Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
03.06.2024
Volkswagen Poznań poszerzy flotę w pełni elektrycznych ciężarówek obsługujących dostawy do fabryk

Volkswagen Poznań poszerzy flotę w pełni elektrycznych ciężarówek obsługujących dostawy do fabryk

  • W pełni elektryczna Scania 25P od marca 2023 r. obsługuje dostawy części w zakładach Volkswagen Poznań w Poznaniu
  • Planujemy, że w drugiej połowie tego roku kolejne dwa elektryczne pojazdy ciężarowe rozpoczną pracę przy dostawach podzespołów w zakładzie we Wrześni i w Poznaniu
  • Volkswagen Poznań konsekwentnie realizuje założenia strategii prośrodowiskowej.

Poznań, 3 czerwca 2024 r. - W pełni elektryczny samochód ciężarowy Scania 25P od marca 2023 r. jest istotnym elementem floty samochodów ciężarowych pracujących dla Volkswagen Poznań i obsługuje codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu. Samochód na co dzień wykonuje wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku. Po roku użytkowania pojazdu Spółka planuje rozbudowę floty o kolejne dwa elektryczne samochody ciężarowe. W obu przypadkach będą to już ciągniki siodłowe. Chcemy by w 2.połowie roku dołączyły one do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.

Pracująca od marca 2023 r. w Volkswagen Poznań Scania 25P realizująca codzienne dostawy do zakładów w Poznaniu, w ciągu miesiąca pokonuje 4 – 5 tys. kilometrów. W okresie roku, z parku dostawców w Swarzędzu do zakładu nr 1 w poznańskim Antoninku, przewiozła ponad 120 tysięcy tylnych osi przeznaczonych do montażu w modelu Volkswagen Caddy. Ten w pełni elektryczny samochód ciężarowy wyposażony jest w pięć baterii o łącznej pojemności 165 kWh, a jego maksymalny zasięg to ok. 80 km. Jego przestrzeń ładunkowa o długości 9 m. to możliwość przewiezienia ładunku o objętości aż 63 m3. Całkowita ładowność pojazdu to 15,5 tony. Takie możliwości pojazdu są wystarczające dla realizacji tego projektu.

Średnie zużycie energii Scanii 25P to 0,97 kWh/km. Łatwo zatem obliczyć, że w czasie swej pracy, przejeżdżając w sumie ok. 62 tys. km, zużyła ok. 60 MWh energii elektrycznej. Samochód ciężarowy z klasycznym napędem silnikiem wysokoprężnym spaliłby w tym samym czasie ok. 18 tys. litrów oleju napędowego. Porównując te dane, z wyliczeń wynika, że w pełni elektryczna Scania 25P przyczyniła się do redukcji śladu węglowego o ok. 50 ton dwutlenku węgla. Tę wartość można porównać z ilością dwutlenku węgla jaka pochłania w ciągu roku las rosnący na powierzchni ok. 10ha. Ważną informacją jest również to, że pracujący w systemie trzyzmianowym samochód nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii, które to zasilamy tylko podczas rozładunku towaru.

Od 2018 roku zakłady produkcyjne w Poznaniu i Swarzędzu, a od 2019 roku we Wrześni, są w 100% zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Stąd pracująca tu Scania 25P ładowana jest również energią pochodzącą w całości z takiego źródła. Na specjalnej stacji „zielonej energii” o mocy 120 kW zlokalizowanej na terenie Volkswagen Poznań, można baterię uzupełnić „do pełna” w niecałe 40 minut. Ładowanie wykonywane jest podczas operacji rozładunku towarów, co pozwala na znaczną oszczędność czasu.

„W ubiegłym roku, realizując kolejne założenia naszej prośrodowiskowej strategii, podjęliśmy decyzję o włączeniu do floty obsługującej dostawy części do fabryki w Poznaniu w pełni elektrycznej ciężarówki Scania 25P. Dziś widzimy jak bardzo słuszna była to decyzja. Dlatego już w najbliższych miesiącach flota ta powiększy się o kolejne dwa w pełni elektryczne pojazdy. Zielona logistyka to bowiem mniej emisji i mniej hałasu emitowanego do otoczenia. To również świetny przykład optymalizacji operacji logistycznych mającej kluczowy wpływ nie tylko na środowisko ogólnie, ale także na bezpośrednie sąsiedztwo naszych zakładów” – mówi Stefanie Hegels, Prezeska Volkswagen Poznań.

„Przewozy just-in-time to jeden z najbardziej wymagających typów transportu. Rozwiązanie transportowe Scania sprawdza się w nim doskonale, gwarantując precyzję i zeroemisyjność dostaw. Pojemność akumulatorów, układ napędowy i komfort kabiny w pojeździe zostały wybrane tak, aby jak najlepiej wspierać kierowcę w codziennej pracy. Transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu rozpatrujemy w kategoriach systemowych, dlatego specyfikacja pojazdu została opracowana w porozumieniu z VW Poznań na podstawie analizy potrzeb firmy. Współpraca z VW Poznań dowodzi, że kolejne procesy transportowe mogą być z powodzeniem elektryfikowane. W Scania oferujemy szereg rozwiązań, które rozwijamy równolegle w ramach działań zmierzających do ograniczenia wpływu branży na środowisko naturalne. Pojazdy akumulatorowe są jednym z nich, ale w naszej ocenie najważniejszym – komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska. S.A.

Rozwiązanie przetestowane w ciągu ponad roku na trasie Swarzędz – Antoninek przyniosło oczekiwane efekty, dlatego Volkswagen Poznań podjął decyzję, by szukać kolejnych relacji do obsługi przez bezemisyjne pojazdy ciężarowe. Chcemy by w 2.połowie roku dwa kolejne takie pojazdy dołączyły do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.