Mróz albo upał i wiatr wiejący z prędkością 250 km/h: Volkswagen otwiera nowe centrum badań nad aerodynamiką i efektywnością pojazdów
- podczas testów samochodowych będą odtwarzane warunki klimatyczne panujące w realnych warunkach
- mniejszy opór powietrza wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin
- szef marki VW, Herbert Diess – optymalne warunki do prac nad produktami w ramach ofensywy nowych modeli
Poznań – W ramach największej jak dotąd ofensywy modeli i technologii marka Volkswagen otworzyła w Wolfsburgu nowe centrum badań nad aerodynamiką i efektywnością aut, należące do najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych w branży samochodowej. Centrum aerodynamiczne ma powierzchnię 8.800 metrów kwadratowych i posiada certyfikaty uprawniające do dokonywania badań nad pojazdami zgodnie z normą WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures). Można w nim testować samochody w warunkach takich jak rzeczywiste, przy wietrze wiejącym z prędkością do 250 km/h. W tunelu aerodynamicznym mierzy się opór powietrza, który wpływa na zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji. W centrum można również przeprowadzać badania w warunkach przypominających różne strefy klimatyczne, w temperaturach od minus 30 do plus 60 stopni Celsjusza.
Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu Marki Volkswagen, podkreślił – „Do 2020 roku odnowimy całą paletę modeli i rozbudujemy ją w najważniejszych segmentach rynku. Nasi eksperci do spraw rozwoju pracują teraz łącznie nad ponad 50 nowymi modelami aut”. Centrum aerodynamiczne zapewnia optymalne warunki m.in. do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa przez coraz większą gamę aut.
Członek Rady Zakładowej – Gerardo Scarpino – stwierdził: „Dział rozwoju Technicznego w Wolfsburgu jest sercem Volkswagena. Nad najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi pracuje tu ponad 10.000 koleżanek i kolegów. Otwierając nowe centrum do badań nad aerodynamiką i efektywnością pojazdów gwarantujemy przyszłość wielu miejsc pracy w Wolfsburgu. Aby skutecznie zastosować nowe rozwiązania techniczne, potrzebujemy wysokokwalifikowanych i doświadczonych pracowników. I właśnie takich mamy tutaj w Wolfsburgu”.
W sprawie aerodynamiki zabrał głos Członek Zarządu ds. Rozwoju – dr Frank Welsch – „Decyduje ona o efektywności zużycia energii przez auto oraz o zmniejszeniu emisji spalin. Dzięki nowemu centrum będziemy mogli prowadzić prace także w innych dziedzinach, np. aeroakustyki oraz zasięgu aut zasilanych energią elektryczną”.
W tunelu aerodynamicznym i aeroakustycznym do symulowania ruchu pojazdu służy hamownia podwoziowa. Każde z kół stoi na osobnej przesuwającej się taśmie, dzięki czemu koła pojazdu poruszają się tak, jak podczas prawdziwej jazdy. Hamownia z wbudowanym systemem kamer automatycznie przygotowuje auta do testu w czasie krótszym niż pięć minut – dotąd potrzeba było na to około 30 minut. Izolacja akustyczna tunelu sprawia, że należy on do najcichszych na świecie tego rodzaju urządzeń do badania samochodów. Przy prędkości wiatru wynoszącej 160 km/h poziom hałasu wynosi jedynie 65 decybeli – to wartość porównywalna z typową głośnością telewizora czy zwykłej rozmowy.
Tunel termofunkcyjny, który po zakończeniu fazy pilotażowej oprócz słońca i deszczu będzie również produkował śnieg, pozwala na wykonanie znacznie większej liczby testów w prawie rzeczywistych warunkach niż było to możliwe w wypadku tunelu stosowanego dotychczas. Jego centralnym elementem jest najnowocześniejsze stanowisko rolkowe, które spełnia wszelkie wymagania stawiane testom drogowym.
Oddając do użytku nowe centrum do badań nad aerodynamiką i efektywnością marka Volkswagen znacznie zmniejszy nakłady ponoszone dotychczas na testy w dalekich zakątkach globu. Ponadto znacznie ułatwi ono współdziałanie poszczególnych działów zaangażowanych w prace nad nowymi pojazdami, takimi jak dział badań nad bezpieczeństwem, akustyką, komfortem czy dział stylistyczny; przyczyni się też do tego jeden centralny warsztat. Kamień węgielny pod nowe centrum położono w czerwcu 2014 roku. Tunele aerodynamiczne nadal są niezbędne do wprowadzania szczegółowych modyfikacji w pojazdach oraz do badań homologacyjnych. Dzięki temu urządzeniu w ciągu 20 minut można określić współczynnik oporu powietrza, podczas gdy w wypadku obliczeń komputerowych trwałoby to kilka dni.