Nowy rodzaj indywidualnej mobilności – autonomiczna jazda za naciśnięciem przycisku
- Sedric – pierwszy koncepcyjny samochód opracowany wspólnie przez marki koncernu Volkswagen
- innowacyjny sposób bezpiecznego transportu zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju
- pojazdy autonomiczne jako centralny element strategii koncernu Volkswagen dotyczącej przyszłości
Poznań, 9 marca 2017 r. – Koncern Volkswagen na nowo definiuje indywidualną mobilność. Jako pierwszy producent samochodów przedsiębiorstwo z Wolfsburga prezentuje nową, całościową wizję przyszłego transportu drogowego, w tym samochody koncepcyjne skonstruowane od podstaw z myślą o jeździe autonomicznej. Sedric (self-driving car) daje konkretny pogląd na to, jak będą wyglądały innowacyjne, przeznaczone dla każdego, a mimo to zawsze dopasowane do potrzeb konkretnego użytkownika środki indywidualnego transportu – dostępne za naciśnięciem przycisku, nieskomplikowane, zgodne z potrzebami środowiska, wygodne i bezpieczne. Prezentując Sedrica koncern Volkswagen podkreśla znaczenie pojazdów poruszających się w pełni autonomicznie w strategii przedsiębiorstwa dotyczącej przyszłości.
Grupa Volkswagen, mająca w swoim portfolio wiele marek, już w przeszłości przyczyniła się do upowszechnienia motoryzacji w wielu krajach. Także za sprawą najnowszej koncepcji mobilności zamierza sprawić, że nowoczesne technologie i bezpieczeństwo staną się dostępne dla każdego. Głównym elementem tego całościowego projektu jest koncepcyjny model Sedric. Wyposażony w innowacyjny system obsługi, Sedric nadaje nowe znaczenie pojęciu autonomicznej jazdy – wystarczy wcisnąć odpowiedni przycisk, a poruszający się samodzielnie pojazd zjawi się, żeby wygodnie i bezpiecznie zawieźć pasażerów do celu.
Strategia
W strategii koncernu Volkswagen dotyczącej przyszłości główną rolę nadal odgrywają stylistyka, rozwój, produkcja i sprzedaż samochodów. Na te aspekty firma położy też nacisk projektując inteligentne rozwiązania z zakresu indywidualnego transportu, które staną się kolejnym polem działalności koncernu i jego marek. Udziały w firmie Gett zajmującej się usługami z tej dziedziny oraz powołanie do życia przedsiębiorstwa usług mobilnych MOIA to ważne kroki na tej drodze.
Opracowując strategię „TOGETHER 2025” zapoczątkowano największy proces zmian w historii Volkswagena. Strategia ta otwiera drogę do przemiany jednego z najlepszych producentów aut na świecie w jednego z wiodących dostawców środków transportu działających na zasadach zrównoważonego rozwoju i operującego w skali całego globu. Transformacja głównego obszaru działalności oraz utworzenie nowego, związanego z przyszłą mobilnością, są fundamentami wzrostu w następnych latach.
Pojazdy poruszające się autonomicznie wzbogacą w przyszłości motoryzacyjne doświadczenia wielu ludzi. Projekt przewidujący intensywne korzystanie z pojazdów autonomicznych zakłada wykorzystanie mniejszej przestrzeni i mniejszej ilości energii niż to ma miejsce dzisiaj, jest znacznie bardziej ekologiczny. Zakłada też dostosowanie środków transportu do potrzeb konkretnych użytkowników: osób dorosłych i dzieci, seniorów i osób z ograniczeniami ruchu, mieszkańców miast niedysponujących własnym samochodem bądź niemających prawa jazdy, czy też tych, którzy na krótko przybędą do nieznanego sobie miasta i zechcą spontanicznie i wygodnie przemieścić się z miejsca na miejsce.
Pierwszy concept car koncernu
Sedric jest pierwszym samochodem koncepcyjnym opracowanym wspólnie przez marki koncernu. I jest pierwszym pojazdem w firmie, który skonstruowano z myślą o jeździe autonomicznej na poziomie piątym, co oznacza, że do kierowania samochodem nie jest potrzebny człowiek. Sedric został wymyślony, zaprojektowany, skonstruowany i zbudowany we współpracy z Future Center Europe koncernu Volkswagen w Poczdamie z działem badań koncernu w Wolfsburgu.
Nowe doświadczenia
Pomysł łatwej, dostępnej dla każdego indywidualnej komunikacji zakłada istnienie nie tylko uniwersalnego pojazdu, ale też prostej i intuicyjnej obsługi. Przycisk, za pośrednictwem którego użytkownik uruchamia Sedrica to rodzaj linku prowadzącego do zupełnie nowych doświadczeń. Zwykłe naciśnięcie guzika pozwala przemieścić się każdemu, w każdym czasie i w każde miejsce. Element sterujący pojazdem składa się z przycisku oraz okręgu, który barwnymi znakami informuje o czasie przyjazdu Sedrica, a wibracjami prowadzi do auta osoby niewidome.
Przyjaciel rodziny
Innowacyjny element sterujący jest jednocześnie kartą identyfikacyjną, działającą na całym świecie. Także podczas służbowych albo wakacyjnych podróży, wystarczy – jak na co dzień w miejscu zamieszkania – użyć przycisku i Sedric pojawi się jako autonomiczny pojazd systemu shared mobility.
Operując w ramach shared mobility Sedric będzie częścią floty koncernu Volkswagen – dostawcy usług mobilnych. Jednak równie dobrze Sedric może być skonfigurowanym pod potrzeby pojedynczego użytkownika samochodem prywatnym – owned mobility – należącym do jednej z marek koncernu. Volkswagen jest pewien, że również w przyszłości wielu ludzi będzie chciało posiadać swój własny samochód. Bo takie nowe auto będzie inteligentne, będzie zawsze do dyspozycji i będzie samo wykonywało powierzone mu zadania. Sedric zawiezie dzieci do szkoły, a potem rodziców do biura, sam sobie znajdzie miejsce parkingowe, odbierze zamówione zakupy, gości z dworca i syna z boiska. Wszystko to zrobi po naciśnięciu przycisku, wydaniu ustnego polecenia albo za pośrednictwem aplikacji na smartfona – całkowicie automatycznie, niezawodnie i bezpiecznie.
User-Experience
Zarówno cele wyznaczone przy konstrukcji pojazdu, jak i te, zgodnie z którymi opracowywano cały system komunikacyjny, były jasne – chodziło o ograniczenie się do prostych elementów, o łatwość obsługi i intuicyjne korzystanie z systemu oraz z pojazdu. Wystarczy wcisnąć przycisk i Sedric sam podjeżdża o podanej wcześniej porze, rozpoznaje swojego użytkownika, otwiera dwuskrzydłowe drzwi. Szeroki i wysoki otwór ułatwia zajmowanie miejsc, nawet gdy podróżuje się z bagażem. Na torby i walizki w przestronnym wnętrzu miejsca nie zabraknie.
Rozmowa jak z asystentem
Po zajęciu miejsca w środku z pojazdem można się komunikować ustnie. Jak z osobistym asystentem można z nim wymieniać informacje o celu podróży, czasie potrzebnym na przejazd, o aktualnej sytuacji na drodze, można nawet zaplanować krótki postój. Podczas jazdy pasażer może wykorzystać czas z godnie z własnym upodobaniem. Przednia szyba jest wielkim ekranem OLED łączącym świat rzeczywisty z generowanym przez komputer (augmented reality). Ekran pełni rolę centrali komunikacyjnej oraz służy rozrywce. Pasażerowie mogą też, jeśli zechcą, po prostu zamknąć oczy i odpoczywać.
Design-Experience
Kształt nadany Sedricowi jest przyjemny i sympatyczny, dzięki temu pojazd budzi zaufanie. Masywne boki nadwozia i stabilne słupki dachowe sprawiają, że Sedric jest solidny, bezpieczny i niezawodny. Rozsuwane dwuczęściowe drzwi sięgają dachu, otwór powstający po ich przesunięciu pozwala łatwo i wygodnie wsiąść oraz wysiąść z auta.
Sedric może poruszać się w centrach miast, na przedmieściach, jak i poza miastem. Jego nadwozie zapewnia możliwie dużo miejsca wewnątrz przy jak najmniejszych rozmiarach zewnętrznych. Projektując to auto zrezygnowano z proporcji typowych dla klasycznych samochodów, Sedric nie ma też ani maski silnika, ani tradycyjnej pokrywy bagażnika.
Stworzenie monolitycznej sylwetki okazało się możliwe dzięki zastosowaniu nowej struktury technicznej. Sedric jest samochodem w pełni elektrycznym. Zestaw akumulatorów umieszczono w nim płasko pomiędzy osiami, a nieduży silnik elektryczny znajduje się na wysokości kół. Klimatyzację i elektroniczne podzespoły systemu autonomicznej jazdy umieszczono w niewielkich zwisach nadwozia z przodu i z tyłu.
Wrażenia jak w domu
Zasadniczą różnicę w stosunku do współczesnych samochodów można od razu zauważyć we wnętrzu – Sedric nie potrzebuje kierowcy. Nie potrzebuje więc kierownicy, pedałów i tablicy rozdzielczej. To sprawia, że w jego wnętrzu człowiek czuje się zupełnie inaczej, jak w domu. Pojazd ten jest jak komfortowa loża na kołach, którą urządzono korzystając z wyszukanych materiałów. Przykładem może być kora brzozowa zastosowana na dużej powierzchni – przyjemny w dotyku naturalny materiał wysokiej jakości.
Inteligencja i wydajność
Powierzchnię podwozia wykorzystano maksymalnie, by stworzyć jak najprzestronniejsze wnętrze o liczbie miejsc 2+2. Tylne siedzenia wyglądają jak wygodna kanapa. W szczególny sposób zadbano o najwyższą jakość powietrza oraz o klimat wnętrza. W kabinie Sedrica znalazło się miejsce na prawdziwą zieleń – umieszczone przed przednią szybą rośliny oczyszczające powietrze wspierają działanie wielkich filtrów z wkładem z węgla z drewna bambusowego. Dzięki wielkim szybom pasażer ma stały kontakt ze światem zewnętrznym, nawet ekran OLED o dużej rozdzielczości jest przezroczysty i umożliwia obserwowanie, tego co dzieje się przed pojazdem.
Więcej materiałów prasowych na: www.discover-SEDRIC.com