Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
17.10.2016
Załoga Volkswagena – Ogier/Ingrassia po raz czwarty z rzędu zdobywa tytuł rajdowego mistrza świata

Załoga Volkswagena – Ogier/Ingrassia po raz czwarty z rzędu zdobywa tytuł rajdowego mistrza świata

  • wygrany rajd, wygrany sezon – na 2 rajdy przed końcem sezonu nikt już nie odbierze załodze Ogier/Ingrassia tytułu mistrzów świata
  • mistrzowska załoga w jednym rzędzie z Kankkunenem i Mäkinenem
  • drugi matchball dla Volkswagena w klasyfikacji producentów

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Hiszpanii

Poznań, 17 października 2016 r. – Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) zdobyli po raz czwarty z rzędu tytuł rajdowych mistrzów świata, przypieczętowali go wygrywając Rajd Hiszpanii. Przy ogromnym aplauzie publiczności załoga startująca w Polo R WRC wygrała rajdową rundę w Katalonii, podium rajdu uzupełniły zespoły Hyundaia – Dani Sordo/Marc Marti (E/E) i Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B). Dla Ogiera i Ingrassi był to piąty wygrany rajd w sezonie. W sumie, podczas 11 tegorocznych rund, zawodnicy ci stawali na podium aż dziewięć razy.

Od tej chwili nikt już nie jest w stanie pozbawić Francuzów pierwszego miejsca w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) 2016. Nie zdołają tego zrobić nawet ich koledzy z zespołu Volkswagena, Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N), którzy – będąc najgroźniejszymi rywalami w walce o mistrzowski tytuł – przedwcześnie zakończyli Rajd Hiszpanii. Dzięki zajęciu przez Jari-Matti Latvalę/Miikkę Anttilę (FIN/FIN) ósmego miejsca w klasyfikacji producentów, Volkswagen ma szansę zdobyć czwarty z rzędu tytuł mistrza świata w tej klasyfikacji podczas nadchodzącego Rajdu Wielkiej Brytanii.

Kankkunem, Mäkinen i Ogier – w jednym rzędzie z rajdowymi sławami

Sebastien Ogier jest dopiero trzecim rajdowym mistrzem świata, który w ciągu czerech kolejnych lat zdobył najważniejszy tytuł w królewskiej klasie sportu rajdowego i czwartym czterokrotnym mistrzem świata w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Zajmuje teraz pozycję w jednym rzędzie z Juhą Kankkunenem i Tommim Mäkinenem. Jedynie jego rodak – Sebastien Loeb – zgromadził w mistrzostwach świata więcej tytułów.

Cztery tytuły i cztery razy wcześniejsze rozstrzygnięcie za sprawą wygranego rajdu – oto styl załogi Ogier/Ingrassia

11 rajdów, dziewięć razy na podium, z tego pięć razy na jego najwyższym stopniu – 37. sukces w karierze, 30. w barwach Volkswagena okazał się dla Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi wyjątkowo słodki. Teraz już czterokrotni mistrzowie świata po raz czwarty z rzędu pozostali wierni zasadzie, według której tytuł mistrza przypieczętowują wygranym rajdem. W 2013 roku o mistrzostwie zadecydowało zwycięstwo w Rajdzie Francji, w 2014 roku – w Rajdzie Hiszpanii, a w 2015 r. tytuł zapewniła im wygrana w niezwykle trudnej walce podczas Rajdu Australii. Także w 2016 roku zwycięstwo na Rajdzie Hiszpanii – jedynym w kalendarzu mistrzostw rozgrywanym na drogach o nawierzchni szutrowej i asfaltowej – przyszło po bardzo zaciętym pojedynku.

Po mistrzowsku – niezwykle szybka i kontrolowana jazda

Podczas Rajdu Hiszpanii rozgrywanego w Katalonii między lokalnymi bohaterami – załogą Dani Sordo/Marc Marti (E/E, Hyundai) – oraz duetem Volkswagena –Ogier/Ingrassia – doszło do zaciętej walki o wygraną. Pierwszego dnia, gdy rajd odbywał się na drogach o nawierzchni szutrowej, dużą rolę odegrała pogoda. Na częściowo błotnistych, a częściowo suchych odcinkach specjalnych załoga Ogier/Ingrassia do duetu Sordo/Marti straciła 17 sekund. W sobotę (w pierwszym z dwóch dni jazdy po drogach o nawierzchni asfaltowej) Ogier i Ingrassia wygrywając 5 z 8 odcinków specjalnych przekształciła stratę w przewagę 5,8 s. W niedzielę zespół Volkswagena zwiększył ją do 15,6 sekundy.

Niepowodzenie Mikkelsena, powrót Latvali

Dla dwóch pozostałych załóg Volkswagena – Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) oraz Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) startujących w Polo R WRC – rajd okazał się rozczarowaniem. Załoga Latvala/Anttila – w piątek, gdy znajdowała się na trzeciej pozycji – podczas ulewnego deszczu na śliskiej drodze uszkodziła samochód i musiała przerwać jazdę. W ramach regulaminu Rallye 2 w sobotę i w niedzielę powróciła na trasę i wygrała pięć oesów, zdobywając cenne dla Volkswagena punkty w walce o tytuł mistrza świata producentów. Dla ich kolegów z zespołu – załogi Mikkelsen/Jaeger – powrót na trasę zgodnie z regulaminem Rallye 2 okazał się niemożliwy: w sobotę druga załoga w klasyfikacji MŚ, zajmując w rajdzie trzecie miejsce, podczas przejazdu przez szybki prawy zakręt uderzyła w barierę. Samochód przewrócił się i nie dało się go naprawić środkami dostępnymi na miejscu.

Ogier/Ingrassia numerem jeden, Mikkelsen/Jaeger – numerem dwa, Latvala/Anttila – numerem sześć: klasyfikacja Mistrzostw Świata

Mikkelsen/Jaeger w klasyfikacji generalnej nadal zajmują drugie miejsce za kolegami z zespołu – Ogierem/Ingrassią. Po Rajdzie Hiszpanii norweski duet Volkswagena ma tyle samo punktów, co załoga Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul. Ponieważ na poszczególnych rajdach plasowali się wyżej, wyprzedzają konkurentów w klasyfikacji. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, zajmując szóste miejsce w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata, przygotowują się do kończących sezon rajdów – w Wielkiej Brytanii i w Australii. Przed przedostatnią rundą sezonu w klasyfikacji producentów Volkswagen ma 62 punkty przewagi. Stwarza to zespołowi wielką szansę na zdobycie tytułu mistrza świata po raz czwarty z rzędu już w Wielkiej Brytanii. Pod warunkiem, że uda się Volkswagenowi zachować przewagę 43 punktów.

Kropka nad „i”, czyli Powerstage – Latvala przed Ogierem

Rajd Hiszpanii zakończył się dla Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili miłym akcentem. Na ostatnim odcinku specjalnym, Powerstage’u, zdobyli trzy dodatkowe punkty za najlepszy czas. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia dopełnili sukcesu Volkswagena zajmując na tym wyjątkowym oesie drugie miejsce. Oznacza to, że na ostatnich 49 Powerstage’ach aż 38 razy najlepszy czas uzyskała jedna z załóg w Polo R WRC.

Wypowiedzi po Rajdzie Hiszpanii

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1

„Czuję się wspaniale! Czwarte mistrzostwo świata dla Juliena i dla mnie, to uczucie, którego nie da się opisać. To naprawdę zaszczyt być wymienianym jednym tchem z tak wielkimi kierowcami, jak Kankkunen i Mäkinen. Bardzo dziękuję całemu zespołowi Volkswagena. Bez niego nie byłoby tu ani Juliena, ani mnie. Przez cały rok zespół wykonywał wspaniałą robotę, przez cały sezon mieliśmy do dyspozycji perfekcyjnie przygotowane auto. Także w ten weekend miałem wiele radości siedząc za kierownicą Polo R WRC. Oczywiście napięcie przed Powerstage’em było tym razem nieco większe niż zwykle – dlatego, że w zasięgu ręki było zdobycie tytułu i dlatego, że miałem w pamięci błąd popełniony tu w zeszłym roku. Ale daliśmy radę. Mimo trudnych warunków, mimo mocnej konkurencji – z tego tytułu jestem dumny jak nigdy wcześniej. Będę go teraz solidnie świętował z całym zespołem i z moją żoną, a w domu pokażę puchar mojemu małemu synowi Timowi. Właśnie jemu dedykuję tytuł Mistrza Świata”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Gratulacje dla Sebastiena Ogiera za zdobycie czwartego tytułu Mistrza Świata. Dzięki temu znalazł się w tej samej lidze, co moi fińscy rodacy – Tommi Mäkinen i Juha Kankkunen. To wspaniałe osiągnięcie – jego i całego zespołu Volkswagen Motorsport. Dla mnie Rajd Hiszpanii, i nie tylko ten w tym roku, zakończył się o wiele za wcześnie. Gdy w piątek uszkodziliśmy zawieszenie w naszym aucie, nie było już możliwości podjęcia walki o zwycięstwo. Mimo to wygraliśmy kilka oesów i dodaliśmy na koniec cztery punkty na konto w klasyfikacji producentów. Być może już podczas najbliższego rajdu, w Wielkiej Brytanii, uda nam się zdobyć mistrzostwo w tej klasyfikacji. W każdym razie na pewno taki mamy cel”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Gratulacje z okazji tytułu i czapki z głów za zwycięstwo dla Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi. Anders i ja cieszymy się razem z nimi, także w tym roku byli dla nas wzorem. Oczywiście dla nas Rajd Hiszpanii nie zakończył się tak, jakbyśmy chcieli. Wygraliśmy tu w zeszłym roku i teraz również chcieliśmy osiągnąć dobry wynik, a na pewno zwiększyć naszą przewagę nad trzecią załogą w Mistrzostwach Świata. To się jednak nie udało. W sobotę zbyt szybko wjechaliśmy w prawy zakręt, wypadliśmy z niego, zawadziliśmy o bandę i przewróciliśmy się. To w stu procentach był mój błąd. Teraz walka o drugie miejsce w klasyfikacji sezonu znowu jest otwarta i podczas dwóch ostatnich rajdów będziemy musieli dać z siebie wszystko, żeby osiągnąć cel, jaki postawiliśmy sobie na początku roku. Ciężko będziemy na to pracować”.

Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Zostać po raz czwarty Mistrzem Świata wygrywając rajd to wspaniały sukces. Dzisiaj jest wielki dzień dla Sebastiena Ogiera, Juliena Ingrassi i dla całego zespołu Volkswagena. Przez cały sezon walczyli bez przerwy na najwyższym poziomie. Dziewięć pozycji na podium, w tym pięć razy na najwyższym stopniu mówi samo za siebie. Podobnie jak fakt, że od niemal tysiąca dni nieprzerwanie prowadzą w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Na pewno uczcimy to dzisiaj odpowiednio. Poza tym zapewniliśmy sobie tu w Hiszpanii dobry punkt wyjścia do walki o mistrzostwo w klasyfikacji producentów i za dwa tygodnie w Walii mamy szansę zdobyć, również po raz czwarty z rzędu, mistrzowski tytuł. Oczywiście, właśnie taki mamy zamiar”.

A oprócz tego…

… rajdowe novum. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia są pierwszymi mistrzami świata w klasyfikacji kierowców i pilotów w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), którzy zdobyli tytuł, mimo że w drodze ku niemu nie wygrali ani jednego całkowicie szutrowego rajdu.

… „śniadanie mistrzów”. Tego wielkiego dnia, gdy Sebastien Ogier czwarty raz został mistrzem świata, jak zwykle zamówił na śniadanie omlet – dwusetny, odkąd startuje w Polo R WRC.


Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) – kierowcy, którzy wielokrotnie zdobywali tytuł Mistrza Świata
Sebastian Loeb, 9 tytułów mistrzowskich (2004-2012)
Sebastian Ogier, 4 tytuły mistrzowskie (2013-2016)*
Juha Kankkunen, 4 tytuły mistrzowskie (1986, 1987, 1991, 1993)
Tommi Mäkinen, 4 tytuły mistrzowskie (1996-1999)
Massimo Biasion, 2 tytuły mistrzowskie (1988, 1989)
Marcus Grönholm, 2 tytuły mistrzowskie (2000, 2002)
Carlos Sainz, 2 tytuły mistrzowskie (1990, 1992)
Walter Röhrl, 2 tytuły mistrzowskie (1980, 1982)

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Hiszpanii – wyniki końcowe

1. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 13m 03,6s
2. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 15,6s
3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 1m 15,0s
4. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1m 27,8s
5. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford + 3m 24,4s
6. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 5m 24,9s
7. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai + 7m 31,3s
8. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda + 9m 05,1s
9. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda + 9m 20,4s
10. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën + 9m 57,1s
...
14. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 21m 34,4s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Hiszpanii – wyniki Power Stage

1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 7m 55,8s
2. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1,6s
3. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 3,2s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty

1. Sebastien Ogier 222
2. Andreas Mikkelsen 127
3. Thierry Neuville 127
4. Hayden Paddon 114
5. Dani Sordo 111
6. Jari-Matti Latvala 104
7. Mads Østberg 90
8. Ott Tänak 60
9. Kris Meeke 54
10. Craig Breen 36

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport 322
2. Hyundai Motorsport 260
3. M-Sport 144
4. Volkswagen Motorsport II 136
5. Hyundai Motorsport N 124
6. DMACK 74
7. Jipocar Czech National Team 18
8. Yazeed Racing 4

* – wymaga potwierdzenia przez FIA


Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.