Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
14.06.2023
Elektryczna Astypalea – na greckiej wyspie trwa szybka transformacja mobilności

Elektryczna Astypalea – na greckiej wyspie trwa szybka transformacja mobilności

  • Wyspa na Morzu Egejskim jest swego rodzaju poligonem doświadczalnym dla inteligentnej, zrównoważonej mobilności
  • Wdrożono wszystkie środki niezbędne do elektryfikacji samochodów i skuterów na wyspie
  • Popyt na usługi cyfrowej mobilności utrzymuje się na wysokim poziomie, a liczba pojazdów elektrycznych na wyspie stale rośnie
  • Od 2024 roku na wyspie będzie działać 3-megawatowa farma fotowoltaiczna, co w całości pokryje zapotrzebowanie na energię do elektrycznych pojazdów

Poznań, 14 czerwca – Grecka wyspa Astypalea służy jako poligon doświadczalny dla inteligentnej, zrównoważonej mobilności. W ramach wspólnego projektu Grupy Volkswagen i Grecji, ma ona być stopniowo przekształcana w elektromobilność z wykorzystaniem cyfrowych rozwiązań mobilności i zielonej energii. Pierwsze wyniki napawają optymizmem: nowe, cyfrowe rozwiązania w zakresie mobilności cieszą się coraz większym powodzeniem – 25 procent mieszkańców regularnie korzysta z usługi wspólnych przejazdów ASTYBUS. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy przejechano w jej ramach ponad 200 000 kilometrów. Postępuje również elektryfikacja: prawie wszystkie nowe samochody rejestrowane na wyspie są obecnie w pełni elektryczne.

Grupa Volkswagen wspiera inicjatywę na wyspie Astypalea swoim kompleksowym know-how w zakresie mobilności, a także pojazdami marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Ducati i SEAT MÓ. Wdrożono wszystkie środki mające na celu przekształcenie sektora mobilności na wyspie. Obejmują one w szczególności publiczną infrastrukturę ładowania, specjalny system dotacji dla klientów prywatnych i firm, elektryfikację pojazdów lokalnych służb (np. policji, lotniska), a także usługi mobilności ASTYBUS i astyGO. Liczba pojazdów elektrycznych w krótkim czasie wzrosła z zera do 84.

Usługa wspólnych przejazdów ASTYBUS zastąpiła tradycyjną linię autobusową, która oferowała transport lokalny na Astypalei w bardzo ograniczonym zakresie. W przeciwieństwie do linii autobusowej, ASTYBUS działa przez cały rok i łączy znacznie więcej miejsc na wyspie. W zależności od pory roku w ramach tej usługi wykorzystywanych jest do pięciu pojazdów. Chęć przejazdu zgłasza się w aplikacji, po kilkunastu minutach w wybrane miejsce przyjeżdża ASTYBUS. Za pośrednictwem usługi współdzielenia pojazdów astyGO klienci mogą wypożyczyć samochody elektryczne Volkswagena, a także elektryczne hulajnogi SEAT MÓ i elektryczne rowery Ducati. Rezerwacji dokonuje się za pomocą smartfona poprzez zintegrowaną aplikację astyMOVE.

Maik Stephan, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Grupie Volkswagen, powiedział: „W ciągu najbliższych dwóch dziesięcioleci, także w innych regionach Europy doświadczymy wielu ze zmian, jakie teraz zachodzą na Astypalei. Szczególnie imponująca jest zmiana nastrojów ludzi od początkowego sceptycyzmu do dużej aprobaty. Projekt pokazuje, że szybka transformacja jest możliwa, jeśli firmy, politycy i społeczeństwo działają razem."

Zielona energia: 3-megawatowa farma słoneczna ma zostać uruchomiona w 2024 r.

Kolejnym krokiem jest modernizacja systemu energetycznego na wyspie, który ma stopniowo przechodzić na wykorzystanie lokalnie wytwarzanej energii odnawialnej. Istniejące już mniejsze elektrownie słoneczne zaopatrują w zieloną energię między innymi istniejącą flotę pojazdów elektrycznych. Kolejnym ważnym krokiem będzie budowa hybrydowego systemu zasilania, składającego się z farmy słonecznej o mocy 3,5 MW i magazynu energii, który ma zacząć działać w 2024 roku. System ten pokryje 100 proc. zapotrzebowania wyspy na energię na potrzeby elektromobilności i do 60 proc. ogólnego zapotrzebowania na energię. Niedawno zakończyło się składanie ofert w przetargu na ten projekt energetyczny.

Do 2026 r. system energetyczny ma być dalej rozbudowywany, a w końcowym etapie pokryje on około 80 procent całkowitego zapotrzebowania na energię. Do tej pory wyspa była zaopatrywana w energię elektryczną wytwarzaną głównie z generatorów zasilanych silnikami wysokoprężnymi, które emitują do 5000 ton CO2 rocznie.

Transformacja spotyka się z dużą aprobatą

Częścią projektu jest badanie opinii, pokazuje ono wysoki poziom poparcia dla transformacji: 80 procent ankietowanych pozytywnie ocenia elektromobilność i usługi związane z mobilnością. Jest to wyraźna zmiana w porównaniu z pierwszym badaniem przeprowadzonym na początku projektu w 2021 r., co dowodzi, jak ważne jest dostarczanie informacji o nowych technologiach i usługach. Szczególnie wysoko została oceniona usługa wspólnych przejazdów ASTYBUS – pozytywnie odbiera ją 97 procent badanych. Doceniono między innymi elastyczność użytkowania w połączeniu z niskimi cenami.

Badanie pokazuje również, że w przypadku wyspy Astypalea koszty są decydującym czynnikiem przy przechodzeniu na samochody elektryczne. Z drugiej strony, infrastruktura ładowania nie jest już postrzegana na wyspie jako przeszkoda. Ankiety odbyły się w dwóch falach: latem 2021 r. i zimą 2022/23, wzięło w nich udział odpowiednio 221 i 211 osób. Badanie jest prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Egejskiego (Grecja) i Uniwersytetu Strathclyde (Szkocja) i będzie powtarzane przez kilka lat.

Zrównoważony rozwój w Grupie Volkswagen

Zrównoważony rozwój jest jednym z 10 strategicznych obszarów działania, na które Grupa Volkswagen kładzie szczególny nacisk pod kierownictwem prezesa Olivera Blume. Do priorytetów należy m.in. elektromobilność i jej ambitny rozwój we wszystkich markach Grupy. W ubiegłym roku Volkswagen także zaostrzył swoje cele w zakresie emisji CO2 podczas produkcji i obecnie dąży do zmniejszenia emisji CO2 związanej z produkcją samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych o 50 procent do 2030 roku.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.