Koniec z szukaniem wolnego miejsca! Koncern Volkswagen testuje autonomiczne parkowanie na lotnisku w Hamburgu
- szeroki pakiet usług zaspokaja różnorodne potrzeby klientów: od ładowania elektrycznego samochodu, poprzez przyjmowanie przesyłek po… usługi pralnicze – wszystko za pomocą aplikacji
- autonomiczne parkowanie ważnym krokiem na drodze do autonomicznej jazdy
- projekt jest elementem współpracy partnerskiej w zakresie mobilności prowadzonej przez koncern Volkswagen i miasto Hamburg
Poznań, 18 kwietnia 2018 r. – Średnio każdy Niemiec poświęca rocznie 41 godzin na znalezienie miejsca do parkowania, Anglik 44 godziny, a mieszkańcy Nowego Jorku przeznaczają na to nawet 107 godzin rocznie*. Koncern Volkswagen chce odzyskać ten czas dla swoich klientów i ma konkretny plan jak to zrobić: w przyszłości zostawimy po prostu swoje auto przy wjeździe na parking, a poszukiwaniem wolnego miejsca i parkowaniem zajmie się sam samochód – bez stresu, bez ryzyka otarcia o inne auto i przede wszystkim bez straty czasu. Jak to będzie działać pokazuje pilotażowy projekt koncernu. Na parkingu znajdującym się w pobliżu terminala portu lotniczego w Hamburgu specjaliści testują właśnie autonomiczne parkowanie w wykonaniu pojazdów marek Volkswagen, Audi i Porsche. Projekt jest prowadzony z miastem Hamburg w ramach partnerstwa w zakresie mobilności. Jego celem jest uczynienie Hamburga modelowym miastem w zakresie komunikacji. Na początku następnego dziesięciolecia pierwsi klienci będą mogli wypróbować nową usługę autonomicznego parkowania. A to oznacza pożegnanie z uciążliwym poszukiwaniem miejsca – po prostu przyjeżdżasz na lotnisko i wsiadasz do samolotu.
Johann Jungwirth, Chief Digital Officer koncernu Volkswagen, mówi: „Chcemy zwrócić ludziom ich czas i jakość życia zmniejszając, dzięki nowym usługom z zakresu mobilności, marnotrawstwo czasu i likwidując stres w ruchu drogowym. Nasz pomysł polega na zapewnieniu wszędzie, zawsze i każdemu środka transportu na żądanie, a autonomiczne pojazdy dostępne za naciśnięciem guzika mają tu do odegrania decydującą rolę. Dzisiaj 30 procent wolnego czasu w mieście ludzie poświęcają na poszukiwanie miejsca do zaparkowania samochodu. Dlatego ważnym krokiem w drodze do autonomicznej jazdy jest możliwość autonomicznego parkowania w sposób, jaki testujemy właśnie tutaj na lotnisku w Hamburgu. Jest to element pakietu usług realizowanych poprzez naszą aplikacje. W tym przedsięwzięciu to człowiek i jego potrzeby są w samym centrum zainteresowania”.
W ramach testowanych usług użytkownicy mogą wygodnie, korzystając z aplikacji, zarezerwować miejsce na lotniskowym parkingu i zostawić swój samochód przy wjeździe. Później wszystko dzieje się już samo: samochód sam sobie wynajduje wolne miejsce, jeśli trzeba – w pobliżu stacji ładowania energią elektryczną. Dzieje się to dzięki prostym znakom umieszczonym na parkingu umożliwiającym czujnikom orientację. Na tym nie koniec – gdy właściciel auta przebywa w podróży, w bagażniku są deponowane zamówione przez niego wcześniej przesyłki, np. pracownik pralni zostawia w aucie świeżo wypraną odzież. Po powrocie z podróży kierowca wysyła tylko korzystając z aplikacji krótką informację, a pojazd za chwilę pojawia się przy wyjeździe z parkingu gotowy do powrotu do domu. Także płatność jest szybka i nie wymaga wyczekiwania w kolejce do parkomatu – odbywa się oczywiście za pomocą aplikacji.
Mobilność to wspólne zadanie
Johann Jungwirth dodaje: „Zintegrowany pakiet usług w połączeniu z nowoczesną techniką to wyznacznik przyszłej mobilności. Równie ważna z punktu widzenia przyszłości jest współpraca w ramach tego projektu. Musimy pamiętać, że nowe rozwiązania z zakresu mobilności, w których centrum znajduje się człowiek, można tworzyć tylko wspólnie wychodząc poza granice poszczególnych marek i z tak mocnymi partnerami jak miasto Hamburg i tutejszy port lotniczy”.
Autonomiczne parkowanie jest ważnym projektem partnerskim koncernu Volkswagen i Hamburga
Frank Horch, senator miasta Hamburg odpowiedzialny za gospodarkę, transport i innowacje, twierdzi: „To ważne, iż parkowanie na lotnisku stanie się dla podróżnych proste i możliwie szybkie. Właśnie dlatego autonomiczne parkowanie, w trakcie którego kierowca nie musi sam odstawiać samochodu, jest dla nas właściwym rozwiązaniem. Wspólnie z naszymi partnerami chcemy sprawić, by w przyszłości parkowanie stało się przyjemniejsze i nie wiązało się ze stresem. Pilotażowy projekt wskazuje, w jaki sposób w najbliższych latach będzie rozwiązywana ta kwestia dla mieszkańców Hamburga i jak można przenieść te doświadczenia do systemu komunikacyjnego całego miasta”.
Pilotażowy projekt dotyczący autonomicznego parkowania na lotnisku w Hamburgu jest częścią strategicznego partnerstwa w zakresie mobilności zawartego między koncernem Volkswagen a miastem Hamburg. Ma ono na celu sprawić, żeby Hamburg stał się modelowym miastem w zakresie przyszłej komunikacji miejskiej. Ten praktyczny pokaz autonomicznego parkowania jest konkretną formą realizacji jednego z uzgodnionych projektów.
Hamburg Airport jako partner testów autonomicznego parkowania w rzeczywistych warunkach
Do prób autonomicznego parkowania w rzeczywistych warunkach koncern Volkswagen pozyskał jako partnera port lotniczy w Hamburgu. Jako pierwsze lotnisko w Niemczech Hamburg Airport zaangażował się w testy i udostępnił na czas trwania prób wydzielone miejsca na piętrowym parkingu przy Terminalu numer 2.
Michael Eggenschwiler, Prezes Zarządu portu lotniczego w Hamburgu, stwierdził: „Z przyjemnością wspieramy innowacyjne pomysły, dzięki którym podróżowanie może być jeszcze wygodniejsze. Autonomiczne parkowanie jest według nas dużą szansą na to, by zapewnić naszym pasażerom wartość dodaną: przyjazd na lotnisko nie będzie się wiązał ze stresem, bo nie trzeba będzie szukać wolnego miejsca na parkingu, a nasi goście w ciągu dwóch minut przejdą z parkingu do punktu odprawy w terminalu”.
Projekt ma również zalety dla samego zarządzania parkingiem – samochody, które będą parkować autonomicznie potrzebują znacznie mniej miejsca, bo nikt nie musi z nich wysiadać, ani do nich wsiadać. Dzięki temu w przyszłości będzie można przygotować więcej miejsc parkingowych bezpośrednio przy lotnisku.
Przyszły transport miejski jako główne zagadnienie „TOGETHER – Strategia 2025” koncernu Volkswagen
W drodze koncernu Volkswagen do pozycji wiodącego dostawcy rozwiązań z zakresu przyszłej mobilności propozycje dotyczące transportu miejskiego zawarte w dokumencie „TOGETHER – 2025” zajmują bardzo ważną pozycję. Bo nowe rozwiązania znajdą najpierw zastosowanie właśnie w miastach i w wielkich metropoliach. To tutaj pojawiają się największe problemy komunikacyjne, a jednocześnie to tutaj potencjał zmian jest największy. Dlatego koncern Volkswagen zainwestuje ponad 34 miliardy euro w nowe technologie, jak samochody elektryczne, jazda autonomiczna, łączność cyfrowa między wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego oraz nowe usługi mobilne – są to bowiem ważne czynniki przyczyniające się do tego, że komunikacja w miastach stanie się wydajniejsza, czystsza i przyjaźniejsza dla użytkowników.
Koncern Volkswagen zamierza w tej dziedzinie podejmować partnerską współpracę z miastami, żeby wspólnie pracować nad nowymi rozwiązaniami i przeprowadzać testy w rzeczywistych warunkach. W tej chwili koncern Volkswagen jest zaangażowany w 50 projektów kooperacyjnych i partnerskich z miastami. Najobszerniejszą współpracę partnerską prowadzi właśnie z Hamburgiem.
Oprócz autonomicznego parkowania wspólnie z miastem Hamburg są przygotowywane kolejne projekty. Oto ich zestawienie:
• Marka Volkswagen wprowadzi w Hamburgu swoją usługę „We Deliver”. Osoby korzystające z niej mogą zlecić deponowanie dostarczanych im przesyłek w bagażniku samochodu. Partnerem Volkswagena w ramach tej usługi jest firma DHL należąca do poczty niemieckiej.
• Jeszcze w tym roku zostaną podjęte testy procedury V2X, polegającej na bezpośredniej komunikacji między pojazdem, a np. systemem sygnalizacji świetlnej, co wpływa na poprawę płynności ruchu.
• MOIA, nowe przedsiębiorstwo koncernu Volkswagen z dziedziny mobilności, pod koniec 2018 roku rozpocznie działalność także w Hamburgu. Usługa Shuttle-on-Demand będzie rozwijana przy wykorzystaniu przyjaznych środowisku samochodów elektrycznych, uzupełni transport publiczny i stworzy alternatywę dla prywatnych samochodów osobowych.
• MAN rozpocznie w 2019 roku w hamburskim porcie oraz na wybranych odcinkach autostrad testy autonomicznych samochodów ciężarowych. W jednym z terminali samochody mają poruszać się całkowicie autonomicznie, jednak ze względów bezpieczeństwa w kabinie będzie się znajdował kierowca.
Trwa przygotowanie kolejnych projektów. Bardzo ważnym wydarzeniem w ramach współpracy między Hamburgiem a koncernem Volkswagen będzie światowy kongres ITS na temat inteligentnych systemów transportowych (ITS). Hamburg ze wsparciem Volkswagena wygrał w imieniu Niemiec współzawodnictwo w organizacji światowego kongresu na temat inteligentnych systemów komunikacyjnych i będzie gościł tę imprezę w 2021 roku. Kongres ITS będzie nie tylko dla miasta Hamburg i dla koncernu Volkswagen, ale też dla całych Niemiec okazją do zaprezentowania nowych rozwiązań i aplikacji z dziedziny mobilności.
*– Źródło: INRIX 2017
Na temat koncernu Volkswagen: koncern Volkswagen z siedzibą w Wolfsburgu jest jednym z wiodących producentów samochodów na świecie i największym producentem w Europie. Należy do niego 12 marek z siedmiu krajów Europy: Volkswagen Samochody Osobowe, Audi, SEAT, SKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Samochody Użytkowe, Scania oraz MAN. Koncern ma 120 fabryk w 20 krajach Europy oraz w 11 krajach Ameryki, Azji i Afryki. Każdego dnia ponad 610.000 pracowników na świecie wytwarza prawie 42.000 samochodów, zajmuje się usługami związanymi z motoryzacją lub pracuje w innych obszarach działalności. Koncern Volkswagen oferuje swoje samochody w 153 krajach. Uchwalając program „TOGETHER – Strategia 2025” koncern Volkswagen otworzył drogę do wdrożenia największego procesu zmian w swojej historii – zmian pozwalających mu stać się jednym z wiodących na świecie dostawców rozwiązań z zakresu mobilności zgodnych z polityką zrównoważonego rozwoju.