Dwie premiery w Nowym Jorku – Volkswagen prezentuje studyjne modele Atlas Cross Sport i Atlas Tanoak
- Atlas Cross Sport: pięciomiejscowa studyjna wersja Atlasa utrzymana w stylistyce coupé daje wyobrażenie o nowym SUV-ie Volkswagena przeznaczonym na amerykański rynek
- Atlas Tanoak: studyjny samochód zaprezentowany w Nowym Jorku jest pierwszym pick-upem skonstruowanym na bazie modułowej platformy MQB
- rodzina modeli Atlas: studyjne auta pokazują, że na bazie Atlasa może powstać cała rodzina modeli
Poznań/Nowy Jork – Volkswagen rozpoczyna kolejny etap swojej globalnej ofensywy w dziedzinie SUV-ów. Po niedawnej premierze nowego Touarega w Chinach, teraz podczas New York International Auto Show (28 marca – 08 kwietnia) Volkswagen prezentuje dwie nowe wersje modelu Atlas, opracowanego z myślą o amerykańskim rynku. Są to Atlas Cross Sport1) oraz Atlas Tanoak1). Obydwa studyjne auta to dowód, że na bazie Atlasa może powstać cała rodzina modeli. Pięciomiejscowy Atlas Cross Sport, zbliżony do modelu seryjnego, jest wyposażony w hybrydowy zespół napędowy i przypomina z tyłu coupé. Stworzono go z myślą o użytkowaniu w takich metropoliach jak Nowy Jork, czy San Francisco. Pick-up Atlas Tanoak z innowacyjnym systemem zabezpieczania ładunku świetnie sprawdzi się z kolei w amerykańskim interiorze. Obydwa studyjne modele mają kabiny wyposażone w liczne urządzenia cyfrowe.
Atlas zadebiutował w Stanach Zjednoczonych z dużym sukcesem. Od wprowadzenia go na rynek w ubiegłym roku sprzedano już 36.000 egzemplarzy. Pokazuje to, że w tak ważnym segmencie rynku jakim są SUVy Volkswagen przedstawił bardzo dobry samochód. Podczas wystawy na nowojorskim Manhattanie Volkswagen pokazuje teraz, że powstaną różne odmiany Atlasa.
Atlas Cross Sport
Postanowiono już, że seryjna wersja Atlasa Cross Sport będzie produkowana w fabryce w Chattanooga (stan Tennessee), w której powstają też siedmiomiejscowy Atlas oraz Passat. Volkswagen zainwestuje około 340 milionów dolarów w przygotowanie nowego SUV-a do sprzedaży w USA – będzie to kwota dodatkowa w stosunku do już poczynionych inwestycji w wysokości 900 milionów dolarów przeznaczonych na rozbudowę zakładu, aby rozpocząć w nim produkcję Atlasa.
Podobnie jak wersja siedmiomiejscowa, także nowy pięciomiejscowy Atlas został skonstruowany w oparciu o modułową platformę MQB. Atlas Cross Sport ma sportowe nadwozie przypominające auta coupé oraz hybrydowy zespół napędowy typu plug-in (PHEV) umożliwiający pokonanie do 70 km (wg NEDC)/26 mil (EPA) przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Jego akumulator o dużej pojemności można ładować z zewnętrznego źródła prądu lub podczas jazdy. Inna wersja Atlasa Cross Sport została wyposażona w konwencjonalny hybrydowy zespół napędowy (HEV) bez możliwości zasilania energią z zewnątrz. Także ten model może przez pewien czas poruszać się korzystając wyłącznie z energii elektrycznej (zasięg elektryczny ok. 2,5 km/1,5 mili). Obydwa modele mają napęd na cztery koła (4MOTION z elektrycznym „wałem napędowym”).
Atlas jest wyposażony w benzynowy silnik 3.6 FSI V6. Ta sześciocylindrowa jednostka osiąga moc 206 kW/280 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm. W obydwu wersjach modelu silnik ten wspierają dwie elektryczne jednostki napędowe. Ta umieszczona z przodu ma moc 40 kW i moment obrotowy 220 Nm, tylna natomiast – 85 kW i 270 Nm. Silniki te są zasilane energią elektryczną zgromadzoną w niedużym litowo-jonowym akumulatorze umieszczonym w tunelu środkowym. Pojemność tego akumulatora – tu widać różnicę między hybrydami PHEV i HEV – wynosi, odpowiednio: 18,0 kWh (PHEV) i 2,0 kWh (HEV). Moc systemowa zespołu napędowego wynosi z kolei 265 kW/360 KM w wypadku wersji PHEV i
231 kW/314 KM w hybrydzie HEV.
Atlas Tanoak
Napędzany na cztery koła Atlas Tanoak to pierwszy pick-up Volkswagena skonstruowany na platformie MQB. Nazwa tego modelu pochodzi od drzewa rosnącego na wybrzeżu Pacyfiku w USA, osiągającego wysokość 45 metrów. Tanoak, którego nadwozie ma długość 5.438 mm jest zaliczany w Stanach Zjednoczonych do pick-upów średniej wielkości. Szerokość jego nadwozia wynosi 2.030 mm, wysokość natomiast 1.844 mm. Z tyłu znajduje się skrzynia ładunkowa o długości 1.627 mm, szerokości 1.450 mm i wysokości 530 mm (Cargo-Box).
Cargo-Box skonstruowano tak, by można było w nim przewozić rowery, deski surfingowe czy mniejsze łódki. W skrzyni ładunkowej znajduje się np. nowo opracowany uchwyt Cargo, który nieużywany spoczywa pod oknem kabiny pasażerskiej, a po wyjęciu może zostać wsunięty w boczne ścianki Cargo-Box. Powstaje w ten sposób system mocowań, dzięki któremu można łatwo przytwierdzić np. łódź i bezpiecznie ją przetransportować.
Także Atlas w wersji pick-up jest wyposażony w 3,6-litrowy silnik V6 FSI o mocy 206 kW/280 KM. Moment obrotowy o wartości 350 Nm za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów jest przenoszony na cztery koła.
Ofensywa Volkswagena w segmencie SUV-ów
Realizując strategię TRANSFORM 2025+ Volkswagen będzie konsekwentnie wzmacniał swoją pozycję w ważnym segmencie aut typu SUV. Dotyczy to zwłaszcza rynku amerykańskiego – seryjny Atlas Cross Sport oraz zapowiedziany na 2020 rok całkowicie elektryczny I.D. CROZZ w ciągu dwóch lat powiększą ofertę samochodów tego rodzaju. Dzięki Atlasowi i nowemu Tiguanowi udział SUV-ów w całkowitej sprzedaży Volkswagena w USA wzrósł do ponad 50 procent.
*Samochód nie jest oferowany w sprzedaży, dlatego nie podlega przepisom 1999/94 EG.