Prezes Grupy Volkswagen, Herbert Diess podczas dorocznego Walnego Zgromadzenia: „Volkswagen realizuje cele – finansowe i strategiczne”
- Dywidenda za udany rok obrotowy 2021 będzie zwiększona
- Elektryczna ofensywa przyniosła sukcesy na najważniejszych rynkach
- Transformacja w grupę technologiczną nabrała rozpędu
- Volkswagen angażuje się w globalizację rynków i rozszerza swoją obecność na rynkach międzynarodowych
Wolfsburg/Poznań, 13 maja 2022 – Grupa Volkswagen robi spore postępy w swojej transformacji w zrównoważonego, zorientowanego na oprogramowanie dostawcę usług mobilności, mimo niesprzyjających warunków. Podczas przemowy podczas wirtualnego dorocznego Walnego Zgromadzenia, prezes Herbert Diess powiedział: „Zrealizowaliśmy swoje cele w 2021 roku. Dzięki dobremu zarządzaniu kryzysowemu mamy stabilną sytuację finansową i wzmocniliśmy odporność. Równocześnie zrobiliśmy spore postępy we wprowadzaniu naszej strategii NEW AUTO. Pomimo wyzwań geopolitycznych i gospodarczych w 2022 r. będziemy kontynuować nasze działania w tym kierunku. Chcemy zmieniać świat mobilności.”
Ze względu na udany rok obrotowy 2021, w którym wynik operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniósł 20 mld euro, zarząd i rada nadzorcza zaproponowały Walnemu Zgromadzeniu zwiększenie dywidendy w porównaniu z poprzednimi latami do 7,50 euro na akcję zwykłą i 7,56 euro na akcję uprzywilejowaną.
Elektryczna ofensywa Grupy przynosi sukcesy na wszystkich ważnych rynkach
Przejście z napędu spalinowego na elektryczny jest głównym elementem strategii NEW AUTO. Herbert Diess: „Dziś nasi klienci mogą wybrać elektryczną alternatywę dla prawie wszystkich modeli. Oznacza to, że nasza oferta samochodów elektrycznych jest większa niż oferta jakiegokolwiek innego producenta samochodów.”
Elektryczna ofensywa Grupy jest w zaawansowanym stadium na wszystkich głównych rynkach. W Europie w 2021 r. co czwarty pojazd z napędem elektrycznym (BEV) pochodził z Grupy Volkswagen. W USA udział Grupy w rynku pojazdów BEV wyniósł w ubiegłym roku około ośmiu procent, czyli mniej więcej dwa razy więcej niż udział w rynku pojazdów z napędem tradycyjnym. Ponad dwie trzecie z 17 000 nabywców modelu ID.4 stanowili nowi klienci. W tym roku w USA Grupa będzie już oferować osiem modeli elektrycznych. W Chinach, na swoim największym rynku, Grupa dostarczyła w ubiegłym około 93 000 aut BEV, ponad czterokrotnie więcej niż w 2020. W centrach chińskich miast otwarto już ok. 120 salonów ID. City Store, zostały one bardzo dobrze przyjęte przez tamtejszych klientów.
Herbert Diess dodaje: „Spodziewamy się, że w zakresie elektromobilności osiągniemy taką rentowność naszej działalności jak w zakresie silników spalinowych wcześniej niż planowaliśmy. Będzie to możliwe, ponieważ wdrażamy nasze narzędzia do rozwoju elektromobilności na całym świecie, przekształcamy coraz większą liczbę zakładów produkcyjnych i sprzedajemy nasze technologie konkurentom, takim jak Ford.”
Transformacja w grupę technologiczną nabiera rozpędu
Zgodnie ze strategią NEW AUTO, Grupa przyspiesza prace nad swoimi platformami technologicznymi.
W planach jest wyprodukowanie ponad 40 milionów pojazdów na przyszłej platformie elektrycznej SSP. Kluczową kwestią w tym kontekście jest uproszczenie konstrukcji. W ramach pilotażowego projektu, realizowanego w Kassel jeden duży odlew zastąpi około 30 pojedynczych części. Obecnie trwają badania nad wykorzystaniem tego procesu w projekcie Volkswagen Trinity.
W ubiegłym roku zatrudniono 1000 dodatkowych programistów, którzy będą się zajmować tworzeniem kluczowej platformy technologicznej i rozwojem oprogramowania Grupy do jazdy autonomicznej. Dzięki integracji z producentem oprogramowania do kamer Hella Aglaia i innymi firmami technologicznymi zebrano dodatkowe doświadczenie. Ponadto Grupa współpracuje z firmą Bosch, aby wspólnie osiągnąć jeszcze większe tempo rozwoju jazdy autonomicznej. „Tworzenie oprogramowania w 100 procentach we własnym zakresie to zupełnie nowe podejście, które będzie wymagało dwóch cykli życia. W branży motoryzacyjnej oznacza to 15 lat” – powiedział Herbert Diess.
W obszarze Akumulatorów i Ładowania, Grupa niedawno ogłosiła plany budowy trzeciej gigafabryki w Walencji, w Hiszpanii. Dwie wcześniej wybrane lokalizacje to Salzgitter w Niemczech i Skellefteå w Szwecji. Łącznie do 2030 roku powstanie sześć takich zakładów. Ponadto dla ponad 300 tys. punktów ładowania w Europie wprowadzono stałe ceny dla marek wolumenowych. Wspólnie z BP uruchomionych zostanie do 2040 roku 4000 szybkich ładowarek, pierwsza już powstała.
Jeśli chodzi o platformę technologiczną Rozwiązań Mobilności, Grupa rozpoczęła w Monachium testową eksploatację autonomicznych pojazdów we współpracy z firmą ARGO AI. Autonomiczne przewozy w Hamburgu mają być dostępne od 2025 r. W drugim kwartale 2022 r. planowane jest sfinalizowanie transakcji przejęcia firmy Europcar. Będzie to stanowić podstawę przyszłej platformy mobilności Grupy. Aplikacja zapewni klientom łatwy i wygodny dostęp do różnorodnych usług mobilności, od mikromobilności i carsharingu na kilka minut po wynajem pojazdów na dłuższy czas.
Znaczący postęp osiągnięto także w ważnej dziedzinie, jaką jest zrównoważony rozwój. W ubiegłym roku emisja CO2 w całej Grupie została zredukowana o 1,7 tony na każdy wyprodukowany pojazd w całym cyklu jego życia. Zaostrzono cele w zakresie zrównoważonego rozwoju w produkcji. Do 2030 r. emisja CO2 z produkcji ma zostać zmniejszona o połowę w porównaniu z rokiem 2018, a nie o 30 procent, jak zakładano wcześniej. Zgodnie z inicjatywą Science Based Targets (SBTi), celem Grupy jest 1,5 stopnia.
Volkswagen angażuje się w globalizację rynków i rozszerza swoją obecność na rynkach międzynarodowych
Herbert Diess powiedział, że wojna w Ukrainie postawiła pod znakiem zapytania porządek świata. „Niemniej jednak przedwczesne pożegnanie się z modelem ‘zmiany poprzez handel’ jest błędne. Tworzenie blokad nie może być naszą odpowiedzią. Wręcz przeciwnie: współzależność regionów gospodarczych da pewność, że będziemy faktycznie ze sobą rozmawiać. Tylko wspólnymi siłami możemy pokonać globalne wyzwania, takie jak katastrofa klimatyczna.” Grupa nadal stawia na globalizację i rozszerza swoją obecność w najważniejszych regionach świata.