Modele z rodziny ID. komunikują się z kierowcą i pasażerami za pomocą świetlnego pasa ID. Light
- ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light.
- Pas świetlny ID. Light składa się z 54 wielokolorowych diod LED i jest umieszczony u dołu przedniej szyby
- Wszystkie kolory i animacje ID. Light zostały starannie skomponowane i są przekazywane w przyjaznym, uniwersalnym i łatwym do zrozumienia języku wizualnym
Cyfrowi asystenci w coraz większym stopniu towarzyszą nam w codziennym życiu, na żądanie odtwarzając naszą ulubioną muzykę, informując o pogodzie lub sterując ogrzewaniem i oświetleniem w domu. Często komunikują się z nami za pomocą sygnałów świetlnych. Taka funkcja zadebiutowała w najnowszej generacji samochodów elektrycznych Volkswagena – w modelach z rodziny ID. – jako ID. Light. To wąski pas świetlny, znajdujący się u dołu przedniej szyby, który zaprojektowano tak, aby w intuicyjny sposób wspomagał kierowcę i pasażerów. ID. Light wykorzystuje różne sygnały świetlne, dzięki którym sygnalizuje, czy samochód jest gotowy do jazdy, w którym kierunku – zgodnie ze wskazówkami nawigacji – powinien skręcić kierowca oraz że właśnie trwa ładowanie akumulatora.
ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light. Pas świetlny ID. Light składa się z 54 wielokolorowych diod LED i jest umieszczony u dołu przedniej szyby. Dzięki temu nie jest widoczny w głównym polu widzenia kierowcy i pod pewnym kątem można go dostrzec również z zewnątrz. Co najważniejsze, za sprawą różnych kolorów i animacji świetlnych, ID. Light pokazuje sygnały, które kierowca i pasażer odbierają intuicyjnie, co sprawia, że mogą jeszcze lepiej skoncentrować się na drodze i ruchu.
„Zależało nam na stworzeniu nowego rodzaju komunikacji między samochodem a człowiekiem” – mówi Mathias Kuhn, szef działu User Interface Design w Volkswagenie. „Ważne było opracowanie minimalistycznej, specjalnej formy interakcji, która będzie zarówno łatwa do zrozumienia, jak i emocjonalna”. Ta interakcja między człowiekiem a „maszyną” rozpoczyna się, gdy tylko kierowca wsiądzie do ID.3 lub ID.4.
ID. Light wysyła następujące sygnały:
• biało-niebieską animację „powitalną”, która informuje, że pojazd jest gotowy
do jazdy. W odwrotnej kolejności kolorystycznej animacja ta jest wyświetlana, gdy kierowca opuszcza pojazd.
• jeśli włączona jest nawigacja, ID. Light pokazuje kierunek skrętu za pomocą animowanej niebieskiej lini – na przykład przesuwającej się w lewo podczas skrętu w lewo.
• w zależności od tego, czy kierowca lub pasażer aktywuje system sterowania głosowego, ID. Light odpowiada białym światłem przed kierowcą lub pasażerem.
• przychodzące połączenia telefoniczne są sygnalizowane delikatnym zielonym światłem w środkowej części świetlnego pasa.
• w razie konieczności awaryjnego hamowania, ID. Light świeci w kolorze jaskrawoczerwonym.
• gdy ID.3 lub ID.4 jest podłączony do ładowania, ID. Light pulsuje zielonym światłem i informuje o stanie naładowania akumulatora. Światło jest widoczne także z zewnątrz.
W nowoczesnych samochodach, wraz z coraz większą liczbą systemów wspomagających i ekranów, u kierowcy wzrasta niebezpieczeństwo utraty koncentracji. „Na przykład, gdy kierowca słyszy komunikat systemu nawigacyjnego, dotyczący kierunku skrętu, musi przetworzyć tę informację, aby przypisać jej właściwy kierunek. Dlatego ważne było znalezienie nowego sposobu intuicyjnej komunikacji z kierowcą i zminimalizowanie ryzyka rozproszenia uwagi” – wyjaśnia dr Stefan Franke, który przez cztery lata był odpowiedzialny za rozwój systemu ID. Light.
Działy badawczo-rozwojowe poświęciły wiele godzin na opracowanie systemu, który sprostałby temu wyzwaniu i byłby zarówno prosty, jak i elegancki. Udało się, nie tylko dlatego, że ID. Light nie wyświetla jednocześnie dwóch „komunikatów”. System jest zaprogramowany do wyświetlania tylko najważniejszych informacji w danym momencie. Świetlny pas, umieszczony u dołu przedniej szyby, nie jest widoczny w głównym polu widzenia kierowcy, ale umożliwia mu odbieranie sygnałów bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Wszystkie kolory i animacje zostały starannie skomponowane i są przekazywane w wizualnym języku, który jest przyjazny, uniwersalny i łatwy do zrozumienia. „Chcieliśmy stworzyć asystenta, towarzysza podróży, który prezentuje wszystkie niezbędne informacje we właściwym czasie w taki sposób, aby kierowca mógł je intuicyjnie zrozumieć” – mówi Sascha Ziebart, kierownik projektu. „Kierowca nie ma wrażenia, że komunikuje się z nim „maszyna”, ale raczej, że samochód towarzyszy mu we wszystkich sytuacjach i wspomaga go podczas jazdy”.
„W oparciu o opinie klientów i nowe technologie możemy ostrożnie rozszerzać zakres funkcji i liczbę symboli wizualnych” – mówi Thorb Baumgarten, specjalista Human Factors w Volkswagenie. „ID. Light, jako system komunikacji między samochodem a kierowcą, może stać się wzorem dla wielu przyszłych innowacji w tej dziedzinie”.