50 lat Polo: czwarta generacja małego Volkswagena była przestronna niczym auto kompaktowe
- Czwarta generacja Volkswagena Polo została zaprezentowana jesienią 2001 roku, a auto produkowano do 2009 roku
- Auto znacząco urosło w porównaniu z poprzednikiem, a rozstaw osi był niemal identyczny jak w kompaktowym Golfie III
- Po raz pierwszy w Polo pojawiły się silniki trzycylindrowe, zarówno benzynowe (1.2), jak i wysokoprężne (1.4 TDI)
- W 2005 roku do salonów trafiło auto po liftingu, ze zmienioną przednią i tylną częścią nadwozia, w tym samym roku w gamie pojawiło się Polo GTI
- Przez osiem lat wyprodukowano 4,1 mln egzemplarzy Polo czwartej generacji
Pod koniec 2001 roku czwarta generacja Polo, oznaczona fabrycznym kodem 9N, została zaprezentowana publiczności podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Auto zyskało nowy wygląd i cztery okrągłe reflektory, nawiązujące do stylistyki mniejszego modelu Lupo. Auto znacząco urosło w porównaniu do trzeciej generacji, oznaczonej kodem 6N2. Na długość przybyło 15 cm, a rozstaw osi wydłużono o 5 cm co sprawiło, że Polo IV pod wieloma względami mogło konkurować z wieloma modelami segmentu C. Auto stało się znacznie bardziej przestronne, a jego rozmiary były porównywalne do Golfa II. Bagażnik mieścił 270 litrów (1030 litrów po złożeniu tylnych siedzeń), co było wartością wystarczającą dla niedużej rodziny. Do wyboru były odmiany: bazowa, Trendline, Comfortline i Highline, a także trzy- i pięciodrzwiowe nadwozie.
W gamie silników oferowanych w Polo po raz pierwszy pojawiły się jednostki trzycylindrowe o mocy od 54 do 80 KM, a na drugim biegunie umieszczono doładowane silniki o mocy 150 KM (w Polo GTI), a nawet 180 KM (w wersji Cup Edition). W zależności od silnika można było zamówić manualną lub automatyczną skrzynię biegów.
Volkswagen zawsze podkreślał, że bezpieczeństwo jest dla marki istotne także w małych samochodach, dlatego w Polo IV zaoferował bezkompromisowy pakiet bezpieczeństwa: do wyposażenia standardowego należały przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego i system ABS. Za dopłatą dostępny był system ESP wraz z asystentem hamowania. W teście zderzeniowym Euro NCAP Polo uzyskało bardzo dobry wynik, wysoko oceniono ochronę pasażerów, równie dobrze auto wypadło w kwestii bezpieczeństwa pieszych.
W 2003 roku gamę uzupełniło Polo z trójbryłowym nadwoziem typu sedan. Ta odmiana była produkowana przez fabrykę Volkswagena w Brazylii i importowana do Europy. Nadwozie sedana było o 28 centymetrów dłuższe od hatchbacka, oferowało więcej miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz imponujący bagażnik o pojemności 432 litrów.
Na długo przed boomem na kompaktowe SUV-y, wiosną 2004 roku, Volkswagen wprowadził na rynek wersję specjalną – Polo Fun. Auto było przystosowane do nierównych dróg za sprawą podwyższonego o ok. 15 mm i usztywnionego zawieszenia. Pierwotny plan zakładał produkcję 5000 egzemplarzy. Jednak ze względu na ogromne zainteresowanie klientów ta odmiana zagościła w ofercie na stałe. Ta wersja była dostępna wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem i wyróżniała się od swoich braci za sprawą zestawu nakładek, zmodyfikowanych zderzaków, relingów dachowych oraz 17-calowych aluminiowych felg o specjalnym wzorze. Relingi dachowe i obudowy lusterek zewnętrznych były lakierowane na srebrno. Bogate wyposażenie standardowe obejmowało sportowe fotele przednie, skórzaną kierownicę, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby i system audio.
W tym samym roku do salonów trafił model specjalny – Polo GT. Auto było dowodem, że przyjemność z jazdy nie jest zarezerwowana wyłącznie dla samochodów sportowych. Auto wyróżniało się obniżonym o 15 milimetrów, sportowym zawieszeniem, 16-calowymi aluminiowymi felgami, elektrycznie sterowanymi szybami i centralnym zamkiem. Ta wersja była dostępna z silnikami o mocy od 75 KM.
W ramach gruntownej modernizacji w 2005 roku Polo zyskało nowy wygląd, zmieniło się także nazewnictwo wersji wyposażenia – od teraz były to Trendline, Comfortline i Sportline. Przedsprzedaż Polo po liftingu, o wewnętrznym kodzie 9N3 rozpoczęła się w marcu 2005 roku. Najbardziej charakterystycznymi cechami były nowy wygląd przedniej części nadwozia oraz nowe tylne światła o trójwymiarowym efekcie, podobne do tych z modeli Golf i Passat. Lista wyposażenia Polo objęła więcej elementów z samochodów wyższych segmentów: oprócz nowych systemów audio dostępna była funkcja Coming Home, system ParkPilot ułatwiający parkowanie oraz system kontroli ciśnienia w oponach. Dzięki silnikom o mocy od 60 do 180 KM w gamie Polo każdy mógł znaleźć dopasowaną do swoich potrzeb wersję.
Zaprezentowane w 2005 roku Polo GTI umiejętnie nawiązywało do dziedzictwa swoich poprzedników. Dzięki doładowanemu silnikowi o pojemności 1,8 litra i mocy 150 KM Polo oferowało świetne osiągi – auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 8,2 s, a prędkość maksymalna wynosiła 216 km/h. Auto miało szereg detali wyróżniających go na tle pozostałych odmian – czerwone zaciski hamulcowe, listwy progowe z napisem GTI czy atrapę chłodnicy o strukturze plastra miodu z literami, GTI dzięki którym auto można było szybko zidentyfikować. Wewnątrz do standardu należały dźwignia hamulca ręcznego i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą z czerwonymi szwami oraz trójramienna kierownica pokryta perforowaną skórą. Pasy bezpieczeństwa miały czerwone szwy ozdobne, a tapicerka nazywała się Interlagos, jak słynny tor wyścigowy w Brazylii. Standardem były także aluminiowe felgi Denver z oponami 205/45 R16. Listę wyposażenia standardowego Polo GTI uzupełniały: światła przeciwmgielne, system kontroli ciśnienia w oponach, klimatyzacja Climatic, obniżone o 15 milimetrów sportowe zawieszenie oraz centralny zamek z pilotem.
Polo IV GTI Cup Edition stanowiło hołd dla serii wyścigowej ADAC Volkswagen Polo Cup i było wisienką na torcie gamy Polo. Doładowany silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 180 KM zapewniał imponujące wrażenia z jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało zaledwie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Cechami wyróżniającymi Polo GTI Cup Edition były zmodyfikowane w porównaniu do GTI zderzaki, poszerzenia nadwozia oraz spojler dachowy Cup Edition w kolorze nadwozia, a także aluminiowe felgi Aristo z oponami 205/40 R17. Hamulce przy przedniej osi miały większe tarcze niż w standardowym Polo GTI – ich średnica wynosiła aż 312 milimetrów.
W 2006 w ofercie pojawia się CrossPolo. To następca lubianej przez klientów odmiany Fun i podobnie jak ona był dostępny wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. W oczy rzucały się nakładki z tworzywa sztucznego wokół nadwozia, podwyższone o 15 mm zawieszenie oraz 17-calowe aluminiowe felgi. CrossPolo jest bogato wyposażone, w standardzie znalazły się m.in. sportowe fotele dla kierowcy i pasażera, skórzana kierownica oraz centralny zamek z pilotem. Auto było dostępne z silnikami o mocy od 64 do 105 KM.
W tym samym roku do salonów trafiło Polo BlueMotion. Modyfikacje pozwoliły zminimalizować opór powietrza, a zawieszenie zostało obniżone o 15 mm. Z przodu rzuca się w oczy zmniejszony wlot powietrza do chłodnicy. Aby zminimalizować zawirowania powietrza, Polo BlueMotion były wyposażone w spojler nad tylną szybą. Manualna skrzynia biegów miała dłuższe przełożenia na wyższych biegach, aby obniżyć prędkość obrotową silnika i tym samym osiągnąć jak najniższe zużycie paliwa. Trzycylindrowy silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem osiągał maksymalną moc 80 KM i był standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Efekt? Średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 3,8 litra oleju napędowego na 100 km.
Z okazji Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2006 roku Volkswagen wprowadził na rynek specjalną wersję Goal. Wyróżniała się ona bogatym wyposażeniem – oprócz tempomatu posiadała klimatyzację, wysokiej jakości system audio z odtwarzaczem CD oraz system wspomagania parkowania ParkPilot.
W 2008 roku pojawił się specjalny model GT Rocket, który był swego rodzaju pomostem między „zwykłymi” wersjami, a odmianami GTI. Auto miało obniżone o 15 milimetrów sportowe zawieszenie, wnętrze z czerwonymi wstawkami, pakietem skórzanym i klimatyzacją. Do wyboru były silniki o mocy od 80 do 130 KM. Polo GT Rocket miało standardowo sportowe fotele, spoiler nad tylną szybą, nakładki na progi, lakierowane w całości zderzaki i eleganckie aluminiowe 17-calowe felgi Aristo w kolorze czarnym.
Pod koniec produkcji Polo IV Volkswagen wprowadził modele specjalne – Black Edition i Silver Edition, które wyróżniały się bogatym wyposażeniem standardowym: należały do niego system audio z odtwarzaczem CD, klimatyzacja Climatic, przyciemniane szyby z tyłu, system ESP oraz 16-calowe felgi aluminiowe. Model Black Edition posiadał ponadto przyciemnione reflektory.
Dane techniczne Volkswagena Polo IV z 2001 r.
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback, długość 3897 mm, szerokość 1650 mm, wysokość 1465 mm, rozstaw osi 2460 mm, masa własna 960 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 270 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,4 l i mocy 75 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
Historia Volkswagena Polo IV:
2001
Prezentacja Polo IV
2002
Na rynek wchodzi Polo GTI
2003
Ofertę uzupełnia czterodrzwiowy sedan, produkowany w Brazylii
2004
Debiutuje model specjalny GT
2005
W marcu rusza przedsprzedaż Polo IV po liftingu, oznaczonego kodem 9N3
2006
Do sprzedaży trafia Polo GTI Cup Edition, by uczcić starty w serii wyścigów ADAC Volkswagen Polo Cup
2007
Debiutują modele specjalna Tour i Tour Edition
2008
W salonach pojawia się Polo GT Rocket, a także odmiany Silver Edition i Black Edition
2009
Zakończenie produkcji, z taśmy zjechało 4,1 mln egzemplarzy Polo czwartej generacji