Hans Dieter Pötsch, Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, powiedział: „Podjęte dziś uchwały pokazują, jak zdecydowanie dążymy do transformacji Grupy Volkswagen. Nasze inwestycje będą koncentrować się na przyszłości mobilności we wszystkich jej kluczowych aspektach oraz na systematycznej realizacji strategii Grupy. Nasza niezwykle solidna baza finansowa pozwala nam na samodzielne sfinansowanie niezbędnych inwestycji. Dlatego też jesteśmy bardzo pewni, że te decyzje inwestycyjne doprowadzą Grupę Volkswagen do przyszłych sukcesów”.
Więcej europejskich zakładów będzie produkowało samochody elektryczne
Grupa Volkswagen, konsekwentnie elektryfikując europejskie zakłady, zamierza wygenerować dodatkową synergię i wykorzystać efekt skali.
W fabryki w Dolnej Saksonii Grupa zainwestuje około 21 miliardów euro, większość środków zostanie skierowana do zakładów produkcyjnych i zakładów, które produkują komponenty.
- W perspektywie średnioterminowej, rozpoczynając właśnie modernizację zakładu w Hanowerze, będzie on przestawiony na produkcję wyłącznie aut elektrycznych. Najważniejszy obecnie projekt Grupy, który dotyczy przyszłości, zostanie zrealizowany w Hanowerze, gdzie będzie produkowany model Artemis. Potwierdzono tam również produkcję nadwozia do nowego modelu marki Bentley. Kolejny model z rodziny ID. – ID. California* – również będzie powstawać w tych zakładach. Ponadto, fabryka w Hanowerze będzie przewodziła w Grupie pod względem produkcji pojazdów autonomicznych, takich jak MOIA i ID. BUZZ AD1.
- W ramach Projektu Trinity potwierdzono przekształcenie fabryki w Wolfsburgu w kierunku produkcji samochodów elektrycznych. Biorąc pod uwagę duży popyt na nie, od 2024 roku Grupa planuje również przygotowanie tego zakładu do pełnej produkcji ID.3, zapewniając niezbędną wielkość produkcji tego modelu. Do tego czasu przewiduje się tylko częściową produkcję, z dostawami części z zakładu w Zwickau. Produkcja ID.3 w Wolfsburgu pozwoli Grupie dostarczyć dodatkową liczbę egzemplarzy, których sam zakład w Zwickau nie byłoby w stanie zapewnić.
- Niemieckie zakłady, które produkują podzespoły będą kontynuować transformację w kierunku elektromobilności zapoczątkowaną w 2015 roku. Fabryka w Hanowerze, oprócz części na potrzeby infrastruktury ładowania, będzie produkować także osie do modeli skonstruowanych na platformie konstrukcyjnej MEB. W zakładach w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel, Grupa zainwestuje w zwiększenie istniejącej produkcji akumulatorów, wirników/statorów i silników elektrycznych do samochodów powstających na platformie MEB. Ponadto, zakłady te już przygotowują się do produkcji kluczowych komponentów platformy SSP. W ten sposób Volkswagen robi kolejny krok w strategicznym rozwoju i staje się kluczowym dostawcą modułów i platform elektrycznych.
- Zakład w Salzgitter będzie nadal rozwijany w kierunku europejskiego centrum produkcji akumulatorów. Grupa zainwestuje około 2 miliardów euro, aby od 2025 roku produkować zunifikowane ogniwa akumulatorowege do wolumenowych modeli w gigafabryce w Dolnej Saksonii. W zakładzie w Salzgitter będą łączyć się produkcja, rozwój i kontrola jakości akumulatorów. W tym celu Rada Nadzorcza zatwierdziła utworzenie europejskiej spółki, która połączy wszystkie działania Grupy związane z akumulatorami i ułatwi w przyszłości zaangażowanie stron trzecich. Nowa spółka będzie również nadzorować strategiczne partnerstwa z firmami – Umicore, 24M i Vulcan Energy uzgodnione w ubiegłym tygodniu.
- Ustalono, że przyszły program produkcyjny dla zakładu w Osnabrück oraz koncepcja ponownego wykorzystania fabryki w Dreźnie zostaną rozważone w 71. rundzie planowania.
Stephan Weil, Minister-Prezydent Dolnej Saksonii i Członek Rady Nadzorczej Volkswagen AG, powiedział: „89 miliardów euro w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestowane w rozwój tylko technologii przyszłości, takich jak elektromobilność i cyfryzacja – to jasne zobowiązanie. W ten sposób strategia NEW AUTO może odnieść wielki sukces. Fakt, że w zakładach w Dolnej Saksonii – w Wolfsburgu, Hanowerze, Brunszwiku, Salzgitter, Osnabrück i Emden – zostanie zainwestowane łącznie 21 miliardów euro jest kolejnym znakiem, że Grupa Volkswagen jest zaangażowana w jej dolnosaksońskie korzenie. Cieszymy się z tego silnego sygnału, który zabezpiecza około 130.000 miejsc pracy”.
Grupa planuje kolejne inwestycje w elektromobilność w Niemczech i w Europie:
- W Lipsku synergia produkcji elektrycznych modeli skonstruowanych na platformie PPE zostanie wykorzystana w segmencie premium z dwoma modelami Porsche.
- Jeśli chodzi o przekształcenie fabryki w Neckarsulm, postanowiono odłożyć ten proces do pojawienia się następnej generacji modeli z rodziny Audi E6.
- Już teraz w pełni „zelektryfikowana” fabryka w Brukseli od 2026 roku będzie produkować nowe Audi Q8 e-tron.
- Od 2025 roku na Półwyspie Iberyjskim planuje się produkcję kompaktowych samochodów elektrycznych w wielomarkowej fabryce w Martorell oraz elektrycznych SUV-ów w wielomarkowej fabryce w Pampelunie. Ostateczna decyzja zależy od ogólnych warunków i zachęt ze strony rządu.
Transformacja zakładu w Wolfsburgu – wizja 2030 uzgodniona
Realizacja projektu Trinity została potwierdzona w fabryce w Wolfsburgu. Produkcja kolejnych wersji nadwoziowych w tym zakładzie będzie tematem następnej rundy planowania.
Daniela Cavallo, Przewodnicząca Generalnej i Grupowej Rady Zakładowej, powiedziała: „Podejmując decyzje w ostatniej rundzie planowania, Grupa po raz kolejny udowadnia, że systematyczna transformacja i trwała perspektywa ochrony miejsc pracy idą w parze. Wyniki pracowników w fabrykach na całym świecie, w markach i firmach wzmacniają kurs, którym wspólnie podążamy. Inicjatywy z rundy planowania, jako przedstawiciele pracowników w Radzie Nadzorczej, jednoznacznie oceniamy jako właściwe w tych niezwykle niepewnych czasach: Volkswagen dostarcza samochody – my nadal skutecznie kształtujemy zmiany”. Ponadto, Zarząd nakreślił plany do 2030 roku daleko idącej reorganizacji zakładu produkcyjnego w Wolfsburgu.
Realizacja projektu Trinity, w przypadku którego rozważana jest fabryka poza obecnymi zakładami w Wolfsburgu, ma na celu stworzenie innowacyjnego, konkurencyjnego pojazdu elektrycznego nowej generacji i przystosowanego do 4-go poziomu jazdy autonomicznej, jednocześnie zapewniając produkcję w przyszłości. Do 2030 roku na terenie fabryki planuje się budowę drugiego nowoczesnego zakładu produkcji energii elektrycznej. Zostanie on uzupełniony najnowocześniejszym w Europie centrum badawczo-rozwojowym – Sandkamp Campus.
CEO Herbert Diess: „W świecie strategii NEW AUTO nasz model biznesowy przechodzi radykalną zmianę – koncern Volkswagen z tradycyjnego producenta samochodów przekształca się w zintegrowaną Grupę z silnymi grupami marek i z wiodącymi na świecie platformami technologicznymi. Wolfsburg, gdzie od lat mieści się siedziba Grupy, będzie miał kluczowe znaczenie dla transformacji, ponieważ silną pozycję możemy zabezpieczyć na dłuższą metę tylko wtedy, gdy zakład w Wolfsburgu odniesie sukces. Dzięki naszej wizji na rok 2030 fabryka w Wolfsburgu zyska nową tożsamość. Celem jest stworzenie zrównoważonego zakładu o zasięgu międzynarodowym z efektywnym sterowaniem Grupą, dwoma zakładami produkcji elektrycznej oraz najnowocześniejszym centrum badawczo-rozwojowym, które pozwolą określić i rozszerzyć kolejne dziedziny działalności w przyszłości.”
70. runda planowania sprawia, że Grupa stanie się znacznie bardziej konkurencyjna
Aktualizując pięcioletnie plany, Grupa Volkswagen jasno określiła również drogę do osiągnięcia strategicznych celów finansowych w ramach strategii NEW AUTO. Dzięki nim Grupa będzie znacznie bardziej konkurencyjna.
Celem strategicznym Grupy na lata 2025/2026 jest rentowność sprzedaży na poziomie 8-9 procent. Jednocześnie nakłady inwestycyjne i koszty rozwoju zostaną ograniczone do około 11 procent przychodów w dziale motoryzacyjnym. Oczekuje się, że skorygowany przepływ pieniężny netto w „Dziale motoryzacyjnym” (przed fuzjami i przejęciami oraz kosztami związanymi ze sprawą Diesli) wyniesie 15 miliardów euro rocznie w latach 2025/2026.
Na ten rok Grupa potwierdziła docelową marżę operacyjną w górnej granicy przedziału 6-7,5 procent. Dostawy do klientów wyniosą około 9 milionów samochodów. Grupa utrzymuje, że skorygowany przepływ pieniężny netto w wysokości 15 miliardów euro w „Dziale motoryzacyjnym” (przed fuzjami i przejęciami oraz kosztami związanymi ze sprawą Diesli) na pewno zostanie osiągnięty. W tym roku poczyniono duże postępy w zakresie ograniczenia kosztów stałych, dzięki czemu do końca września zostały one zredukowane o 8 proc. w porównaniu z kosztami w 2019 roku. Do 2023 r. planuje się ich dalszą redukcję o 10 procent.
Udział całkowitych wydatków, które do 2026 roku zostaną zainwestowane w przyszłe technologie, został podniesiony do 56 procent (z 50 procent w poprzedniej rudzie planowania). Łącznie na elektromobilność, układy hybrydowe i cyfryzację przeznaczono około 89 mld euro, o 16 mld euro więcej niż w 69. rundzie planowania. Dodatkowy wymóg inwestycyjny wynika głównie z przyspieszonego rozwoju elektromobilności w ramach tzw. Zielonego Ładu, a także z utworzenie własnych gigafabryk akumulatorów i z pionowej integracji w łańcuchu wartości akumulatorów.
Nakłady inwestycyjne i koszty rozwoju elektromobilności wzrosły o około 50 procent w 70. rundzie planowania – do 52 miliardów euro. Z drugiej strony, wyraźny nacisk na przyspieszony rozwój aut elektrycznych umożliwi zmniejszenie o około 30 procent (do 8 miliardów euro) wydatków na układy hybrydowe jako technologię pośrednią. Ogólnie przewiduje się, że udział samochodów typu BEV w sprzedaży wzrośnie z około 5-6 procent obecnie do około 25 procent w 2026 roku.
Oczekuje się, że do 2030 roku prawie jedna trzecia przychodów na globalnym rynku mobilności będzie pochodzić z usług opartych na oprogramowaniu. Aby wykorzystać ten potencjał, do 2026 r. na cyfryzację produktów i firmy – w tym na autonomiczną jazdę – przeznaczono 30 miliardów euro, co stanowi wzrost o około 10 procent w stosunku do poziomu z poprzedniego planowania.
*Samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży