Volkswagen przyspiesza cyfrową transformację
- przyspieszenie rozbudowy wspólnej platformy dla marek koncernu oraz rozszerzenie zakresu usług cyfrowych ekosystemu „Volkswagen We”
- cyfrowa ofensywa z planowanymi wydatkami w kwocie 3,5 miliarda euro do 2025 roku
- współpraca i zakupy w celu zwiększenia kompetencji w dziedzinie oprogramowania
- cel: transformacja od producenta samochodów do dostawcy usług z zakresu mobilności oraz aut komunikujących się z otoczeniem
Poznań – Volkswagen się zmienia: dzięki własnym kompetencjom w dziedzinie oprogramowania oraz korzystając z doświadczenia zewnętrznych partnerów koncern zamierza przyspieszyć budowę własnego ekosystemu cyfrowego. Dzięki niemu samochód stanie się głównym elementem globalnej sieci, którą jest Internet.
„Mamy jasną wizję – nadal będziemy producentem najnowocześniejszych samochodów. W przyszłości jednak modele Volkswagena coraz bardziej będą ewoluować stając się cyfrowymi „Devices” na kołach” – powiedział podczas wczorajszej konferencji prasowej w Berlinie Jürgen Stackmann, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Sprzedaży. „Nasi klienci staną się częścią ekosystemu, który nazywamy „Volkswagen We”. Pozwala on jeszcze wszechstronniej korzystać z samochodu, integruje go z cyfrowym otoczeniem, w którym funkcjonują nasi klienci” – kontynuował Stackmann. Ponadto, za pośrednictwem otwartych interfejsów Volkswagen zamierza zachęcić firmy zewnętrzne, by poprzez własny software przyłączyły się do budowy szerokiego kręgu odbiorców.
Oprogramowanie w samochodzie coraz ważniejsze
Software i związane z nim usługi przyczynią się w przyszłości do większego zróżnicowania samochodów, podkreślił Michael Jost, szef Działu Strategii Marki Volkswagen oraz Działu Strategii Produktu Koncernu. Jost: „Żeby sprostać tym zmianom, w pewnym stopniu musimy wymyślić samochód na nowo”.
Chodzi m.in. o zmodyfikowaną, znacznie prostszą architekturę samochodowego systemu IT. Zadebiutuje on w elektrycznych modelach rodziny I.D., które będą się pojawiać na rynku od 2020 roku. W nowym systemie IT nie będzie rozproszonych sterowników z oprogramowaniem typowym dla danego producenta – dzisiaj w samochodach jest ich nawet 70. Zamiast tego „inteligencja” nowych aut skoncentruje się w kilku centralnych komputerach z ujednoliconym oprogramowaniem. W przyszłości software będzie pochodzić z jednego źródła – użytkownik będzie korzystał z usług na bazie nowego systemu „vw.OS”. Michael Jost dodaje: „To rozdzielenie hard- i software’u pozwoli na stałą aktualizację i upgrade”. Poza tym będzie to oznaczać pokonanie kolejnego stopnia na drodze do jazdy autonomicznej.
Rok 2020 będzie przełomowy dla marki Volkswagen
Rok 2020 okaże się dla marki Volkswagen punktem zwrotnym. O ile dotąd już w ponad 1,5 milionach aut zamontowano urządzenie „Volkswagen Connect” , dzięki któremu zostały one podłączone do Internetu, o tyle od 2020 roku Volkswagen będzie podłączał do sieci każdy nowy model. Każdego roku ponad pięć milionów Volkswagenów będzie się stawało elementem Internetu.
Budowa platformy koncernowej
Trzonem tego ekosystemu będzie służąca całemu koncernowi „One Digital Platform” (ODP). Bazuje ona w dużym stopniu na technologii chmury danych łącząc w jeden system samochód, klientów i usługi. Poprzez ODP realizowane będzie połączenie z nową architekturą IT pojazdu oferującego usługi Volkswagena oraz zewnętrznych partnerów, którzy zostaną włączeni w ten ekosystem.
„Volkswagen tworzy ODP dla wszystkich marek koncernu. Liczymy też na wsparcie z zewnątrz. W najbliższym czasie poinformujemy o podjęciu współpracy z nowymi firmami” – powiedział Christoph Hartung, szef Działu Digital & New Business/Mobility Services marki Volkswagen.
Ofensywa w dziedzinie cyfryzacji z nakładami 3,5 mld euro do 2025 roku
Wraz z wprowadzeniem strategii „Transform 2025+” marka Volkswagen zainicjowała największy proces przemian w swojej historii. Do 2025 roku chce odgrywać kluczową rolę w nowym przemyśle samochodowym, stworzyć nowe rozwiązania z dziedziny mobilności i objąć wiodącą pozycję na świecie w dziedzinie pojazdów z napędem elektrycznym. Głównym zadaniem jest przemiana od producenta samochodów po dostawcę wszelkich rozwiązań z dziedziny mobilności, oferującego auta współdziałające w ramach sieci.
W tym czasie na przedsięwzięcia związane z cyfrową ofensywą marka Volkswagen zamierza wydać 3,5 miliarda euro i zwiększać dzięki cyfrowym ofertom i usługom przychody.