Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
14.06.2024
Volkswagen Golf VII – szeroki wybór napędów i znacznie niższe zużycie paliwa niż w poprzednikach

Volkswagen Golf VII – szeroki wybór napędów i znacznie niższe zużycie paliwa niż w poprzednikach

  • Volkswagen Golf siódmej generacji został zaprezentowany we wrześniu 2012 roku
  • Auto było jednym z pierwszych modeli, opracowanych na nowej platformie MQB
  • W wyposażeniu pojawiły się m.in. system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego oraz system kontroli ciśnienia w oponach
  • Zależnie od wersji, Golf VII był lżejszy od poprzednika nawet do 100 kg, co pozwoliło ograniczyć zużycie paliwa nawet o 23 procent
  • Oprócz wersji z silnikami TDI i TSI Golf VII był oferowany także z napędem hybrydowym plug-in (GTE) i elektrycznym (e-Golf)
  • Volkswagen Golf VII zdobył dwa tytuły: okazał się bezkonkurencyjny w plebiscycie na Europejski Samochód Roku i World Car of the Year 2013
  • Do 2019 roku wyprodukowano 6,3 mln egzemplarzy Golfa VII

Volkswagen Golf siódmej generacji zadebiutował we wrześniu 2012 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do nabywców w listopadzie. Auto kolejny raz urosło w porównaniu do poprzednika, ale tym razem udało się nie tylko uniknąć większej masy, ale nawet ją zredukowano. W zależności od wersji Golf VII ważył nawet o 100 kg mniej od poprzedniej generacji. Przełożyło się to na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 23 procent. Zwiększono poziom bezpieczeństwa – w wyposażeniu standardowym znalazły się m.in. system hamowania awaryjnego, siedem poduszek powietrznych czy system ESC. Poza silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi można było wybrać napęd hybrydowy typu plug-in, a także silnik elektryczny. Do 2019 roku, kiedy zakończono produkcję Golfa VII, z taśmy zjechało łącznie 6,3 mln egzemplarzy.

Volkswagen Golf VII został zaprezentowany w 2012 roku, a jesienią tego samego roku samochody pojawiły się w salonach. Auto zbudowano na zupełnie nowej platformie MQB, przystosowanej do silników montowanych poprzecznie.

Głównym celem projektantów Golfa VII było obniżenie zużycia paliwa, a co za tym idzie – także emisji dwutlenku węgla. Aby to osiągnąć, należało zredukować masę – przy jednoczesnym zachowaniu lub nawet zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa. Inżynierom Volkswagena udało się zmniejszyć masę Golfa VII nawet o 100 kg. W zależności od silnika, zużycie paliwa zostało zmniejszone nawet o 23 procent w porównaniu z poprzednikiem. Zwiększono także bezpieczeństwo – Golf otrzymał również dodatkowe systemy wspomagające, m.in. system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.

Golfa z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym zaprezentowano w 2012 roku, a już 2013 rok był rokiem wysypu nowości – zaprezentowano wówczas cztery nowe odmiany: Golfa GTI, Golfa GTD, Golfa R i Golfa Varianta. W 2014 roku dołączyły do nich zelektryfikowane modele: Golf GTE i e-Golf. W 2019 roku na bazie wyczynowego, 350-konnego Golfa z serii wyścigowej TCR zbudowano najmocniejszą produkowaną seryjnie odmianę Golfa GTI o mocy 290 KM.

W 2012 roku, czyli w momencie wprowadzenia siódmej generacji Golfa na rynek były dostępne następujące jednostki: benzynowe 1.2 TSI 85/105 KM, 1.4 TSI 122/140 KM oraz wysokoprężne 1.6 TDI 105 KM i 2.0 TDI 150 KM. Później gama była systematycznie poszerzana, a do wyboru były takie jednostki jak 1.0 TSI 85/110 KM, 1.2 TSI 110 KM, 1.4 TGI 110 KM, 1.4 TSI 125/150 KM, 1.5 TGI 130 KM, 1.5 TSI 130/150 KM, 1.8 TSI 172/180 KM, 2.0 TSI 220/230/245/265/290/300/310 KM, a także 1.6 TDI 90/110/115 KM i 2.0 TDI 184 KM. Bazowa wersja jednostki 1.0 TSI była oferowana wyłącznie z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów, w pozostałych przypadkach można było zamówić także przekładnię DSG.

Od 2012 roku u dealerów Volkswagena były dostępne Golfy VII z nadwoziem hatchback z trzema lub pięcioma drzwiami, w kolejnym roku dołączyła odmiana kombi, tradycyjnie nazwana Variant, a w 2014 także Golf Sportsvan, czyli model o nadwoziu minivana.

Klienci mogli wybierać pomiędzy liniami wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline. Dla najbardziej wymagających były topowe modele: GTI, GTE, GTD i R.

W 2013 roku na rynku pojawiła się siódma odsłona Golfa GTI. Auto zaprezentowano wiosną, podczas salonu samochodowego w Genewie. Auto występowało w dwóch wersjach – o mocy 220 KM lub z pakietem Performance, w którym moc zwiększono do 230 KM. Poza zastrzykiem mocy w skład pakietu wchodziła m.in. mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego. Obie odmiany dysponowały maksymalnym momentem na poziomie 350 Nm. 220-konne GTI rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiągało prędkość maksymalną 246 km/h. Wersja z pakietem Performance rozpędzała się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmował 6,4 sekundy.

Z zewnątrz Golfa GTI można było odróżnić po czerwonych zaciskach hamulców, dwóch chromowanych końcówkach rur wydechowych i obniżonym zawieszeniu. Kolejne cechy charakterystyczne dla GTI to 17-calowe felgi GTI Brooklyn z oponami 225/45, nakładki na progi, dyfuzor w tylnym zderzaku i przyciemnione tylne światła. Wewnątrz można było znaleźć m.in. sportowe fotele pokryte tapicerką w kratę, czarną podsufitkę i czerwone oświetlenie ambientowe. Standardem były także sportowa, wielofunkcyjna kierownica czy wykonane ze stali nierdzewnej nakładki na pedały i podparcie pod lewą stopę.

Na 40-lecie Golfa GTI Volkswagen przygotował coś specjalnego: odmianę GTI Clubsport. Marka z Wolfsburga nawiązała do jubileuszowych edycji GTI, jakie prezentowała przy okazji 20., 25., 30. i 35. urodzin tego modelu. Turbodoładowany silnik 2.0 TSI osiągał moc 265 KM, był więc o 35 KM mocniejszy od Golfa GTI Performance. To nie wszystko: co pewien czas kierowca mógł na 10 sekund zwiększyć moc silnika o 10 procent – do 290 KM. Auto z manualną skrzynią biegów przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6 sekund, a wersja ze skrzynią DSG była o 0,1 s szybsza.

W gamie znalazł się także Golf GTD, a pod jego maską – silnik 2.0 TDI o mocy 184 KM. Auto miało osiągi zbliżone do odmiany GTI – prędkość maksymalna wynosiła 230 km/h, a sprint do 100 km/h – 7,5 s. A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,2 l/100 km.

A skoro już jesteśmy przy sportowych odmianach Golfa nie możemy nie wspomnieć o wersji GTE. Auto miało napęd hybrydowy typu plug-in, silnik spalinowy to 1.4 TSI o mocy 150 KM, a elektryczny dysponował mocą 102 KM. Moc systemowa wynosiła 204 KM, a napęd był przenoszony na koła za pośrednictwem przygotowanej specjalnie do modeli hybrydowych 6-biegowej skrzyni DSG. Auto mogło pokonać na silniku elektrycznym ok. 50 km, a łączny zasięg wynosił ok. 940 km. Osiągi? Prędkość maksymalna 222 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 s.

W gamie znalazł się także w pełni elektryczny Golf – e-Golf. Auto zadebiutowało w 2014 roku, źródłem napędu był 115-konny silnik elektryczny, a akumulator miał pojemność 24,2 kWh. Prędkość maksymalna wynosiła 140 km/h, a zasięg – ok. 150 km. Trzy lata później zaprezentowano ulepszoną wersję e-Golfa. Auto zyskało 21 KM mocy, urósł także akumulator – do 35,8 kWh, co przekładało się na zasięg przekraczający 200 km.

Na szczycie gamy, jak w przypadku poprzedniej generacji, znalazł się Golf R. Podobnie jak poprzednik miał czterocylindrowy silnik 2.0 TSI, ale o mocy zwiększonej do 300 KM. Dzięki temu auto miało doskonałe osiągi – sprint od 0 do 100 km/h zajmował zaledwie 4,9 s (wersja ze skrzynią DSG), a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Oczywiście napęd był przekazywany na wszystkie koła. Mimo większej mocy i poprawionych osiągów w porównaniu z poprzednikiem udało się obniżyć średnie zużycie paliwa. I to sporo – z 8,5 do 7,1 l/100 km. Poza mocą auto wyróżniało się także wyglądem: oprócz charakterystycznych dla Golfa R zderzaków, nakładek na progi i 18-calowych aluminiowych felg, topowy model wyróżniały także reflektory biksenonowe ze światłami dziennymi w formie podwójnego „U”, ciemnoczerwone światła tylne i cztery chromowane końcówki wydechu. We wnętrzu Golfa R można było znaleźć sportowe siedzenia obszyte tkaniną i alcantarą, trójramienną, sportową kierownicę obszytą skórą, oświetlenie ambientowe, automatyczną klimatyzację i radio z odtwarzaczem CD i ekranem dotykowym.

W 2017 roku Volkswagen zmodernizował Golfa siódmej generacji. Auto zmieniło się z zewnątrz i wewnątrz, pojawiły się np. reflektory LED, które w bogatszych wersjach należały do standardu, a także systemy asystujące, takie jak wspomagający jazdę w korku Traffic Jam Assist, system Front Assist czy – nowość w segmencie kompaktów – możliwość sterowania systemem infotainment za pomocą gestów.



Dane techniczne Volkswagena Golfa VII z 2012 r.

Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 4258 mm, szerokość 1799 mm, wysokość 1492 mm, rozstaw osi 2620 mm, masa własna 1157 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 380 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,2 l o mocy 85 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s

Historia Volkswagena Golfa VII:

2012
Prezentacja Golfa VII

2013
W ofercie pojawiają się odmiany 4MOTION, GTI, GTD i R
Debiut Golfa Varianta

2014
W ofercie pojawia się elektryczny e-Golf
Debiutuje odmiana GTE
Golf świętuje 40-lecie
Prezentacja Golfa Sportsvana i Golfa R z nadwoziem kombi

2015
Prezentacja Golfa GTI Clubsport
Debiutuje Golf GTD Variant

2016
Prezentacja Golfa GTI Clubsport S
40-lecie Golfa GTI na torze Nürburgring

2017
Modernizacja Golfa, a także Golfa Sportsvana

2018
Prezentacja prototypowego Golfa GTI TCR Podczas GTI Treffen nad jeziorem Wörthersee

2019
Zakończenie produkcji Golfa VII
Przez siedem lat wyprodukowano 6,3 mln egzemplarzy
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.