Volkswagen kończy starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata podwójnym zwycięstwem – Mikkelsen i Ogier piszą w Australii historię
- Volkswagen żegna się z cyklem WRC jako Rajdowy Mistrz Świata, odnosząc 43. zwycięstwo
- W Australii nie do pokonania – Mikkelsen po walce z Ogierem świętuje trzecie zwycięstwo w RMŚ
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii
Poznań, 21 listopada 2016 r. – Udział Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata kończy się mocnym akcentem: Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) do szeregu zwycięstw, jakie odniosło najbardziej skuteczne auto w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w Australii, na zakończenie, dodali kolejną wygraną. 43 zwycięstwo Polo R WRC w 52 rajdach było spektakularne i zostało okupione twardym pojedynkiem z kolegami z zespołu – Sebastienem Ogierem/Julienem Ingrassią (F/F). Dwaj Francuzi startujący rajdówką z Wolfsburga zdobyli po cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz pilotów i wraz z Jari-Matti Latvalą/Miikką Anttilą (FIN/FIN) przyczynili się do zdobycia przez Volkswagena tytułu mistrza świata w klasyfikacji producentów. Wielki finał w Australii okazał się prawdziwym thrillerem, w którym dzięki silnym nerwom i wspaniałej jeździe sukces odnieśli właśnie Mikkelsen i Jaeger. Volkswagen rozstaje się z najwyższą ligą rajdowego sportu i najważniejszymi (po Formule 1) samochodowymi mistrzostwami świata po czterech latach ze wspaniałym bilansem.
Najlepszy samochód rajdowy jaki kiedykolwiek zbudowano – Polo R WRC
958 odcinków specjalnych, 640 wygranych. 52 rajdy, 87 razy na podium, w tym 43 razy na najwyższym stopniu. 51 wygranych odcinków Power Stage, a 92 razy załogi Volkswagena wywalczyły w nich dodatkowe punkty. Pod względem liczby odniesionych sukcesów Volkswagen Polo R WRC jest najskuteczniejszym samochodem w historii rajdów, i to z dużą przewaga nad innymi. Od pierwszego startu na odcinku specjalnym – 16. stycznia 2013 roku o 09:07 z Jari-Matti Latvalą za kierownicą – do ostatniego oesu, wczoraj w niedzielę o 13:47 czasu lokalnego z Andreasem Mikkelsenem jako kierowcą, Polo R WRC przejechało 48.723,52 kilometrów odcinków specjalnych. Odpowiada to mniej więcej trzykrotnej odległości z ulicy Ikarusallee 7a w Hanowerze do parku serwisowego Volkswagena w Coffs Harbour w Australii. Swoje historyczne sukcesy Polo R WRC zawdzięcza załogom i zespołowi na miejscu sportowych zmagań, około 200 pracownikom Volkswagen Motorsport w Hanowerze, pracownikom działu technicznego w Wolfsburgu oraz partnerom Volkswagen Motorsport.
Twarda i męska walka: Mikkelsen wygrywa pojedynek z Ogierem
Chmury kurzu, zmiatanie z nawierzchni grubej warstwy luźnego szutru i przemyślna strategia w doborze opon – Rajd Australii sezonu 2016 nie szczędził wyzwań. Na 94,1% trasy o łącznej długości odcinków specjalnych wynoszącej 283,36 km w peletonie World Rally Cars prowadziła załoga Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger. Ich zacięty pojedynek z czterokrotnymi mistrzami świata, załogą Ogier/Ingrassia, należał do najbardziej widowiskowych w sporcie rajdowym ostatnich lat. I to mimo faktu, że żadna z tych załóg nie wyruszała na trasę z dogodnej pozycji.
Jeden cel osiągnięty, drugi był blisko. Mikkelsen/Jaeger kończą tegoroczne RMŚ na trzecim miejscu
Wygrywając ostatni rajd sezonu Mikkelsen i Jaeger osiągnęli właśnie to, co z ich punktu widzenia było konieczne, żeby zapewnić sobie drugie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Ich rywale w walce o tytuł wicemistrzów, Thierry Neuville/Nicolaus Gilsoul (B/B, Hyundai) nie zamierzali jednak się poddać i zajęli ostatecznie trzecie miejsce w rajdzie – za Mikkelsenem/Jaegerem i Ogierem/Ingrassią. Wystarczyło im to, by obronić swoją pozycję w klasyfikacji generalnej.
Punktowane miejsce dla Latvali/Anttili na zakończenie sezonu
Wielkiego sukcesu na koniec roku rajdowych zmagań nie było za to dane zakosztować załodze Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) startującej w trzecim Polo R WRC. Już na początku rajdu lekko zahaczyli autem o barierę na moście i uszkodzili zawieszenie. Mimo straty ponad siedmiu minut ubiegłorocznym wicemistrzom udało się ponownie zdobyć punktowane miejsce i zakończyć Rajd Australii na dziewiątej pozycji.
Kropka nad „i” jako specjalność Volkswagena – najlepszy czas na Power Stage uzyskał Sebastien Ogier
W Australii Volkswagen potwierdził po raz kolejny, że nie ma od niego lepszych na Power Stage – ostatnim odcinku specjalnym, na którym trzej najlepsi kierowcy i piloci zdobywają dodatkowe punkty. W Australii po raz 39. najlepszy czas na tym oesie uzyskał duet Volkswagena – Sebastien Ogier/Julien Ingrassia. W ciągu minionych czterech lat dodatkowe punkty wędrowały na konto zespołu z Wolfsburga 92 razy. Dla Ogiera/Ingrassi był to 33. najlepszy czas na Power Stage’u w ich karierze.
Opinie po Rajdzie Australii
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Pod koniec oesu Wedding Bells za daleko wyjechałem w lewym zakręcie i obróciłem auto. W wielkiej chmurze kurzu musiałem przede wszystkim zorientować się, w którą stronę prowadzi trasa. Straciliśmy przez to około 20 sekund. Ale niczego nie żałuję. Julien i ja przez cały weekend jechaliśmy dużo ryzykując i stoczyliśmy wspaniałą walkę z Andreasem. Zasłużył na to zwycięstwo. I tak najważniejsze, że nasz fantastyczny zespół żegna się z Rajdowymi Mistrzostwami Świata zwycięstwem, to dla mnie bardzo wzruszająca chwila. Wiele zawdzięczam zespołowi, Volkswagen Motorsport był dla mnie i Juliena jak rodzina. Zawarłem tu mnóstwo przyjaźni i nigdy nie zapomnę chwil przeżytych wspólnie w ciągu tych czterech lat. Kończy się wspaniała podróż, jestem dumny, że mogłem w niej uczestniczyć”.
Jari-Matti Latvala, Polo R WRC nr 2
„Miałem dzisiaj wiele przyjemności przejeżdżając w Polo R WRC ostatnie kilometry Power Stage’u. Udało nam się w tym rajdzie dobrze zaliczyć wszystkie oesy i osiągnęliśmy niezły rezultat. Możemy być zadowoleni z naszej jazdy w ciągu tych dni. Niestety, na pierwszym odcinku lekko dotknęliśmy autem bariery na moście i uszkodziliśmy w aucie tylne zawieszenie. Straciliśmy przez to dużo czasu i nie mieliśmy szans, by podjąć walkę o miejsce na podium czy o zwycięstwo. A chętnie bym to zrobił, głównie po to, żeby sprawić naszemu zespołowi prezent na pożegnanie. Nasi koledzy Andreas Mikkelsen i Sebastien Ogier zdobyli zasłużenie pierwsze i drugie miejsce. Gratuluję im obu. Dzisiaj wieczorem znów będziemy świętować z całym zespołem nim zakończy się nasz wspólny czas w Rajdowych Mistrzostwach Świata. To na pewno będą wzruszające chwile”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„To wspaniały weekend i wymarzony rezultat na zakończenie sezonu. Dzisiaj był szczególny dzień, bo po raz ostatni wystąpiliśmy jako jeden zespół. Tak bardzo chciałem wygrać ten rajd dla Volkswagena! Naprawdę wspaniale, że mi się to udało. Volkswagen to zespół, który dał mi szansę na wejście do najwyższej rajdowej ligi, mocno mi zaufali i stworzyli wspaniałe możliwości. To już na zawsze zajmie specjalne miejsce w moim sercu. W tym ostatnim rajdzie wszystko dobrze się złożyło, wszystko, naprawdę wszystko, doskonale zadziałało – to po prostu najlepsze, co osiągnęliśmy wspólnie podczas czterech lat w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Fakt, że nie zdobyłem tytułu wicemistrza, to z jednej strony szkoda, z drugiej jednak strony nie jest to aż tak ważne. Bo gdybym mógł wybrać czy chcę wygrać nasz ostatni wspólny rajd, czy zostać wicemistrzem świata, na pewno wybrałbym zwycięstwo w rajdzie”.
Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Dzisiaj jest wielki dzień dla Volkswagena, ale też czas rozstania z Rajdowymi Mistrzostwami Świata. Pożegnać się z nimi odnosząc podwójne zwycięstwo to naprawdę wspaniała rzecz. Mimo trudnej sytuacji cały zespół aż do ostatniego serwisu, do ostatniego metra dał z siebie wszystko i pracował absolutnie profesjonalnie. Jestem niesamowicie dumny z tego, czego dokonaliśmy podczas Rajdu Australii, ale też ze wszystkich osiągnięć w ciągu ostatnich czterech lat. Wielkie podziękowania dla wszystkich w Hanowerze, w Wolfsburgu i tutaj na miejscu, a także dla naszych partnerów, którzy się do tego przyczynili. Wiele osiągnęliśmy i z dużą pewnością siebie otwieramy kolejny rozdział naszej przyszłości w sporcie samochodowym”.
A oprócz tego…
Maraton selfie w wykonaniu Juliena Ingrassi. Gdy dobiegł końca program startów Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata, czterokrotny mistrz świata w klasyfikacji pilotów zrobił sobie zdjęcie z każdym członkiem zespołu obecnym na miejscu w Australii - na pamiątkę czterech wspólnych lat.
A ponadto…
Andreas Mikkelsen to kierowca, który uczestniczył w całym programie startów Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jego pierwszy start w zespole miał miejsce podczas Rajdu Finlandii w 2011 roku, gdy jako kandydat na członka zespołu Volkswagena wystąpił w roli młodego kierowcy podczas pierwszych testów samochodu Skody, marki należącej do koncernu i występującej pod egidą Volkswagen Motorsport.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii – wyniki końcowe
01. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, 2h 46m 05.7s
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 14.9s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1m 12.6s
04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1m 26.7s
05. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1m 28.3s
06. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 1m 41.5s
07. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 3m 04.3s
08. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 7m 32.3s
09. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 7m 56.9s
10. Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (I/I), Ford, + 8m 00.1s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii – wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3m 36.8s
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 1.2s
03. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2.7s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 268
2. Thierry Neuville, 160
3. Andreas Mikkelsen, 154
4. Hayden Paddon, 138
5. Dani Sordo, 130
6. Jari-Matti Latvala, 112
7. Mads Østberg, 102
8. Ott Tänak, 88
9. Kris Meeke, 64
10. Craig Breen, 36
Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 377
2. Hyundai Motorsport, 312
3. Volkswagen Motorsport II, 163
4. M-Sport, 162
5. Hyundai Motorsport N, 146
6. DMACK, 98
7. Jipocar Czech National Team, 18
8. Yazeed Racing, 4
* – wymaga potwierdzenia przez FIA