Volkswagen przedstawia pierwszy „powerbank” do auta elektrycznego
- przenośne szybkie ładowarki mogą uzupełnić sieć ładowarek stacjonarnych i pozwalają zasilić auto w energię tam, gdzie to potrzebne
- Thomas Schmall, Prezes Zarządu Volkswagen Group Components, powiedział: „To całkowicie nowe podejście do budowy i rozbudowy sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych.”
- Mark Möller, Kierownik ds. Rozwoju Technicznego w Volkswagen Group Components, powiedział: „Dzięki przenośnym ładowarkom energia pochodząca ze źródeł odnawialnych może być przechowywana aż do momentu użycia.”
- zasadniczym elementem przenośnej ładowarki jest akumulator wykorzystywany w samochodach elektrycznych skonstruowanych na modułowej platformie MEB
Poznań, 28 grudnia 2018 r. – U progu nowego roku Volkswagen przedstawia przenośną ładowarkę umożliwiającą szybkie zasilanie aut w energię elektryczną. Działa ona na zasadzie „powerbanku”, urządzenia pomocniczego do telefonu komórkowego. Niezależnie od tego czy istnieje dostęp do sieci zaopatrzenia w prąd czy nie, przenośnej ładowarki można używać wszędzie tam, gdzie wystąpi potrzeba zasilenia samochodu elektrycznego – np. na parkingu, przed supermarketem czy w czasie trwania meczu piłkarskiego. Urządzenie może zasilać jednocześnie cztery samochody – dwa z nich w procesie szybkiego ładowania prądem stałym. Całkowita pojemność energetyczna ładowarki wynosi do 360 kWh i wystarcza przeciętnie do zasilenia 15 elektrycznych pojazdów, na przykład takich jak przyszłe samochody elektryczne Volkswagena z nowej rodziny ID*. Dzięki technologii szybkiego ładowania proces zaopatrzenia auta w energię** trwa średnio zaledwie 17 minut. Gdy poziom energii zgromadzonej w akumulatorze urządzenia spadnie poniżej 20 procent, wystarczy go po prostu wymienić na naładowany akumulator. Jeśli natomiast ładowarka zostanie podłączona do sieci prądu zmiennego o mocy do 30 kW, jej akumulator będzie się sam ładował. Jeżeli akumulator ładowarki zostanie przy tym zasilony prądem pochodzącym ze źródeł odnawialnych, np. energii słonecznej lub energii wiatru, ładowarka sprawi, że z punktu widzenia emisji dwutlenku węgla samochód będzie się poruszał w sposób neutralny dla środowiska.
Pierwsze przenośne szybkie ładowarki zostaną w ramach projektu pilotażowego zamontowane w głównej fabryce Volkswagen AG w pierwszym półroczu 2019 roku, stając się elementem powstającej w Wolfsburgu infrastruktury zaopatrzenia elektrycznych aut w energię. Od 2020 roku ładowarki mają być też stosowane w innych miastach i gminach.
Thomas Schmall, Prezes Zarządu Volkswagen Group Components, powiedział: „Przenośne stacje ładowania są ważnym krokiem w kierunku stworzenia wydajnej sieci punktów ładowania. Można je ustawić w dowolnym miejscu, w zależności od potrzeb – z podłączeniem do zasilania lub bez niego. Ta elastyczność umożliwia zupełnie nowe podejście do szybkiej rozbudowy sieci stacji ładowania. Dzięki przenośnym ładowarkom w miastach można, na przykład, wskazać najbardziej odpowiednie miejsca do budowy stałych punktów ładowania zanim wykona się duże inwestycje w rozwój sieci. Ponadto, możliwe będzie tymczasowe ustawienie dużej liczby stacji ładowania – dokładnie wtedy i tam, gdzie są one potrzebne.”
Przenośne stacje ładowania mogą być ustawione w określonych miejscach, w różnych punktach miasta. Ich lokalizację można ustalić za pomocą aplikacji. Każda stacja umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 100 kW. Oprócz samochodów elektrycznych można ładować również e-rowery. Jednocześnie można ładować do czterech pojazdów: dwa prądem stałym i dwa prądem zmiennym. Całkowita pojemność akumulatora wynosi do 360 kWh i wystarcza do naładowania nawet 15 pojazdów elektrycznych. Istnieje również możliwość podłączenia przenośnej stacji ładowania do zasilania, co pozwala na ładowanie stacji prądem o mocy do 30 kW. Przenośne stacje ładowania umożliwiają szybkie i łatwe tworzenie punktów ładowania pojazdów elektrycznych bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. Możliwość zmagazynowania energii pozwala odciążyć sieć w godzinach największego poboru prądu, np. gdy wieczorem większość użytkowników elektrycznych samochodów podłączy je do miejskiej sieci elektrycznej.
„Nasze mobilne stacje ładowania mają również inną zaletę” – mówi Mark Möller, Kierownik ds. Rozwoju Technicznego w Volkswagen Group Components. „Mogą być zasilane energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych – z paneli słonecznych lub energią wiatru. Taki „zielony” prąd jest gromadzony i przechowywany w akumulatorze ładowarki, dzięki czemu samochody elektryczne można zasilać w sposób neutralny dla środowiska pod względem emisji CO2.” Dlatego w ładowarce zastosowano taki rodzaj akumulatora, jaki wykorzystuje się w pojazdach konstruowanych w oparciu o modułową platformę MEB koncernu Volkswagen – dzięki temu akumulatory aut elektrycznych otrzymują drugie życie. Pojemność każdej „baterii” z czasem się zmniejsza, a gdy osiągnie zdefiniowany niski poziom, wymienia się ją na nową. Taki akumulator po pomyślnym przejściu dokładnej diagnostyki może zostać zastosowany w przenośnej ładowarce i być nadal użytkowany. Dzięki temu znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie na cenne surowce do produkcji akumulatorów.
Rozbudowana sieć punktów ładowania jest jednym z podstawowych warunków, aby przekonać klientów do zakupu pojazdów elektrycznych, takich jak przyszłe samochody elektryczne Volkswagena z nowej rodziny ID*. Realizacja tego celu jest głównym wyzwaniem, przed którymi stoi nie tylko Volkswagen Group Components, ale również inne firmy, aby zapewnić przełom w e-mobilności. Od 1 stycznia 2019 r. Dział Components będzie niezależną jednostką w ramach Grupy Volkswagen. Przenośna ładowarka to urządzenie skonstruowane przez dział komponentów koncernu Volkswagen. Dzięki niej obieg korzystania z akumulatorów jest zamknięty. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na 2020 rok.
* – model studyjny, nie oferowany do sprzedaży i nie podlega dyrektywie EC 1999/94
** – podczas ładowania energią elektryczną o mocy około 28 kWh. Odpowiada to około 80 procentom pojemności akumulatora współczesnego e-Golfa [e-Golf – zużycie energii w kWh/100 km: w cyklu mieszanym między 14,1 i 13,2; emisja CO2 w g/km: w cyklu mieszanym 0; efektywność energetyczna A+]