej liczbie przełożeń. Szósty Golf GTI był dostępny z trzy- i pięciodrzwiowym nadwoziem. Auto ze skrzynią DSG przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosiła 238 km/h (z manualną skrzynią biegów 240 km/h). Dwa lata później Volkswagen uczcił 35. rocznicę debiutu Golfa GTI wypuszczając GTI w wersji Edition 35. Auto miało standardowo m.in. reflektory ksenonowe, aluminiowe felgi Watkins Glen o średnicy 18 cali, poszerzenia progów w kolorze karoserii, przyciemniane tylne szyby boczne i tylna, nakładki na progi z logo „35“ oraz sportowe fotele z logo „35“ na zagłówkach. W porównaniu do standardowego GTI moc dwulitrowego silnika zwiększono do 235 KM. Większa moc oznaczała poprawę osiągów – prędkość maksymalna odmiany z manualną skrzynią wzrosła do 247 km/h (246 km/h z DSG), a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 6,6 s.

Po przerwie wrócił do gamy Golf GTD. Auto wyróżniało się osłoną chłodnicy o strukturze plastra miodu, sportowymi zderzakami z przodu i z tyłu, sportowymi, podgrzewanymi fotelami z przodu, obniżonym o 15 mm zawieszeniem, podwójną końcówką wydechu, a pod maskę trafił dwulitrowy silnik TDI o mocy 170 KM. Golf GTD nieznacznie ustępował pod względem osiągów odmianie GTI – sprint od do 100 km/h zajmował 8,1 s, a prędkość maksymalna wynosiła 222 km/h (220 km/h ze skrzynią DSG).

Po dwóch generacjach Golfa R32 przyszła kolej na zmianę, topowy Golf szóstej generacji nazywa się po prostu R. Zrezygnowano z silnika o sześciu cylindrach na rzecz turbodoładowanej, czterocylindrowej jednostki 2.0 TSI. Mniej cylindrów zrekompensowała wyższa moc – Golf R dysponował gromadką 270 koni mechanicznych, a moment obrotowy był przekazywany na wszystkie koła. Auto miało więc świetne osiągi, ale jednocześnie nadawało się do codziennego użytku: standardem było sportowe zawieszenie, obniżone 25 milimetrów oraz 18-calowe aluminiowe felgi Talladega z oponami 225/40. O stabilność w czasie jazdy i hamowania dbały również standardowe: elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP z trybem sportowym i układ hamulcowy z większymi tarczami niż w pozostałych odmianach. Wizualnie Golf R wyróżniał się światłami do jazdy dziennej LED i reflektorami bi-ksenonowymi, a z tyłu topową odmianę można było rozpoznać po światłach LED i końcówkach wydechu po obu stronach zderzaka. Wewnątrz można było znaleźć dwukolorowe sportowe fotele z logo R i zestaw wskaźników z niebieskimi wskazówkami. Auto miało świetne osiągi – prędkość maksymalna osiągnęła granicę 250 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało odmianie ze skrzynią DSG 5,5 s (5,7 s ze skrzynią manualną).

Na przeciwnym biegunie znalazł się Golf TDI BlueMotion. Silnik TDI o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM zużywał zaledwie 3,8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Było to możliwe m.in. obniżonemu zawieszeniu, systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania, systemowi start-stop, zmodyfikowanej osłonie chłodnicy, a także oponom o zmniejszonych oporach toczenia. Chęć uzyskania jak najniższego zużycia paliwa nie wpłynęła na osiągi, które były właściwie identyczne jak w standardowym Golfie 1.6 TDI 105 KM – prędkość maksymalna wynosiła 190 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 11,3 s.

W 2010 roku Volkswagen na bazie Golfa VI opracował jego elektryczną wersję. Auto nazwane Golf Blue-e-Motion było wyposażone w akumulator o pojemności 26,5 kWh, umieszczony pod podłogą bagażnika. Mimo to jego pojemność wciąż wynosiła zadowalające 275 litrów. Elektryczny Golf ważył 1455 kg – o 200 kg więcej niż odmiana z silnikiem TDI. Auto mogło rozpędzić się do 135 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 11,8 s. Doświadczenie zebrane przy budowie elektrycznego Golfa VI wykorzystano później, przy opracowywaniu e-Golfa, który trafił do sprzedaży w 2017 roku.



Dane techniczne Volkswagena Golfa VI z 2008 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 4199 mm, szerokość 1779 mm, wysokość 1461 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1157 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 350 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,6 l o mocy 102 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s

Historia Volkswagena Golfa VI:
2008
Debiut Golfa VI podczas salonu samochodowego w Paryżu
Pierwszy Golf TDI z silnikiem z wtryskiem common rail
2009
Golf Plus przechodzi modernizację
Debiut Golfa Varianta
Debiut Golfa R z silnikiem o mocy 270 KM
2010
W ofercie pojawia się wersja 1.6 TDI BlueMotion, najoszczędniejszy Golf wszech czasów – auto zużywa średnio jedynie 3,8 l paliwa na 100 km
Gamę uzupełnia Jetta
Volkswagen prezentuje elektryczną odmianę Golfa – Blue-e-Motion
2011
Do oferty dołącza nowa generacja Golfa Cabriolet
Debiutuje jubileuszowy Golf GTI Edition 35
2012
Zakończenie produkcji Golfa VI
Przez 4 lata wyprodukowano 3,6 mln egzemplarzy
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.