Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
13.06.2025
Nowy Golf GTI EDITION 50 to najszybszy produkowany seryjnie model Volkswagena na torze Nürburgring

Nowy Golf GTI EDITION 50 to najszybszy produkowany seryjnie model Volkswagena na torze Nürburgring

  • Jubileuszowy model Golfa GTI EDITION 50 zostanie wprowadzony na rynek w 2026 roku, aby uczcić 50. urodziny tej ikony wśród samochodów sportowych
  • Kierowca wyścigowy Benny Leuchter pokonał nowym Golfem GTI EDITION 50 okrążenie północnej pętli toru Nürburgring w czasie 7:46:13
  • 20 czerwca wyjątkowy Golf GTI EDITION 50 zostanie zaprezentowany publiczności na torze Nürburgring przed 24-godzinnym wyścigiem

Jeszcze nie trafił do salonów, a już bije rekordy: 20 czerwca 2025 r. Volkswagen podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring zaprezentuje nowego Golfa GTI EDITION 50. Najmocniejszy z dotychczas produkowanych GTI jest wyjątkowym modelem, stworzonym dla uczczenia 50. rocznicy powstania tej prawdziwej ikony wśród kompaktowych samochodów sportowych. Oficjalne obchody odbędą się w 2026 roku – równolegle z wejściem na rynek nowego modelu. Ale Golf GTI EDITION 50 już teraz zapisał się w historii toru Nürburgring i marki Volkswagen: kierowca wyścigowy Benny Leuchter pokonał za kierownicą Golfa GTI EDITION 50 okrążenie północnej pętli toru w czasie zaledwie 7 minut 46 sekund. To nowy rekord dla marki z Wolfsburga – nigdy wcześniej Volkswagen z homologacją drogową nie był szybszy na torze Nürburgring.

„Nowy Golf GTI EDITION 50 to swego rodzaju hołd marki z Wolfsburga dla idei, która zrodziła się wraz z pierwszym Golfem GTI. Udało się połączyć wysoką moc i dopracowane podwozie z napędem na przednie koła, skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej” – wyjaśnia Benny Leuchter po swoim rekordowym przejeździe. Kierowca wyścigowy, który od wielu lat testuje i dostraja nowe modele dla działu rozwoju marki Volkswagen, ustanowił rekord podczas oficjalnych jazd Golfem GTI EDITION 50 na torze Nürburgring. „To naprawdę imponujące, z jaką łatwością Golf GTI EDITION 50 radzi sobie na tym przecież trudnym torze” – mówi Leuchter. „Pod względem technicznym samochód był taki sam jak auta, które trafią do salonów w przyszłym roku” – podkreśla Leuchter. Golf GTI EDITION 50 będzie opcjonalnie dostępny z pakietem Performance, który obejmuje wyczynowe zawieszenie i wyjątkowe, 19-calowe opony semi-slick Bridgestone Potenza Race, które zostały opracowane specjalnie dla tego samochodu. Zamontowano je na bardzo lekkich kutych felgach, co znacznie zmniejsza masy nieresorowane. „Rekordowy samochód był wyposażony w ten pakiet i był to moim zdaniem decydujący czynnik, który pozwolił uzyskać tak dobry czas” – dodaje Leuchter.

Idealny na Nordschleife

„Golf GTI EDITION 50 został tak dostrojony, by można było z dużą precyzją jechać po Nordschleife idealną linią wyścigową” – wyjaśnia Benny Leuchter. „Jeśli naprawdę chcesz być szybki na torze znanym jako 'Zielone Piekło', samochód musi doskonale kompensować nierówności nawierzchni i osiągać bardzo wysokie prędkości w zakrętach. I Golf GTI EDITION 50 doskonale się z tego zadania wywiązuje. To, jak sobie radzi z legendarną Nordschleife, jest niesamowite: GTI pokonuje całą pętlę o długości 20,8 km niczym przyklejony” – dodaje Leuchter.

Jeden z najlepszych samochodów z napędem na przednią oś na świecie

Niemal dziesięć lat temu Benny Leuchter ustanowił rekord toru dla seryjnie produkowanego przednionapędowego Volkswagena. Siedział wówczas za kierownicą Golfa GTI Clubsport S o mocy 310 KM, a jego wynik to 7:49:21 minut. W 2022 roku Leuchter jeszcze się poprawił, tym razem Golfem R z silnikiem o mocy 333 KM i napędem na wszystkie koła, uzyskując 7:47:31. Oba wymienione czasy zmierzono na pętli krótszej o ok. 200 m ze względu na położenie linii pomiaru czasu – były one wówczas rozmieszczone na obu końcach trybuny T13. Obecny rekord, ustanowiony Golfem GTI EDITION 50 wynosi 7:46:13 i został ustanowiony na pełnym dystansie toru. Na nitce krótszej o 200 m czas wynosił 7:41:27, co pokazuje niesamowite możliwości jubileuszowego GTI. „Trzy lata temu nie pomyślałbym, że kiedykolwiek uda mi się pobić czas okrążenia znakomitego Golfa R za kierownicą Golfa GTI z napędem na przednią oś i to tak wyraźnie. Fakt, że stało się to teraz – nawiasem mówiąc, przy dość kiepskiej pogodzie – mówi wszystko o tej dopracowanej konstrukcji i niezwykłym potencjale jubileuszowego GTI”. Wynik Golfa GTI EDITION 50 na oficjalnej liście czasów na torze Nürburgring jest tymczasowo umieszczony w kategorii „Modele przedseryjne” do momentu, gdy będzie można go zamawiać w salonach.

Rekordowe okrążenie można zobaczyć tutaj: https://youtu.be/m1PanfuJ9yc
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.