Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
24.07.2025
50 lat Polo: Szósta generacja bestsellera z Wolfsburga jest przestronna niczym auto kompaktowe

50 lat Polo: Szósta generacja bestsellera z Wolfsburga jest przestronna niczym auto kompaktowe

  • Volkswagen Polo szóstej generacji został zaprezentowany w czerwcu 2017 roku, a pierwsze samochody trafiły do dealerów jesienią
  • Nowy model wyraźnie urósł w porównaniu z poprzednikiem, zbudowano go na platformie MQB
  • Dzięki temu auto mogło mieć wiele elementów wyposażenia, wcześniej zarezerwowanych dla aut wyższych segmentów, wśród nich były np. system Front Assist, reflektory LED czy adaptacyjny tempomat
  • Zrezygnowano z trzydrzwiowego nadwozia, wszystkie odmiany, wliczając GTI miały dodatkową parę drzwi
  • Auto zmodernizowano w 2021 roku, wówczas w standardowym wyposażeniu znalazł się m.in. Digital Cockpit

Szósta generacja Volkswagena Polo została zaprezentowana w Berlinie w czerwcu 2017 roku, a auta w salonach pojawiły się jesienią. Auto zbudowano na platformie MQB, co przełożyło się na większe gabaryty niż u poprzednika – rozstaw osi wydłużył się o 92 mm, a nadwozie – o 81 mm. Dzięki temu wyraźnie urósł bagażnik – z 280 do 351 l. Znacznie bogatsza była lista dostępnych opcji wyposażenia, po raz pierwszy w Polo pojawiła się możliwość zamówienia cyfrowych wskaźników Digital Cockpit, systemu monitorującego martwe pole lusterek i adaptacyjnego tempomatu. Polo nr 6 było dostępne w wersjach Trendline, Comfortline i Highline, w ofercie znalazło się także GTI i odmiana specjalna – Beats. W 2021 roku Polo zostało poddane modernizacji, a w tym roku, specjalnie na jubileusz 50-lecia tego modelu marka z Wolfsburga wprowadziła na rynek specjalny model Polo Edition 50.

Polo VI jest całkiem sporym autem, jak na segment B. Mierzy 407,5 cm długości, co plasuje go pomiędzy Golfami III i IV generacji. Od samego początku Polo należy do najlepiej sprzedających się aut tej wielkości – przez pół wieku na całym świecie właśnie Polo wybrało ponad 20 milionów nabywców. Wprowadzony w 2017 roku na rynek model jest dostępny wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Auto powstało na platformie MQB, ma znacznie bardziej dynamiczne proporcje, w porównaniu z poprzednikiem wydłużono rozstaw osi, skrócono zwisy, a linia dachu jest poprowadzona niżej (mimo to przestrzeni nad głową i nie tylko było wyraźnie więcej niż w Polo V). Projektanci stworzyli dopasowane do nadwozia wnętrze. Polo VI było pierwszym samochodem w swojej klasie dostępnym z w pełni cyfrowymi instrumentami, Digital Cockpit. Umieszczono je na jednej osi wizualnej z ekranem systemu infotainment o przekątnej do 8 cali. Pojawiły się usługi online i możliwość integracji ze smartfonami, które można było ładować nie tylko za pomocą wtyczki, lecz także indukcyjnie (opcja).

Wersja specjalna Beats wyróżniała się m.in. systemem audio, opracowanym przez amerykańską firmę o tej samej nazwie. Auto było wyposażone w system infotainment Composition Colour, 300-watowy wzmacniacz, sześć głośników i subwoofer. Na słupkach B umieszczono oznaczenia Beats, obudowy lusterek zewnętrznych były lakierowane na czarno, a wewnątrz specjalną odmianę można rozpoznać po sportowych fotelach z logo Beats i desce rozdzielczej ze wstawkami w kolorze czerwonym. Standardowym elementem wyposażenia Polo Beats były także 16-calowe aluminiowe felgi Torsby, dostępne tylko w tym modelu.

W momencie debiutu, w 2017 roku, Polo szóstej generacji było dostępne z trzema silnikami do wyboru, wszystkie miały pojemność 1,0 l, lecz różną moc. Bazowy model oddawał do dyspozycji kierowcy 65 KM, nieco mocniejsza odmiana miała 75 KM, a doładowana jednostka, 1.0 TSI – 95 KM. Wszystkie były standardowo wyposażone w system start-stop. Wolnossące silniki przekazywały napęd na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej, manualnej skrzyni biegów, a odmiana TSI była dostępna za dopłatą także z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.

Jeszcze w 2017 roku gamę uzupełniono o kolejne sześć jednostek napędowych – były to trzy silniki benzynowe, dwa wysokoprężne i jeden silnik na gaz ziemny. Można było wybrać wersję 1.0 TSI o mocy 115 KM, 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz 200-konny silnik 2.0 TSI w Polo GTI. Odmiana na gaz ziemny CNG – 1.0 TGI – dysponowała mocą 90 KM, a dwa turbodiesle 1.6 TDI miały 80 i 95 KM. Dziś w ofercie jest Polo z silnikami benzynowymi 1.0 MPI o mocy 80 KM, 1.0 TSI 95 KM i 116 KM oraz 207-konnym 2.0 TSI w odmianie GTI. Dwie pierwsze jednostki przekazują napęd na koła za pośrednictwem pięciostopniowej, manualnej skrzyni biegów, wersja 1.0 TSI 95 KM jest dostępna także z siedmiostopniową skrzynią DSG. Taka przekładnia jest standardem w Polo 1.0 TSI 116 KM i Polo GTI.

Polo GTI zadebiutowało pod koniec 2017 roku. Auto dysponowało silnikiem 2.0 TSI o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Inne wyróżniki najmocniejszego Polo to sportowe zawieszenie i blokada mechanizmu różnicowego XDS. Auto z zewnątrz można było odróżnić po typowym, stosowanym przez Volkswagena od 1976 roku czerwonym paskiem wokół osłony chłodnicy. Auto miało sportowe fotele z tapicerką w kratę, 17-calowe felgi, czerwone zaciski hamulcowe i w pełni cyfrowe instrumenty. Polo GTI było standardowo wyposażone w 6-stopniową skrzynię biegów DSG, auto mogło się rozpędzić do 237 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h trwał 6,6 sekundy. Małe GTI z Wolfsburga było dowodem, że świetne osiągi nie muszą oznaczać wysokiego zapotrzebowania na paliwo. Wydajny napęd 200-konnego auta potrzebował średnio zaledwie 5,9 l benzyny na 100 km. Auto było lekkie (1355 kg), co sprawiało, że stosunek mocy do masy (6,78 kg/KM) był bardzo dobry.

W 2021 roku Polo zostało kompleksowo zmodernizowane, zaostrzono linie nadwozia, a wśród opcji znalazły się m.in. matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT i systemy wspomagające, takie jak IQ.DRIVE Travel Assist. Na desce rozdzielczej pojawiły się dwa wyświetlacze, w tym centralny o przekątnej ekranu do 25 centymetrów, wprowadzono także liczne funkcje cyfrowe, takie jak bezprzewodowe łączenie ze smartfonami Apple CarPlay i Android Auto. Latem 2021 roku pojawiło się nowe Polo GTI z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy zwiększonej do 207 KM.

Przy okazji modernizacji Volkswagen zastąpił dotychczas stosowane, tradycyjne nazwy poszczególnych wersji wyposażeniowych. Zamiast Trendline, Comfortline i Highline pojawiły się więc Life, Style i R-Line. Oczywiście bez zmian pozostała kultowa wersja o oznaczeniu GTI, najmocniejsze Polo wciąż dumnie nosi te trzy literki. Od 1998 roku. W 2024 roku na polskim rynku pojawiły się odmiany Life Plus i R-Line Plus, które wyróżniają się bogatszym wyposażeniem, a różnica w cenie w porównaniu z wyjściowymi wersjami Life i R-Line jest niewielka.

Z okazji 25-lecia Polo GTI w maju 2023 roku Volkswagen zaprezentował wersję specjalną Edition 25, wyprodukowaną w liczbie 2500 egzemplarzy. Napęd pozostał niezmieniony w porównaniu do standardowego GTI, auto wyróżniało się inaczej zestrojonym, obniżonym o 15 mm zawieszeniem. W czerwcu 2025 roku, specjalnie na 50-lecie uruchomienia produkcji pierwszego Polo wprowadzono na rynek model specjalny, Edition 50.


Dane techniczne Volkswagena Polo VI z 2017 r.

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback, długość 4053 mm, szerokość 1751 mm, wysokość 1446 mm, rozstaw osi 2548 mm, masa własna 1145 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 351 l
Silnik: benzynowy, trzycylindrowy, o poj. 1,0 l o mocy 95 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s

Historia Volkswagena Polo VI:

2017
Prezentacja Polo VI
2019
Debiut Polo TGI ze zwiększonym zasięgiem
2020
Wycofanie z oferty odmian z silnikami 1.6 TDI
2021

Modernizacja Polo VI

2023

Na rynku pojawia się Polo GTI Edition 25, w limitowanej serii 2500 egzemplarzy

2025

Debiutuje Polo Edition 50 – wersja stworzona na 50. urodziny tego popularnego modelu
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.