Pikes Peak International Hill Climb
Volkswagen I.D. R Pikes Peak – ekstremalny wyścigowy samochód elektryczny
- wyścigowy samochód z napędem elektrycznym – Volkswagen I.D. R Pikes Peak zaprezentowany
- podczas wyścigu górskiego Pikes Peak Volkswagen zamierza sięgnąć po rekord trasy w kategorii aut elektrycznych
- niesamowite przyspieszenie – od zera do 100 km/h I.D. R Pikes Peak jest szybszy niż bolidy Formuły 1 i Formuły E
Poznań – Wczoraj dla Volkswagena rozpoczęła się nowa epoka w sporcie samochodowym: marka zaprezentowała supersportowy model I.D. R Pikes Peak zasilany wyłącznie energią elektryczną. Łączna moc jego dwóch silników elektrycznych wynosi 500 kW (680 KM), moment obrotowy 650 Nm, auto razem z kierowcą waży mniej niż 1100 kg. Ekstremalny wyścigowy samochód 24 czerwca 2018 roku weźmie udział w legendarnym wyścigu górskim Pikes Peak w Colorado Springs w USA z zamiarem pobicia aktualnego rekordu trasy dla aut elektrycznych, który wynosi 8 minut i 57,118 s. Dzięki swoim osiągom samochód dosłownie wystrzela ku przyszłości: 2,25 sekundy od zera do 100 km/h to wartość lepsza niż w wypadku bolidów Formuły 1 i Formuły E. I.D. R Pikes Peak zaprezentowano we francuskiej miejscowości Alés.
„Dzięki modelom z rodziny I.D. Volkswagen zamierza zająć czołową pozycję w dziedzinie samochodów elektrycznych. Z tego punktu widzenia start w wyścigu Pikes Peak jest ważny dla Volkswagena nie tylko ze względu na udział w sporcie samochodowym, ale ma też wielkie znaczenie symboliczne” – stwierdził dr Frank Welsch, Członek Zarządu Marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. Rozwoju Technicznego. „Z doświadczeń zbieranych podczas startów w zawodach sportowych nasi klienci korzystają od zawsze. Także w tym wypadku spodziewamy się cennych impulsów do rozwoju kolejnych modeli z rodziny I.D.. Udział w górskim wyścigu Pikes Peak będzie na pewno wielkim testem wytrzymałości dla napędu elektrycznego”.
„Samochód wygląda wspaniale i już od kilku tygodni budzi ogromne zainteresowanie mediów oraz kanałów społecznościowych” – zauważył Jürgen Stackmann, członek Zarządu Marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. Sprzedaży, Marketingu i Serwisu. „Także ten projekt pokazuje, że wdrażając wielką ofensywę w dziedzinie aut elektrycznych oraz wprowadzając na rynek modele z rodziny I.D. Volkswagen kroczy właściwą drogą. I.D. R Pikes Peak i jego udział w najsłynniejszym na świecie wyścigu górskim stwarzają dla Volkswagena wielką szansę, by nadać elektromobilności emocjonalny i sportowy wymiar”.
Atletyczny, ale nie przetrenowany: I.D. R Pikes Peak
Głównym celem przy opracowywaniu Volkswagena I.D. R Pikes Peak było znalezienie równowagi między wydajnością energetyczną a masą pojazdu. To nie same maksymalne osiągi były najważniejsze – jak często jest w wypadku samochodów wyścigowych. Dlatego prototyp przeznaczony do udziału w Pikes Peak ma w nazwie dwa znaki jakości – „R” oznacza pojazdy wyczynowe, a „I.D.” to nowy symbol inteligentnych technologii napędu elektrycznego produkowanych przez Volkswagena.
„Podobnie jak w wypadku seryjnych modeli marki Volkswagen, także w sporcie samochodowym pojazdy z napędem elektrycznym będą grały coraz większą rolę” – stwierdził Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport. „Podczas pracy nad I.D. R Pikes Peak bardzo pomogła nam współpraca w ramach samego koncernu, tym bardziej że czasu nie było wiele. Otrzymaliśmy na przykład pomoc ze strony zakładu produkcji akumulatorów koncernu Volkswagen w Brunszwiku, pracowaliśmy też wspólnie z działem Rozwoju Technicznego w Wolfsburgu”.
Inżynierowie zdecydowali się, jak kiedyś w latach 1985, 1986 i 1987 w wypadku startującego w Pikes Peak Golfa Bi-Motor, na zastosowanie dwóch silników. W I.D. R Pikes Peak pracują dwie elektryczne jednostki napędowe o łącznej mocy systemowej 500 kW (680 KM).
Dobrze pomyślane źródło mocy – akumulatory
Rolę magazynów energii – podobnie jak w wypadku seryjnych samochodów z napędem elektrycznym – pełnią akumulatory litowo-jonowe. Stawiane im są wielkie wymagania – ich gęstość energetyczna to decydujące kryterium w układzie wysokowoltowym. Inaczej niż w wypadku produkcji seryjnej, głównym celem inżynierów z działu sportów motorowych nie było uzyskanie jak największego zasięgu, lecz jak najwyższych osiągów podczas wspinaczki na szczyt Pikes Peak.
Około 20 procent potrzebnej energii elektrycznej jest wytwarzane podczas pokonywania 20-kilometrowej trasy. Odzyskuje się ją w wyniku procesu rekuperacji – część energii powstającej podczas hamowania jest zamieniana przez silniki (które działają w tym wypadku jak generatory) w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorach.
Program testowy już się rozpoczął – I.D. R Pikes Peak w decydującej fazie
To jedno z największych wyzwań wyścigu Pikes Peak: jazdy testowe na górskiej trasie w Colorado Springs liczącej 19,99 km można przeprowadzać tylko na pewnych odcinkach i w bardzo ograniczonym zakresie. Większość testów odbywa się więc nie na rzeczywistej trasie, lecz na torach wyścigowych. Wraz z prezentacją w Alés program przygotowań Volkswagena do udziału w Pikes Peak wchodzi w kolejną fazę.
Kierowca: Romain Dumas – zwycięzca z Le Mans i weteran Pikes Peak
Do bicia rekordu za kierownicą Volkswagena I.D. R Pikes Peak zasiądzie światowej klasy kierowca i obrońca tytułu zwycięzcy Pikes Peak – Romain Dumas, który podejmie próbę pobicia aktualnego rekordu samochodów elektrycznych. 39-letni Francuz uwielbia takie wyzwania i oprócz trzech zwycięstw w Pikes Peak ma też na koncie dwie wygrane w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dumas, dla którego wzorem jest legenda sportu samochodowego Jacky Ickx, urodził się właśnie w Alés.
Wielki dzień: 24 czerwca 2018 roku
Start wyścigu na wysokości 2.862 m, różnica wzniesień 1.440 m, po drodze 156 zakrętów, trasa w stu procentach asfaltowa i tylko jedna próba – 24 czerwca 2018 roku w walce o rekord w kategorii samochodów elektrycznych nie tylko technika i kierowca muszą być w doskonałej formie, odpowiednie powinny być także warunki zewnętrzne. Nierzadko pod koniec czerwca na szczycie Pikes Peak na wysokości 4.302 m, gdzie znajduje się meta wyścigu, panuje temperatura poniżej zera stopni.