Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
06.08.2018
Technologie high-tech w nowym Touaregu - część 3: zawieszenie pneumatyczne z innowacyjnym systemem zapobiegania przechyłom nadwozia

Technologie high-tech w nowym Touaregu - część 3: zawieszenie pneumatyczne z innowacyjnym systemem zapobiegania przechyłom nadwozia

  • aluminiowe zawieszenie: pneumatyka i system zapobiegający przechyłom nadwozia nowego Touarega wyznaczają poziom komfortu rzadko spotykany w SUV-ach
  • system zapobiegania przechyłom nadwozia: nowy Touareg jest pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w elektromechaniczne stabilizatory
  • 48 wolt: tzw. supercabs wytwarzają wysokie napięcie, żeby zasilić energią elektryczne silniki stabilizatorów

Poznań – Zaawansowane technicznie zawieszenie nowego Touarega wyznacza w segmencie SUV-ów nowy standard pod względem komfortu i zwinności. W najbardziej rozbudowanej wersji układu, którego liczne komponenty wykonano z aluminium, zastosowano innowacyjne zawieszenie pneumatyczne 4 Corner z adaptacyjną regulacją amortyzatorów oraz – jako nowość u Volkswagena – opracowany od podstaw, elektromechaniczny układ zapobiegania przechyłom (eAWS). eAWS składa się z aktywnych stabilizatorów, które dzięki elektrycznym silnikom i 48-woltowemu układowi elektrycznemu błyskawicznie dopasowują się do sytuacji zapewniając autu zwinność i komfort na poziomie, jaki należy do rzadkości wśród aut klasy SUV.


Tak działa nowy system eAWS: najważniejszymi elementami elektromechanicznego systemu zapobiegania przechyłom nadwozia są stabilizatory umieszczone przy przedniej i tylnej osi samochodu. W konwencjonalnym zawieszeniu z przodu i z tyłu auta stosuje się po jednym stalowym stabilizatorze, który sięga do obydwu krańców danej osi. W zakrętach (lub gdy koła z tylko jednej strony samochodu poruszają się po nierównościach) prawa i lewa strona stabilizatora odchylają się w przeciwnych kierunkach. Kinematyka sprawia, że tendencja auta do przechylania się w zakręcie zostaje zmniejszona. W wypadku aktywnego systemu zapobiegania przechyłom działa to jeszcze lepiej, ponieważ utrzymuje on nadwozie w poziomie niemal równolegle do nawierzchni.

W tym celu w eAWS zastosowano po jednym elektromechanicznym stabilizatorze przy przedniej i tylnej osi. Ich działanie koordynuje centralny sterownik. Przeciwległe końce każdego stabilizatora są ze sobą połączone poprzez siłownik. Zależnie od sytuacji na drodze dwie części stabilizatora są odchylane przez silnik elektryczny w przeciwnych kierunkach (usztywniane) lub rozłączane. Potrzebne do tego wysokie napięcie o wartości 48 wolt, które aktywuje mocne silniki elektryczne jest wytwarzane na krótki czas przez tzw. supercabs (kondensatory lub urządzenia magazynujące energię elektryczną, które można niezwykle szybko naładować i rozładować). Dzięki aktywnym stabilizatorom znacznie zmniejsza się skłonność nadwozia Touarega do przechyłów w zakrętach. Samochód staje się zwinniejszy dając kierowcy poczucie naturalnego zachowania auta w zakręcie.

System eAWS znacznie poprawia także komfort jazdy na wprost, gdyż stabilizatory elektromechaniczne – w przeciwieństwie do stalowych – można rozłączyć. Pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami nie musi w takiej sytuacji przeciwdziałać wychyleniom stabilizatorów. Ma to znaczny wpływ na pracę amortyzatorów i zwiększa komfort jazdy. W terenie z kolei elektromechaniczne rozłączenie stabilizatorów zwiększa wykrzyż osi, a przez to trakcję.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.