Volkswagen ID.R: przez kolejne rekordy ku wyzwaniu w Chinach
- od rekordu do rekordu: Volkswagen udowadnia swoją techniczną kompetencję na Pikes Peak, Nürburgringu i w Goodwood
- nowe wyzwanie na Tianmen Mountain: trwają przygotowania do ustanowienia przez ID.R nowego rekordu, tym razem w Chinach
U miłośników motoryzacji te nazwy wywołują dreszcz emocji: legendarny wyścig górski na Pikes Peak, słynna Północna Pętla Nürburgringu i szczycący się długą tradycją Goodwood Festival of Speed. Właśnie w tych miejscach Volkswagen ID.R – model wyposażony w wyłącznie elektryczny napęd – ustanowił spektakularne rekordy. Ale nie zamierza na tym poprzestać. We wrześniu sportowe auto podejmie kolejną próbę: ID.R zamierza wyznaczyć po raz pierwszy czas wjazdu na Tianmen Mountain, spektakularną górę w Chinach. Będzie to kolejny milowy krok dla samochodów elektrycznych, a także wsparcie dla prowadzonej przez Volkswagena w Chinach kampanii w dziedzinie aut elektrycznych – kampanii, która właśnie w tym roku nabiera tempa. Do 2035 roku Volkswagen zamierza zwiększyć udział elektrycznych aut w całej swojej sprzedaży w Chinach do 50 procent.
„Elektryczny napęd oznacza początek nowej ery w motoryzacji. Volkswagen wnosi tu swój wkład w postaci aut z rodziny ID., z których pierwsze znajdują się już w przededniu sprzedaży. ID.R jest ich niezwykle ważnym ambasadorem” – stwierdził dr Frank Welsch, Członek Zarządu ds. Rozwoju Marki Volkswagen Samochody Osobowe. „Prace nad ID.R i jego sukcesy w tak ważnych miejscach doprowadziły do intensywnej wymiany technologii pomiędzy Volkswagen Motorsport, a różnymi zespołami w dziale rozwoju samochodów seryjnych Volkswagena. Dotyczyło to przede wszystkim napędu elektrycznego. Inżynierowie przygotowujący sportowe auto podzieli się na przykład z fachowcami opracowującymi seryjne auta elektryczne swoimi doświadczeniami w dziedzinie konstrukcji akumulatorów i stosowania komponentów układu elektrycznego o wysokim napięciu”.
Pikes Peak International Hill Climb 2018:
wspaniały wynik podczas „Race to the Clouds”
Swoje techniczne kompetencje Volkswagen udowodnił dzięki skonstruowanemu w ciągu zaledwie 250 dni modelowi ID.R, który odniósł spektakularny sukces podczas wyścigu Pikes Peak International Hill Climb. 24 czerwca 2018 roku kierowca Romain Dumas przebił wszystko, co wydarzyło się dotąd na „America’s Mountain”, jak nazywany bywa Pikes Peak. Francuz zasiadający za kierownicą Volkswagena ID.R poprawił obowiązujący dotychczas rekord trasy o 16 sekund. Ustanawiając czas 7 minut i 57,148 sekund Dumas i ID.R po raz pierwszy zeszli poniżej granicy 8 minut. Jest to także pierwszy rekord trasy legendarnego „Race to the Clouds” w klasyfikacji generalnej ustanowiony przez samochód z elektrycznym napędem.
Północna Pętla Nürburgringu:
rekord trasy dla samochodów elektrycznych
Sportowy i techniczny sukces podczas Pikes Peak International Hill Climb pomógł w podjęciu decyzji o dalszych pracach nad ID.R i stawieniu czoła kolejnym wyzwaniom. „Każdy chwali to, co sprawdzono na Nürburgringu” – napisano wielkimi literami w historycznym boksach na Nürburgringu. Północna Pętla o długości 20,8 km cieszy się opinią najtrudniejszego toru wyścigowego na świecie. ID.R podjął na niej próbę ustanowienia nowego rekordu w kategorii samochodów elektrycznych. Żeby zakończyć ją sukcesem, inżynierowie musieli dostosować rozwiązania techniczne Volkswagena ID.R do wymogów Północnej Pętli. Chodziło przede wszystkim o zestrojenie zawieszenia, opracowanie odpowiedniego systemu zarządzania energią elektryczną oraz o wybór optymalnych opon. To dlatego, że w przeciwieństwie do wyścigu na szczyt Pikes Peak, w „Zielonym Piekle” Nürburgringu nie brakuje długich prostych, na których auta osiągają ogromną prędkość, a z którymi ID.R w swojej poprzedniej wersji nie miał okazji się mierzyć. Wysiłek się opłacił – w czerwcu 2019 roku Roman Dumas zasiadający ponownie za kierownicą ID.R znowu zapisał się w historii i osiągając wynik 6 minut i 5,336 sekund poprawił o 40 sekund obowiązujący dotąd czas przejazdu Północnej Pętli Nürburgringu w kategorii samochodów elektrycznych.
Goodwood Festival of Speed 2019: szybszy niż bolidy Formuły 1
Kolejne wyzwanie: najsłynniejszy sprinterski wyścig rozgrywany na południu Anglii. Już wcześniej, w lipcu 2018 roku, Romain Dumas uzyskał w ID.R podczas Goodwood Festival of Speed najlepszy rezultat w kategorii aut zasilanych energią elektryczną. Równo rok później ten zgrany duet znowu pojawił się na starcie kultowej imprezy. Z sukcesem – uzyskany czas 39,90 sekund okazał się lepszy o 1,7 sekundy od ustanowionego 20 lat wcześniej przez bolid Formuły 1 – McLarena MP4/13.
„Podejmując walkę o rekordy w miejscach o tak bogatej historii, świadomie korzystaliśmy z maksymalnych możliwości elektrycznego napędu” – twierdzi dyrektor Volkswagen Motorsport, Sven Smeets. „Chcieliśmy w ten sposób pokazać jakie osiągi mogą uzyskiwać samochody elektryczne. Rekordy i ich bardzo pozytywny odbiór pokazały, że auta z takim napędem już wkrótce pozytywnie odmienią nasze codzienne życie. Cieszymy się, że ambasadorem tej technologii jest Volkswagen ID.R”.
Próba na Tianmen Mountain: pionierski wyczyn na Dalekim Wschodzie
Po sukcesach w USA i w Europie, Volkswagen Motorsport kieruje kroki na ważny rosnący rynek jakim są Chiny. Tianmen Shan Big Gate Road to spektakularna droga, która wijąc się 99 zakrętami prowadzi w pobliże szczytu góry Tianmen na wysokości 1.519 m. To chyba najbardziej widowiskowy kawałek asfaltu jaki znajdzie się pod kołami Volkswagena ID.R. Droga jest ekstremalnie wąska, ekstremalnie stroma i bardzo kręta. Prowadzi wzdłuż skalnych ścian na wysokość 1300 metrów do tzw. „Bramy do Nieba”. Nikt dotąd nie podejmował próby bicia rekordu wjazdu na szczyt. Podjęcie tego wyzwania to dowód, że ID.R wzorowo wywiązuje się z roli ambasadora rodziny ID. i na pewno będzie to robił nadal.