Więcej możliwości w codziennej pracy: podczas targów IAA, na stoisku marki Volkswagen Samochody Użytkowe, producenci zabudów prezentują ponad 50 innowacyjnych rozwiązań
- Transporter z nowym podnośnikiem kasetowym
- Crafter po raz pierwszy ze stałym napędem na cztery koła dla aut o masie 5 ton
- nowości w hali i na wolnym powietrzu
Poznań, 18 września 2018 r. – Na targach IAA producenci prezentują zabudowy i nadwozia opracowane na bazie modeli marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Na stoisku marki oraz w ramach ekspozycji na wolnym powietrzu osoby zwiedzające targi w dniach od 20 do 27 września 2018 roku będą mogły obejrzeć ponad 50 rozwiązań przeznaczonych dla różnych branż. Przegląd pojazdów:
Przewóz osób
AMF-Bruns przedstawia nowość – podnośnik kasetowy K70, wyjątkowo płaski i wyposażony w dużą platformę, na której zmieszczą się także szerokie wózki inwalidzkie. Podnośnik wbudowano w podwozie Volkswagena Multivana; jest on wyjątkowo płaski (ma zaledwie 70 milimetrów grubości) i należy pod tym względem do wyjątków na rynku. K70 może unieść ciężar 300 kg, a na jego platformie zmieszczą się także szerokie wózki elektryczne. Ponieważ kasetę zamontowano z boku pod samochodem, nie przeszkadza ona ani w dostępie do auta, ani w korzystaniu z przestrzeni w jego wnętrzu. Podnośnik wyposażono w podświetlaną, wodoodporną oraz odporną na uderzenia jednostkę sterującą; opcjonalnie podnośnik może być też sterowany poprzez Bluetooth lub za pomocą aplikacji.
Kolejnym prezentowanym autem dla osób niepełnosprawnych jest Caddy Maxi „Flat Flor” firmy Mobitec. Ma on wyjątkowo szeroki otwór drzwi z tyłu. W wielofunkcyjnym pojeździe zmieszczą się również szerokie wózki inwalidzkie. Dzięki niemal całkowicie równej rampie, której pochylenie wynosi tylko trzy stopnie we wnętrzu Caddy Maxi „Flat Floor” z szerokim otworem drzwi przedziału pasażerskiego można bardzo wygodnie umieścić osoby na wózku inwalidzkim. Podczas jazdy taka osoba zostaje zabezpieczona pasem na wysokości miednicy oraz biegnącym na skos przez ramiona, a także dodatkowo systemem wysuwanych podpór podtrzymujących głowę i plecy.
Na bazie Craftera 50 marka Volkswagen Samochody Użytkowe wspólnie z producentem zabudów firmą ALTAS prezentuje koncepcyjnego Minibusa. Jest w nim miejsce dla 22 osób. Dzięki rampie do jego wnętrza mają dostęp także osoby poruszające się na wózku (zmniejsza się wtedy liczba miejsc w środku). Crafter w tej wersji ma podwójne szyby, a z boku dwuskrzydłowe elektrycznie rozsuwane drzwi. Komfort w kabinie pojazdu zapewniają między innymi klimatyzacja, system multimedialny oraz oświetlenie wnętrza. Dzięki swoim rozmiarom i niskim kosztom użytkowania tak zaadaptowany Crafter może być atrakcyjnym pojazdem do przewozu osób w miastach.
Zawieszenie i silniki
Marka Volkswagen Samochody Użytkowe podczas targów IAA pokazuje po raz pierwszy wytrzymały, stały układ napędowy na cztery koła skonstruowany we współpracy z firmą Oberaigner. Zamontowano go w Crafterze 50. Układ ten został przeznaczony do aut o masie 5,0 ton. Jego zaletą jest także to, że w pojeździe bez przeszkód mogą działać fabryczne systemy asystujące. W układzie napędowym 4x4 dla samochodów o masie 5,0 ton wykorzystano mechanizm różnicowy typu torsen; rozdział momentu napędowego między przednią i tylną osią odbywa się w stosunku 40 do 60 procent.
Dzięki temu, że napęd 4x4 jest bliski wersji seryjnej, można go przekształcić w regularny napęd 4x2. Zalety tego rozwiązania to bardzo dobra dynamika jazdy, niski środek ciężkości auta oraz bardzo dobra trakcja przy dużym obciążeniu.
Budownictwo i leśnictwo
Firma Schutz i Seikel przebudowała Volkswagena Transportera w kolorze zielonej mięty zamieniając go w wywrotkę z aluminiową skrzynią. Taki materiał stosuje się rzadko, ale pozwala oszczędzić aż 100 kg masy pojazdu.
Rzemiosło i usługi
Edger Gruppe prezentuje transporter samochodowy Alegma/Fit-zel z nowo zaprojektowanym stałym nadwoziem typu laweta Alegma 2 wykonanym z aluminium i stali. Podstawą konstrukcji jest Crafter 50 z podwójną kabiną w kolorze żółtej siarki. Nowo opracowane nadwozie lawety Alegma Festplateau 2 ma trwałe, starannie wykonane elementy aluminiowo-stalowe. Zależnie od wersji pojazd może przewozić ładunek o masie od ok. 1,8 do 2,5 tony. Duża wydajność i niskie koszty zakupu to jego dodatkowe zalety.
Transportera Rockton przystosowanego do roli pojazdu pomiarowego przedstawia firma Plastipol Scheu. Wyposażenie „Geo-vana 2.0” wyróżnia się ekstremalnie dużą stabilnością, a starannie dobrane materiały sprawiają, że jego masa nie jest duża. Dzięki dodatkowej powierzchni wygospodarowanej w tylnej części pojazdu przewóz długich przedmiotów nie jest problemem. Szuflady i skrytki w wyposażeniu nowego „Geo-vana 2.0” dopasowano bardzo starannie, by zapewnić bezpieczny transport drogiego sprzętu pomiarowego, i to w taki sposób, żeby nie zajmował dużo miejsca. Biurowa zabudowa znajdująca się za fotelem kierowcy pozwala na schowanie komputera, map czy planów.
Transportera Plus z zabudową skrzyniową Volkswagen Samochody Użytkowe wyposażył w pakiet sportowy obejmujący elementy nadwozia. Samochód ma m.in. designerskie osłony podwozia z przodu i z tyłu, a także fabryczne progi z boku i czarne 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Auto może być wykorzystywane do celów zarobkowych lub prywatnie; jest w nim miejsce dla sześciu osób. Ta odmiana Transportera ma homologację samochodu dostawczego.
Usługi kurierskie i logistyka
Firma Schoeler skonstruowała Food-Trucka na bazie Transportera z zabudową ramową AL-KO. Użyła do tego drewna, aluminium i stali szlachetnej. Ponieważ jest autem lekkim, Transporter w tej wersji ma ładowność do 750 kg. Dodatkowo może pociągnąć przyczepę-chłodnię o masie całkowitej do 750 kg (ciężar niehamowany) lub 2.000 kg (hamowany). Masa całkowita pojazdu wynosi 3.500 kg.
CoolerBox2.0 firmy Kress jest przeznaczony dla branży piekarskiej. Skrzynia chłodnicza jest lekka i ma aerodynamiczny kształt, więc samochód potrzebuje mniej paliwa. CoolerBox2.0 skonstruowano w oparciu o Transportera „Zugkopf” (kabina z silnikiem) z podwoziem AL-KO i 13-calowym zawieszeniem. Wnętrze skrzyni-chłodni podzielono na dwie części – z przodu znajduje się przestrzeń do przewozu świeżego pieczywa, z tyłu zaś czerstwego. W celach praktycznych ściankę działową modelu CoolerBox2.0 można przesuwać. Składana rampa pozwala na łatwy i szybki załadunek i rozładunek pojazdu. Kierowca ma do dyspozycji klimatyzację, do której przyłączono system chłodzenia skrzyni transportowej.
Firma Kerstner prezentuje pojazd do przewozu towarów krótko zachowujących świeżość opracowany na bazie Craftera. Do przedziału ładunkowego Craftera przewidziano wkład izolacyjny odznaczający się niską przepuszczalnością ciepła (wartość k poniżej 0,4). Ten rodzaj zabudowy można zastosować w samochodach z napędem na przednie i na cztery koła. We wnętrzu zabudowy panuje temperatura nie wyższa niż +2 stopnie Celsjusza, znakomicie nadaje się więc ona do przewozu towarów, które muszą utrzymać świeżość.
Dla branży kurierskiej i logistycznej Volkswagen Samochody Użytkowe przygotował jeszcze inne rodzaje aut z fabrycznymi zabudowami. Są wśród nich m.in. Crafter z lekką skrzynią „Lighstar” firmy Junge oraz dwa inne Craftery z zabudową skrzyniową produkcji SCB Van Bodies oraz Spier.
Pojazdy służb specjalnych
Na IAA można oglądać również nowego Craftera w podstawowej wersji o masie 5 ton z napędem na tylne koła i z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, na bazie którego skonstruowano karetkę – przygotowała ją firma Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfarzeug GmbH. Craftera WAS 500 RTW wyposażono w nowe designerskie urządzenie alarmowe, które jest dostępne tylko do tego modelu. Większa widoczność z wnętrza auta na boki i do przodu ułatwia kierowanie nim podczas akcji ratowniczej. Wnętrze wyposażono w WAS Door Assist (cichy mechanizm zamykania drzwi), Multi-Load Assist (wciągarkę odciążającą kręgosłup), w San Safe (zintegrowany system dezynfekcji) oraz w Smart Check (system kontrolny z RFID – Radio Frequency IDentification).
Na potrzeby rosnącego rynku pojazdów eskortujących samochody przewożące ładunki specjalne Volkswagen Samochody Użytkowe wspólnie z firmą Schumotec opracował nowy rodzaj zabudowy – Schumotec wyposażył pojazd czwartej generacji (BF4) towarzyszący transportowi ładunków nietypowych m.in. w urządzenie umożliwiające prezentację różnych znaków ostrzegawczych i informacyjnych widocznych z przodu i z boku auta. Urządzenie może pokazywać 11 różnych znaków. Dla skutecznej ochrony pojazdów przewożących ładunki nietypowe (ciężkie lub o wielkich gabarytach) samochód, poza autostradami, można wykorzystywać do ostrzegania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Powyższe przykłady pokazują tylko niewielki fragment szerokiej oferty nadwozi i zabudów sygnowanych przez Volkswagen Samochody Użytkowe, prezentowanych podczas IAA 2018. W Hanowerze jest obecnych 45 producentów tej branży, prezentujących wiele innych produktów z dziedziny transportu osób w miejscu pracy, dla ludzi z ograniczoną możliwością poruszania się, dla firm rzemieślniczych, przedsiębiorstw branży kurierskiej i logistycznej, branży rekreacyjnej, dla leśników i myśliwych, służących do transportu medycznego, pojazdów ratowniczych, dla policji, a także pojazdów serwisowych i mobilnych warsztatów.