Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie tematyczni” poświęcony różnicom między autami hybrydowymi a elektrycznymi
- z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wynika, że 1 na 10 Polaków deklaruje, iż miał już okazję prowadzić samochód elektryczny
- tylko co trzecia osoba (35%) z tej grupy stwierdziła, że jeździła autem „wyłącznie elektrycznym, czyli takim ładowanym za pomocą wtyczki”
- większość ankietowanych (51%) za auto elektryczne uznała „auto hybrydowe, czyli takie zarówno na prąd, jak i na paliwo”
W siódmym odcinku podcastu „Elektrycznie Tematyczni” prowadzący rozmawiają o różnicach między trzema rodzajami samochodów – hybrydowymi (HEV), hybrydowymi typu plug-in (PHEV) i elektrycznymi (BEV). W dyskusji uczestniczy Michał Baranowski – dziennikarz magazynu „Menadżer Floty” oraz przedsiębiorca z branży elektromobilności.
Z Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM wynika, że po polskich drogach jeździ 6.551 samochodów elektrycznych (BEV) i 5.107 aut hybrydowych typu plug-in (PHEV). Według danych PSPA po drogach porusza się również 144.313 osobowych i dostawczych samochodów hybrydowych (HEV). Te ostatnie, oprócz spalinowej jednostki napędowej, są wyposażone w silnik elektryczny, ale akumulator o niewielkiej pojemności energetycznej znacznie ogranicza możliwość jazdy z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej. W ich wypadku silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinową jednostkę napędową i wyręcza ją z napędu samochodu przede wszystkim w czasie ruszania z miejsca, kiedy silnik spalinowy pracuje w najmniej korzystnych warunkach.
Samochody hybrydowe typu plug-in są skonstruowane podobnie jak auta hybrydowe – na ich pokładzie znajdują się silniki spalinowy i elektryczny (lub nawet dwa elektryczne) oraz akumulator, ale o znacznie większej pojemności energetycznej niż w autach typu HEV. Wciąż jednak nie tak duży, jak w samochodach elektrycznych. Dzięki niemu hybrydy typu plug-in mają zasięg na energii elektrycznej wynoszący najczęściej około 50 kilometrów. Samochody hybrydowe tego typu, podobnie jak elektryczne, są wyposażone w gniazdo ładowania akumulatora.
„Mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Z wyjątkiem samochodów hybrydowych typu plug-in, które są pomostem między autami z silnikiem spalinowym a samochodami elektrycznymi” – mówi Michał Baranowski. „Z danych statystycznych wiemy, że średni dystans, który dziennie pokonuje przeciętny polski kierowca wynosi 27 km. Zasięg nowoczesnych aut hybrydowych typu plug-in potrafi być do dwóch razy większy. To oznacza, że takim autem można poruszać się na co dzień z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej i bez konieczności ładowania akumulatora w trakcie dnia. Gdy mamy potrzebę wyjazdu w trasę, PHEV nie ma żadnych ograniczeń. Tankujemy i jedziemy tak samo daleko, jak samochodem wyposażonym wyłącznie w silnik spalinowy” – dodaje.
W przeciwieństwie do hybryd i hybryd typu plug-in, samochody elektryczne obchodzą się bez silnika spalinowego i – podobnie jak auta typu PHEV – mogą być wyposażone w jeden lub dwa silniki elektryczne. Samochody elektryczne mają też akumulator o znacznie większej pojemności energetycznej niż auta hybrydowe typu plug-in. W zależności od pojemności akumulatora, zasięg samochodów elektrycznych nowej generacji, na przykład przełomowego modelu ID.3, wynosi nawet do 550 kilometrów.
Zarówno najnowszy, jak i pozostałe odcinki podcastu można znaleźć na największych platformach podcastowych: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Stitcher i YouTube oraz na stronie internetowej: https://www.volkswagen.pl/pl/elektromobilnosc/elektrycznie-tematyczni/odcinek-07-hev-phev-bev-czym-na-stacje-czym-do-ladowarki.html