Volkswagen na drodze dekarbonizacji: ograniczenie śladu węglowego produkcji i łańcuchów dostaw
- marka chce, by do 2030 roku auta elektryczne stanowiły co najmniej 70 procent sprzedaży w Europie i ponad połowę w USA i Chinach
- Volkswagen ustanowił wykorzystanie energii odnawialnej jednym z filarów swojej działalności, jest pierwszym producentem samochodów, który inwestuje w farmy wiatrowe i elektrownie słoneczne na skalę przemysłową
- w najbliższych kilku latach Volkswagen będzie wprowadzać na rynek przynajmniej jeden elektryczny model rocznie
- uruchomiono pilotażowy program recyklingu akumulatorów, celem jest odzyskanie co najmniej 90 procent cennych surowców, takich jak lit, mangan, nikiel i kobalt
Volkswagen podąża drogą wyznaczoną przez strategię Way to Zero. Oznacza to, że marka zobowiązała się do przestrzegania postanowień Porozumienia Paryskiego i Europejskiego Zielonego Ładu w UE. Celem długoterminowym jest uzyskanie neutralnego bilansu emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Już w 2030 roku Volkswagen chce ograniczyć emisję CO2 na pojazd w Europie o 40 procent w porównaniu z rokiem 2018, czyli każdy pojazd będzie emitował o 17 ton mniej CO2 w ciągu swojego cyklu życia. Volkswagen chce wnieść znaczący wkład w zahamowanie zmian klimatycznych, a jednocześnie stać się wiodącą marką w dziedzinie zrównoważonej mobilności.
Volkswagen patrzy na dekarbonizację całościowo, dlatego strategia Way to Zero wykracza daleko poza elektryfikację pojazdów i obejmuje cały cykl życia pojazdu. Marka położy nacisk na następujące obszary:
- tempo elektryfikacji samochodów będzie szybsze niż do tej pory
- dekarbonizacja łańcuchów dostaw i produkcji, które odpowiadają łącznie za połowę emisji samochodów elektrycznych
- szersza skala wykorzystywania energii odnawialnej do ładowania akumulatorów, tu firma upatruje możliwości redukcji pozostałej połowy emisji
- program recyklingu akumulatorów
Volkswagen jest przekonany, że strategia Way to Zero da marce przewagę konkurencyjną, a koszty mają tu drugorzędne znaczenie. Już wkrótce pracownicy, klienci i inwestorzy będą traktować priorytetowo firmy, które we wszystkich działaniach kierują się odpowiedzialnością społeczną, a zrównoważony rozwój stanie się czynnikiem decydującym o długoterminowym sukcesie firmy. Jedno jest jednak pewne: bez współpracy świata polityki, biznesu i społeczeństwa Volkswagen nie będzie w stanie przeprowadzić dekarbonizacji mobilności.
Volkswagen błyskawicznie poszerza portfolio pojazdów z napędem elektrycznym
Volkswagen dziś skupia się na rozwijaniu swojego portfolio samochodów elektrycznych. Korzyści dla środowiska są oczywiste – nawet przy dzisiejszym miksie energetycznym w krajach UE napęd elektryczny ma najmniejszy negatywny wpływ na środowisko ze wszystkich rodzajów napędu, a będzie się on zmniejszał w nadchodzących latach. Volkswagen chce, by do 2030 roku auta elektryczne stanowiły co najmniej 70 procent sprzedaży w Europie i ponad połowę w USA i Chinach. Między 2033 a 2035 rokiem z taśmy zjedzie ostatni Volkswagen z silnikiem spalinowym, przeznaczony na rynki europejskie.
Volkswagen w 2021 roku dostarczył ok. 263 000 w pełni elektrycznych samochodów do klientów na całym świecie – to wzrost o 97 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. W Niemczech co piąty sprzedany nowy samochód elektryczny to Volkswagen. Dzięki strategii ACCELERATE firma idealnie wpasuje się w nadchodzącą epokę elektromobilności.
W najbliższych kilku latach Volkswagen będzie wprowadzać na rynek przynajmniej jeden elektryczny model rocznie. ID.3 i ID.4 pełniły rolę pionierów, później dołączyły do nicj ID.4 GTX i ID.5. Modele ID.6 X/ID.6 CROZZ są pierwszymi samochodami na platformie MEB, przeznaczonymi specjalnie na rynek chiński. W marcu 2022 zaprezentowano model ID. Buzz, nowe, elektryczne wcielenie ikony motoryzacji – Volkswagena Bulii.
W najbliższych latach koncern będzie kontynuował rozwój elektromobilności. Od 2023 roku w fabryce w Emden będzie produkowany model Aero B, w pełni elektryczny model wielkości Passata. W 2025 r. ruszy produkcja małego elektrycznego Volkswagena, który będzie kosztować ok. 20 000 euro – jego prototyp o nazwie ID. LIFE był prezentowany na targach IAA Mobility 2021 w Monachium. W 2026 r. Volkswagen wprowadzi kolejną generację pojazdów elektrycznych w ramach projektu Trinity.
Elementem, który daje Volkswagenowi przewagę konkurencyjną jest modułowa platforma do pojazdów elektrycznych MEB. Dzięki niej samochody mają duży zasięg, dużo przestrzeni we wnętrzu, a aktualizacja oprogramowania może odbywać się zdalnie (Over-the-air). Jest ona wykorzystywana w modelach rodziny ID.
Ograniczenie śladu węglowego produkcji i łańcuchów dostaw
Drugim z filarów strategii ograniczenia emisji Way to Zero jest redukcja śladu węglowego łańcuchów dostaw i produkcji. Marka w jej ramach chce w 2025 roku zmniejszyć emisje podczas produkcji o połowę (w porównaniu z rokiem 2015). Większość zakładów Volkswagena już dziś korzysta z odnawialnej energii, a celem długoterminowym jest produkowanie samochodów przy zachowaniu neutralnego bilansu emisji CO2. Co zresztą już się dzieje w fabrykach, które produkują samochody na platformie MEB.
Dekarbonizacja produkcji dotyczy również dostawców. W przyszłości w modelach ID. będą stosowane komponenty o niższym śladzie węglowym. Pozwoli to ograniczyć emisję CO2 o około 2 tony na samochód do 2025 roku. Volkswagen planuje również wykorzystanie niskoemisyjnej stali z huty Salzgitter AG od końca 2025 roku.
Tam, gdzie niemożliwe jest ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie emisji CO2 w łańcuchach dostaw czy produkcji zostanie ona skompensowana przy pomocy projektów offsetowych. Dzięki temu Volkswagen może dostarczać klientom europejskim modele ID.3, ID.4 i ID.5 z neutralnym bilansem emisji dwutlenku węgla.
Volkswagen inwestuje w energię odnawialną
Łańcuchy dostaw i produkcja odpowiadają za ok. 48 procent śladu węglowego samochodu elektrycznego, kolejne 46 procent to emisje w trakcie jego eksploatacji. Właśnie dlatego Volkswagen ustanowił wykorzystanie energii odnawialnej jednym z filarów swojej działalności. Dzięki niej będzie możliwa dekarbonizacja i zrównoważony rozwój. Firma zachęca klientów – użytkowników modeli ID. – do korzystania z takiej energii, w Niemczech dostarcza ją spółka Elli, wyłącznie odnawialną energią są zasilane także stacje ładowania sieci Ionity w Europie.
W przyszłości wiele aut rodziny ID. będzie mogło przesyłać energię do domowej sieci, by go zasilić lub stabilizować sieć energetyczną. Volkswagen jest pierwszym producentem samochodów, który zaangażował się w budowę farm wiatrowych i elektrowni słonecznych na skalę przemysłową. W efekcie od 2025 roku do sieci będzie trafiać ok. 7 TWh zielonej energii rocznie, czyli tyle, ile potrzebuje 600 000 gospodarstw domowych. W 2021 roku powstały: olbrzymia elektrownia słoneczna w Niemczech i farma wiatrowa w Szwecji. W nadchodzących latach będą realizowane kolejne projekty tego typu.
Drugie życie akumulatorów i recykling
Strategia dekarbonizacji Volkswagena nie kończy się na okresie użytkowania samochodu. Na przykład wyeksploatowany akumulator może być używany jako bank energii w domu czy na stacji ładowania. A później może być poddany recyklingowi.
W zakładzie w Salzgitter prowadzony jest pilotażowy program recyklingu akumulatorów o wysokim napięciu, które nie nadają się już do użytku. Volkswagen spodziewa się, że większe partie zużytych akumulatorów pojawią się najwcześniej pod koniec obecnej dekady. Program może być bardzo szybko dopasowany do zwiększonego zapotrzebowania, a recykling większej liczby akumulatorów pozwoli na optymalizację procesów. Celem jest recykling w obiegu zamkniętym na skalę przemysłową, który pozwoli odzyskać co najmniej 90 procent cennych surowców, takich jak lit, mangan, nikiel i kobalt. Oczywiście odzyskiwane będą także miedź, aluminium i tworzywa sztuczne.