Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
23.05.2017
Volkswagen Arteon<br>
Innowacyjne systemy asystujące – część 3: Aktywny tempomat ACC

Volkswagen Arteon
Innowacyjne systemy asystujące – część 3: Aktywny tempomat ACC

  • ACC w Arteonie po raz pierwszy uwzględnia ograniczenia prędkości i zakręty
  • Reagujący z wyprzedzeniem system ACC wykorzystuje do działania dane z kamery oraz nawigacji

Poznań – Arteon to model z rodziny gran turismo – samochód stworzony do pokonywania dalekich odległości. W czasie długich podróży komfort kierowcy zapewnia między innymi nowy, aktywny tempomat ACC reagujący z wyprzedzeniem na ograniczenia prędkości i zakręty. Zaawansowany system ACC po raz pierwszy potrafi uwzględnić w swojej pracy ograniczenia prędkości występujące na drodze. Dotychczas system jedynie utrzymywał stałą odległość od poprzedzającego pojazdu – wystarczyło zaprogramować żądaną prędkość, a hamowaniem i przyspieszaniem w granicach swoich możliwości zarządzał automatyczny system utrzymywania odległości. Aż tyle, i tylko tyle. Każdy, kto podróżował samochodem wyposażonym w ACC nie raz myślał zapewne, że dobrze by było, gdyby system ten potrafił „myśleć” z kierowcą i uwzględniać w swojej pracy zakręty oraz ograniczenia prędkości i w ten sposób sprawić, by komfort jazdy stał się jeszcze wyższy. Arteon jest pierwszym modelem Volkswagena, który właśnie to potrafi: w granicach swoich możliwości, system ACC nowej generacji dostosowuje prędkość do ograniczeń prędkości i zakrętów.


Tak działa ACC: system korzysta z danych czujnika radarowego (by utrzymywać odpowiednią odległość), z kamery umieszczonej w przedniej szybie auta oraz z informacji na temat przebiegu trasy pobieranych z systemu nawigacyjnego. Poprzez kamerę i połączony z nią system rozpoznawania znaków drogowych Arteon rozpoznaje ograniczenia prędkości, które zostają uwzględnione przez aktywny tempomat. Dzięki danym na temat trasy przejazdu jakie system otrzymuje od nawigacji, ACC „dowiaduje się” o znakach i ograniczeniach występujących na drodze z wyprzedzeniem. Taki asystent „pilnujący” dozwolonej prędkości okazuje się szczególnie przydatny podczas dalekich podróży autostradami, gdzie stale zmienia się dozwolona prędkość jazdy. ACC jest aktywny także podczas jazdy w zakrętach: dzięki danym z nawigacji samochód, w granicach możliwości, może „rozpoznać” swoją pozycję i z wyprzedzeniem zmniejszyć prędkość przed zakrętem, rondem lub skrzyżowaniem. System rozpoznaje także tablice oznaczające początek i koniec terenu zabudowanego. Elementem ACC jest system Front Assist monitorujący otoczenie przed pojazdem, wyposażony w funkcję hamowania awaryjnego. Arteon wyposażony w automatyczną skrzynię biegów DSG oraz w system ACC, dzięki funkcji stop&go może także automatycznie ruszać z miejsca – na przykład w wolno poruszającym się korku.

Aktywny tempomat (w połączeniu z przekładnią DSG) działa w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h; od 30 km/h potrafi stale utrzymywać zadaną prędkość jazdy. Dzięki zdolności wcześniejszego rozpoznawania ograniczeń prędkości na drodze, ACC przyczynia się do wzrostu komfortu podróży. Ta umiejętność systemu ACC nowej generacji sprawia, że dzięki wcześniejszemu hamowaniu i przyspieszaniu przyczynia się on także do zmniejszenia zużycia paliwa przez samochód.

Również w tym wypadku obowiązuje zasada: „aktywny tempomat ACC z systemem wczesnej regulacji prędkości” wspiera kierowcę w granicach możliwości działania, jednak to kierowca zawsze sprawuje kontrolę nad pojazdem, a przez to ponosi odpowiedzialność za zachowanie samochodu. Kierowca może w każdej chwili przerwać działanie systemu wyłączając go, hamując lub dodając gazu.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.