Volkswagen Golf VII – szeroki wybór napędów i znacznie niższe zużycie paliwa niż w poprzednikach
- Volkswagen Golf siódmej generacji został zaprezentowany we wrześniu 2012 roku
- Auto było jednym z pierwszych modeli, opracowanych na nowej platformie MQB
- W wyposażeniu pojawiły się m.in. system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego oraz system kontroli ciśnienia w oponach
- Zależnie od wersji, Golf VII był lżejszy od poprzednika nawet do 100 kg, co pozwoliło ograniczyć zużycie paliwa nawet o 23 procent
- Oprócz wersji z silnikami TDI i TSI Golf VII był oferowany także z napędem hybrydowym plug-in (GTE) i elektrycznym (e-Golf)
- Volkswagen Golf VII zdobył dwa tytuły: okazał się bezkonkurencyjny w plebiscycie na Europejski Samochód Roku i World Car of the Year 2013
- Do 2019 roku wyprodukowano 6,3 mln egzemplarzy Golfa VII
Volkswagen Golf siódmej generacji zadebiutował we wrześniu 2012 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do nabywców w listopadzie. Auto kolejny raz urosło w porównaniu do poprzednika, ale tym razem udało się nie tylko uniknąć większej masy, ale nawet ją zredukowano. W zależności od wersji Golf VII ważył nawet o 100 kg mniej od poprzedniej generacji. Przełożyło się to na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 23 procent. Zwiększono poziom bezpieczeństwa – w wyposażeniu standardowym znalazły się m.in. system hamowania awaryjnego, siedem poduszek powietrznych czy system ESC. Poza silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi można było wybrać napęd hybrydowy typu plug-in, a także silnik elektryczny. Do 2019 roku, kiedy zakończono produkcję Golfa VII, z taśmy zjechało łącznie 6,3 mln egzemplarzy.
Volkswagen Golf VII został zaprezentowany w 2012 roku, a jesienią tego samego roku samochody pojawiły się w salonach. Auto zbudowano na zupełnie nowej platformie MQB, przystosowanej do silników montowanych poprzecznie.
Głównym celem projektantów Golfa VII było obniżenie zużycia paliwa, a co za tym idzie – także emisji dwutlenku węgla. Aby to osiągnąć, należało zredukować masę – przy jednoczesnym zachowaniu lub nawet zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa. Inżynierom Volkswagena udało się zmniejszyć masę Golfa VII nawet o 100 kg. W zależności od silnika, zużycie paliwa zostało zmniejszone nawet o 23 procent w porównaniu z poprzednikiem. Zwiększono także bezpieczeństwo – Golf otrzymał również dodatkowe systemy wspomagające, m.in. system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.
Golfa z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym zaprezentowano w 2012 roku, a już 2013 rok był rokiem wysypu nowości – zaprezentowano wówczas cztery nowe odmiany: Golfa GTI, Golfa GTD, Golfa R i Golfa Varianta. W 2014 roku dołączyły do nich zelektryfikowane modele: Golf GTE i e-Golf. W 2019 roku na bazie wyczynowego, 350-konnego Golfa z serii wyścigowej TCR zbudowano najmocniejszą produkowaną seryjnie odmianę Golfa GTI o mocy 290 KM.
W 2012 roku, czyli w momencie wprowadzenia siódmej generacji Golfa na rynek były dostępne następujące jednostki: benzynowe 1.2 TSI 85/105 KM, 1.4 TSI 122/140 KM oraz wysokoprężne 1.6 TDI 105 KM i 2.0 TDI 150 KM. Później gama była systematycznie poszerzana, a do wyboru były takie jednostki jak 1.0 TSI 85/110 KM, 1.2 TSI 110 KM, 1.4 TGI 110 KM, 1.4 TSI 125/150 KM, 1.5 TGI 130 KM, 1.5 TSI 130/150 KM, 1.8 TSI 172/180 KM, 2.0 TSI 220/230/245/265/290/300/310 KM, a także 1.6 TDI 90/110/115 KM i 2.0 TDI 184 KM. Bazowa wersja jednostki 1.0 TSI była oferowana wyłącznie z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów, w pozostałych przypadkach można było zamówić także przekładnię DSG.
Od 2012 roku u dealerów Volkswagena były dostępne Golfy VII z nadwoziem hatchback z trzema lub pięcioma drzwiami, w kolejnym roku dołączyła odmiana kombi, tradycyjnie nazwana Variant, a w 2014 także Golf Sportsvan, czyli model o nadwoziu minivana.
Klienci mogli wybierać pomiędzy liniami wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline. Dla najbardziej wymagających były topowe modele: GTI, GTE, GTD i R.
W 2013 roku na rynku pojawiła się siódma odsłona Golfa GTI. Auto zaprezentowano wiosną, podczas salonu samochodowego w Genewie. Auto występowało w dwóch wersjach – o mocy 220 KM lub z pakietem Performance, w którym moc zwiększono do 230 KM. Poza zastrzykiem mocy w skład pakietu wchodziła m.in. mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego. Obie odmiany dysponowały maksymalnym momentem na poziomie 350 Nm. 220-konne GTI rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiągało prędkość maksymalną 246 km/h. Wersja z pakietem Performance rozpędzała się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmował 6,4 sekundy.
Z zewnątrz Golfa GTI można było odróżnić po czerwonych zaciskach hamulców, dwóch chromowanych końcówkach rur wydechowych i obniżonym zawieszeniu. Kolejne cechy charakterystyczne dla GTI to 17-calowe felgi GTI Brooklyn z oponami 225/45, nakładki na progi, dyfuzor w tylnym zderzaku i przyciemnione tylne światła. Wewnątrz można było znaleźć m.in. sportowe fotele pokryte tapicerką w kratę, czarną podsufitkę i czerwone oświetlenie ambientowe. Standardem były także sportowa, wielofunkcyjna kierownica czy wykonane ze stali nierdzewnej nakładki na pedały i podparcie pod lewą stopę.
Na 40-lecie Golfa GTI Volkswagen przygotował coś specjalnego: odmianę GTI Clubsport. Marka z Wolfsburga nawiązała do jubileuszowych edycji GTI, jakie prezentowała przy okazji 20., 25., 30. i 35. urodzin tego modelu. Turbodoładowany silnik 2.0 TSI osiągał moc 265 KM, był więc o 35 KM mocniejszy od Golfa GTI Performance. To nie wszystko: co pewien czas kierowca mógł na 10 sekund zwiększyć moc silnika o 10 procent – do 290 KM. Auto z manualną skrzynią biegów przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6 sekund, a wersja ze skrzynią DSG była o 0,1 s szybsza.
W gamie znalazł się także Golf GTD, a pod jego maską – silnik 2.0 TDI o mocy 184 KM. Auto miało osiągi zbliżone do odmiany GTI – prędkość maksymalna wynosiła 230 km/h, a sprint do 100 km/h – 7,5 s. A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,2 l/100 km.
A skoro już jesteśmy przy sportowych odmianach Golfa nie możemy nie wspomnieć o wersji GTE. Auto miało napęd hybrydowy typu plug-in, silnik spalinowy to 1.4 TSI o mocy 150 KM, a elektryczny dysponował mocą 102 KM. Moc systemowa wynosiła 204 KM, a napęd był przenoszony na koła za pośrednictwem przygotowanej specjalnie do modeli hybrydowych 6-biegowej skrzyni DSG. Auto mogło pokonać na silniku elektrycznym ok. 50 km, a łączny zasięg wynosił ok. 940 km. Osiągi? Prędkość maksymalna 222 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 s.
W gamie znalazł się także w pełni elektryczny Golf – e-Golf. Auto zadebiutowało w 2014 roku, źródłem napędu był 115-konny silnik elektryczny, a akumulator miał pojemność 24,2 kWh. Prędkość maksymalna wynosiła 140 km/h, a zasięg – ok. 150 km. Trzy lata później zaprezentowano ulepszoną wersję e-Golfa. Auto zyskało 21 KM mocy, urósł także akumulator – do 35,8 kWh, co przekładało się na zasięg przekraczający 200 km.
Na szczycie gamy, jak w przypadku poprzedniej generacji, znalazł się Golf R. Podobnie jak poprzednik miał czterocylindrowy silnik 2.0 TSI, ale o mocy zwiększonej do 300 KM. Dzięki temu auto miało doskonałe osiągi – sprint od 0 do 100 km/h zajmował zaledwie 4,9 s (wersja ze skrzynią DSG), a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Oczywiście napęd był przekazywany na wszystkie koła. Mimo większej mocy i poprawionych osiągów w porównaniu z poprzednikiem udało się obniżyć średnie zużycie paliwa. I to sporo – z 8,5 do 7,1 l/100 km. Poza mocą auto wyróżniało się także wyglądem: oprócz charakterystycznych dla Golfa R zderzaków, nakładek na progi i 18-calowych aluminiowych felg, topowy model wyróżniały także reflektory biksenonowe ze światłami dziennymi w formie podwójnego „U”, ciemnoczerwone światła tylne i cztery chromowane końcówki wydechu. We wnętrzu Golfa R można było znaleźć sportowe siedzenia obszyte tkaniną i alcantarą, trójramienną, sportową kierownicę obszytą skórą, oświetlenie ambientowe, automatyczną klimatyzację i radio z odtwarzaczem CD i ekranem dotykowym.
W 2017 roku Volkswagen zmodernizował Golfa siódmej generacji. Auto zmieniło się z zewnątrz i wewnątrz, pojawiły się np. reflektory LED, które w bogatszych wersjach należały do standardu, a także systemy asystujące, takie jak wspomagający jazdę w korku Traffic Jam Assist, system Front Assist czy – nowość w segmencie kompaktów – możliwość sterowania systemem infotainment za pomocą gestów.
Dane techniczne Volkswagena Golfa VII z 2012 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 4258 mm, szerokość 1799 mm, wysokość 1492 mm, rozstaw osi 2620 mm, masa własna 1157 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 380 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,2 l o mocy 85 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
Historia Volkswagena Golfa VII:
2012
Prezentacja Golfa VII
2013
W ofercie pojawiają się odmiany 4MOTION, GTI, GTD i R
Debiut Golfa Varianta
2014
W ofercie pojawia się elektryczny e-Golf
Debiutuje odmiana GTE
Golf świętuje 40-lecie
Prezentacja Golfa Sportsvana i Golfa R z nadwoziem kombi
2015
Prezentacja Golfa GTI Clubsport
Debiutuje Golf GTD Variant
2016
Prezentacja Golfa GTI Clubsport S
40-lecie Golfa GTI na torze Nürburgring
2017
Modernizacja Golfa, a także Golfa Sportsvana
2018
Prezentacja prototypowego Golfa GTI TCR Podczas GTI Treffen nad jeziorem Wörthersee
2019
Zakończenie produkcji Golfa VII
Przez siedem lat wyprodukowano 6,3 mln egzemplarzy