Ofensywa w obszarze elektrycznych aut przynosi efekty: Grupa Volkswagen zdecydowanie ograniczyła średnią emisję CO2 samochodów w UE
- marki Volkswagen Samochody Osobowe i Audi z nawiązką spełniły cele w zakresie emisji
- średnia ilość dwutlenku węgla emitowanego przez nowe samochody koncernu zmniejszyła się w ubiegłym roku o ok. 20 procent w porównaniu z rokiem 2019
- Grupa VW jest w Europie Zachodniej liderem na rynku aut typu BEV
- docelowy poziom emisji CO2 liczonej wspólnie z innymi producentami został przekroczony o około 0,5 g/km; wynik finansowy w czwartym kwartale nieobciążony dzięki poczynionym wcześniej rezerwom
- CEO Herbert Diess: „Obok Volkswagena i Audi, atrakcyjne elektryczne modele zaprezentują CUPRA i SKODA, dlatego w tym roku osiągniemy cele w zakresie średniej emisji CO2”.
Wolfsburg/Poznań, 21 stycznia 2021: Ofensywa samochodów elektrycznych prowadzona przez koncern Volkswagen przynosi pozytywne efekty – dostawy tego rodzaju aut w Unii Europejskiej, wraz z Wielką Brytanią, Norwegią i Islandią, wzrosły w minionym roku ponad czterokrotnie i wyniosły 315.400 pojazdów elektrycznych (w 2019 r.: 72.600 egzemplarzy). Udział modeli napędzanych energią elektryczną z akumulatorów (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) w ogólnych dostawach zwiększył się do 9,7 procent (w 2019 r.: 1,7 procent). Koncern Volkswagen stał się w zachodniej Europie liderem rynku pojazdów elektrycznych uzyskując w nim 25-procentowy udział (w 2019 r.: 14 procent). Do tego sukcesu przyczyniły się przede wszystkim marki Volkswagen Samochody Osobowe i Audi, które dzięki premierom nowych elektrycznych modeli jak ID.3 i e-tron, z nawiązką osiągnęły cele w zakresie średniej emisji CO2. Według wstępnych danych koncern Volkswagen zmniejszył w Unii Europejskiej w 2020 roku, w porównaniu z 2019 r., ilość dwutlenku węgla emitowanego średnio przez nowe modele o 20 procent do poziomu 99,8 g/km. Bentley i Lamborghini są liczone osobno i nie uwzględniono ich w tym wyliczeniu. W celu pokrycia ewentualnych wydatków związanych z przekroczeniem o 0,5 g/km limitu CO2 ustalonego wspólnie z innymi producentami, koncern poczynił wcześniej rezerwy, dlatego wynik finansowy w czwartym kwartale nie został obciążony.
Herbert Diess, CEO koncernu Volkswagen, stwierdził: „Czynimy duże postępy na drodze ku temu, by stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem CO2. Zdecydowanie zmniejszyliśmy emisję dwutlenku węgla emitowanego przez nasze nowe samochody w Unii Europejskiej. Duży wkład wniosły tu przede wszystkim marki Volkswagen i Audi prowadzące ofensywę w zakresie elektrycznych modeli. Niewiele zabrakło nam do osiągnięcia celu emisyjnego dla wszystkich aut w 2020 roku. Plany pokrzyżowała nam pandemia covid-19. Teraz do Volkswagena i Audi z atrakcyjnymi autami elektrycznymi dołączają CUPRA i SKODA. Dzięki temu w tym roku osiągniemy założony cel średniej emisji CO2”.
Rebecca Harms, członkini niezależnej Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju powiedziała: „Mimo ambitnych działań w dziedzinie elektryfikacji jeszcze nie całkiem udało nam się osiągnąć założone cele w zakresie średniej emisji CO2. Mimo to jasne jest, że Volkswagen kroczy właściwą drogą. Koncern musi nadal konsekwentnie wdrażać zmiany w zakresie stosowanych układów napędowych i realizować zadania w dziedzinie ochrony klimatu i zrównoważonego rozwoju. Ogromne znaczenie dla sukcesu na tym polu będą miały także mniejsze, oszczędne i przystępne modele elektryczne”.
Volkswagen Samochody Osobowe stał się w 2020 roku pierwszą marką koncernu, która dostarczyła klientom elektryczne modele skonstruowane na bazie modułowej platformy MEB. Wprowadzony we wrześniu na rynek Volkswagen ID.3 cieszy się dużą popularnością wśród klientów i do końca 2020 roku został przekazany klientom w liczbie 56.500 egzemplarzy. Łącznie w ubiegłym roku dostarczono 212.000 zelektryfikowanych samochodów Volkswagena, w tym 134.000 modeli typu BEV. Dzięki temu marka z nawiązką osiągnęła założony cel w dziedzinie emisji CO2 wnosząc wielki wkład w wynik całego koncernu.
Również Audi z naddatkiem zrealizowało założony w 2020 roku cel emisji dwutlenku węgla i przyczyniło się do dobrego wyniku koncernu. Marka kontynuuje proces zmian, dzięki któremu ma stać się dostawcą przyjaznych środowisku modeli klasy premium. W zeszłym roku stała się największym w gronie niemieckich producentów tej klasy dostawcą samochodów elektrycznych, z dużą przewagą nad konkurentami. Audi e-tron (włącznie z Audi e-tron Sportback) cieszyło się w ubiegłym roku dużym zainteresowaniem i odnotowało 79,5-procentowy wzrost sprzedaży (47.300 egzemplarzy) w porównaniu z poprzednim rokiem. W skali świata Audi e-tron jest najczęściej kupowanym modelem elektrycznym spośród aut tego typu oferowanych przez niemieckie marki premium.
Koncern Volkswagen będzie w 2021 roku nadal konsekwentnie prowadził ofensywę pojazdów elektrycznych prezentując liczne nowe modele skonstruowane na platformie MEB. Audi przedstawi Q4 e-tron i Q4 e-tron Sportback, CUPRA wprowadzi na rynek model el-Born, a SKODA Enyaqa iV. Volkswagen Samochody Osobowe rozpocznie sprzedaż modelu ID.4 na kolejnych rynkach i przedstawi nowy samochód z napędem elektrycznym.
Koncern Volkswagen wraz z innymi producentami zgłosił w organach Unii Europejskiej utworzenie wspólnej grupy, dla której wylicza się średnią emisję dwutlenku węgla zarejestrowanych przez tą grupę samochodów w Unii Europejskiej. Ze wstępnych danych wynika, że zdefiniowana średnia dla grupy wyniosła 99,3 g/km, oznacza to, że limit został przekroczony o 0,5 g/km. Ostateczne potwierdzenie tych wartości przez Komisję Europejską nastąpi w późniejszym terminie.
Volkswagen jako pierwszy koncern samochodowy zobowiązał się do realizacji celów zawartych w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym i zamierza stać się do 2050 roku przedsiębiorstwem neutralnym dla klimatu. Koncern chce do 2025 roku zyskać pozycję globalnego lidera w produkcji aut elektrycznych. W tym czasie zamierza przeznaczyć 35 miliardów euro na inwestycje w dziedzinie e-mobilności i kolejne 11 miliardów euro na „hybrydyzację” oferowanych aut. Do 2030 roku koncern zamierza sprzedać 26 milionów samochodów napędzanych energią elektryczną z akumulatorów. Około 19 milionów z nich zostanie zbudowanych na modułowej platformie MEB, a większość pozostałych siedmiu milionów na tzw. High Performance Plattform (PPE). W tym samym czasie koncern zakłada też sprzedaż około 7 milionów samochodów hybrydowych. W planach tych nie uwzględniono jeszcze ewentualnych wymagań wynikających z polityki Zielonego Ładu Unii Europejskiej.