Premiery Volkswagena podczas największego zlotu GTI nad Wörthersee
- nowy członek rodziny GTI – studyjny up! GTI, zbliżony do modelu seryjnego – święci premierę nad Wörthersee
- pierwszy Golf GTI zostaje w Wielkiej Brytanii wyróżniony niezwykłym tytułem najbardziej wpływowego samochodu wszech czasów
- Golf GTE Performance Concept z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o mocy 272 KM
Poznań – Nad Wörthersee trwa doroczny zlot miłośników GTI (24-27 maja). Na niezwykłe święto przybędzie do Karyntii około 200.000 fanów. Volkswagen przygotował na tę imprezę kilka samochodowych niespodzianek. Jest wśród nich np. studyjny, ale bliski modelowi seryjnemu, 115-konny (85 kW) up! GTI nawiązujący do pierwszego GTI z 1976 roku, które miało silnik o mocy 110 KM. W chwili rozpoczęcia zlotu, historyczny Golf GTI został wyróżniony niezwykłą nagrodą: czytelnicy angielskiego czasopisma motoryzacyjnego „Autocar” głosując w ramach „Autocar Awards” uznali pierwszego Golfa GTI za najbardziej wpływowy samochód wszech czasów! Kolejną premierą nad Wörthersee jest Golf GTE Performance Concept. Moc systemowa hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in tego studyjnego auta wynosi nie 150 kW/204 KM lecz 200 kW/272 KM. Moment obrotowy wzrósł z 350 do 450 Nm.
Nowy up! GTI – zarówno z zewnątrz, jak i wymiarami wnętrza przypominający pierwsze GTI sprzed ponad 40 lat – na początku 2018 roku wzbogaci ofertę Volkswagena. Model ten nawiązuje do tradycji lekkich niedużych aut sportowych. Pod jego maską pracuje wspomagany turbosprężarką silnik TSI uzyskujący moment obrotowy o wartości 200 Nm. Także pod względem osiągów up! GTI nawiązuje do swojego protoplasty – Golfa GTI I. Masa własna auta wynosi 997 kg, prędkość maksymalna 197 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 8,8 s. Kolory w jakich będzie dostępny są klasyczne i typowe dla modeli GTI: „Czerwony Tornado” (Tornado Rot), „Pure White” oraz metalizowane – „Dark Silver”, „Black Pearl” , a także „Costa Azul” (niebieski) jako nowy kolor GTI. Najmocniejszego przedstawiciela rodziny up! można rozpoznać po typowych symbolach GTI. Z przodu na osłonie chłodnicy z wypełnieniem w kształcie plastra miodu znajduje się charakterystyczny czerwony pasek, w który wpisano logo GTI. Z boku nadwozia nad poszerzonymi osłonami progów umieszczono dwa podwójne czarne pasy, nawiązujące do pasów z pierwszego GTI w historii. Auto zdobią też 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, które mają nowy wzór i szczególnie atrakcyjnie prezentują się w nadkolach, ponieważ sportowe zawieszenie auta obniżono o 15 mm. Charakterystyczne elementy modeli GTI znajdują się również z tyłu nadwozia nowego up! GTI. Jest wśród nich czerwony pasek oraz spojler na dachu, zapewniający większy docisk tylnej osi do podłoża, a przez to bardzo dobre właściwości jezdne. We wnętrzu, jako typowe wyróżniki GTI, znajdują się sportowa kierownica pokryta skórą, charakterystyczna gałka dźwigni zmiany biegów, a na fotelach legendarna tapicerka „Clark”.
O nowym GTE Performance Concept wiadomo na pewno to, że GTE3) zawsze było synonimem auta przyjaznego środowisku naturalnemu, a przy tym dynamicznego. Właśnie takie cechy ma nowy studyjny model debiutujący nad Wörthersee. Charaktery klasycznego GTI i częściowo elektrycznego GTE są podobne, jednak ich układy napędowe różnią się; charakterystyczne znaki stylistyczne, które w GTI są czerwone w GTE mają kolor niebieski. Studyjny Golf GTE Performance Concept, pokonujący do 50 km w trybie wyłącznie elektrycznym, pokazuje możliwy przyszły kierunek rozwoju Golfa GTE.
Studyjne auto lakierowane w kolorze perłowej bieli („Electric White Perlmutteeffekt”) ma czarny dach, niebieskie elementy na bokach nadwozia, czarne obudowy lusterek zewnętrznych, czarne lakierowane na wysoki połysk elementy kierujące przepływem powietrza wokół zderzaka oraz progi w tym samym kolorze, a także czarno-niebieskie 19-calowe obręcze kół typu „Pretoria”. Ponieważ zwiększono moc zespołu napędowego, większe są również hamulce (17 cali, nawiercane tarcze, niebieskie zaciski „GTE blau”); auto ma także sportowe zawieszenie oraz większy rozstaw kół. Z tyłu o tym, że mamy do czynienia z wersją Golfa GTE Performance świadczą między innymi końcówki układu wydechowego oraz dyfuzor takie jak w Golfie GTI, a także spojler dachowy – znak rozpoznawczy legendarnego Golfa GTI Clubsport. We wnętrzu auta, które pojawiło się na zlocie GTI w austriackiej miejscowości Reifnitz znajdują się specjalne sportowe fotele ze skórzaną tapicerką oraz wielofunkcyjna kierownica pokryta alcantarą, z niebieskim paskiem na „godzinie 12.”.
1) 2) – up! GTI oraz Golf GTE Performance Concept: pojazdy te nie są jeszcze oferowane w sprzedaży, dlatego nie podlegają przepisom 1999/94 EG.
3) – Golf GTE – zużycie paliwa w cyklu mieszanym 1,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym 36 g/km, zużycie energii elektrycznej 11,4 kWh/100 km, klasa efektywności A+.