Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
12.06.2025
Festiwal Volkswagena Golfa GTI podczas weekendu wyścigowego 24h ADAC na torze Nürburgring

Festiwal Volkswagena Golfa GTI podczas weekendu wyścigowego 24h ADAC na torze Nürburgring

  • Na torze wyścigowym: Volkswagen wystawi w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring dwa specjalnie przygotowane Golfy GTI Clubsport 24h, oba będą zasilane alternatywnym paliwem
  • W centrum uwagi: w weekend, 20-22 czerwca, Volkswagen zaprezentuje szerokiej publiczności jubileuszowy model, przygotowany na 50. urodziny Golfa GTI
  • Runda honorowa: 40 Golfów GTI wszystkich ośmiu generacji pokona północną pętlę toru Nürburgring przed 200 000 fanów

Zbliża się wyjątkowy weekend GTI: 20 czerwca, podczas 24-godzinnego wyścigu ADAC na torze Nürburgring, Volkswagen zaprezentuje najmocniejszego Golfa GTI, jaki kiedykolwiek wyjechał z fabryki Volkswagena. Osiągi, wygląd, wyposażenie? To wciąż tajemnica. Tyle możemy zdradzić dziś: to jubileuszowy model, przygotowany specjalnie na 50. urodziny Golfa GTI w przyszłym roku. Ta specjalna wersja będzie jednym z elementów świętowania wyjątkowego dla GTI roku. A to nie koniec emocji podczas weekendu wyścigowego: zaledwie dzień później na starcie 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring staną dwa wyjątkowe Golfy GTI Clubsport 24h. Organizatorzy przewidują, że zmagania na torze, zwanym „Zielonym Piekłem” będzie obserwować ok. 200 000 widzów.

Dwa wyścigowe Golfy GTI, dwa zespoły: za kierownicą Golfa GTI Clubsport 24h z numerem startowym 19 zasiądzie kierowca wyścigowy i testowy Volkswagena, Niemiec Benny Leuchter, a jego partnerami będą siedmiokrotny mistrz świata w rallycrossie Szwed Johan Kristoffersson oraz dwaj rodacy Leuchtera – Heiko Hammel i Nico Otto. W drugim samochodzie, z numerem 76 pojadą Szwajcarka Jasmin Preisig oraz Niemcy: Fabian Vettel, Timo Hochwind i Christian Gebhardt. Oba Golfy GTI Clubsport 24 zostały przygotowane i zgłoszone przez zespół Max Kruse Racing z Duisburga. Numery startowe obu aut składają się w wyjątkowy sposób, tworząc razem liczbę 1976. Oczywiście nie ma w tym przypadku – to rok debiutu Golfa GTI pierwszej generacji.

Benzyna E20 dla większego zasięgu i niższej emisji: oba Golfy GTI Clubsport 24h będą rywalizować w klasie AT3 dla pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Auta będą zatankowane innowacyjnym bioetanolem Shell E20, który został opracowany we współpracy z Volkswagenem. Wyjątkowo odporna na spalanie stukowe mieszanka pozwala silnikowi Golfa GTI pracować wyjątkowo wydajnie. A to nie tylko przekłada się na ograniczenie emisji CO2, lecz także zwiększa zasięg auta na jednym tankowaniu.

Większa moc, mniejszy opór aerodynamiczny: w porównaniu z autami startującymi w poprzedniej edycji wyścigu nowy Golf GTI Clubsport 24 został zoptymalizowany w wielu obszarach. „Ze względu na nowe przepisy, masa startowa Golfa została w tym roku zwiększona o 30 kilogramów. Rekompensujemy to mocą, zwiększoną o ok. 50 KM. Kierowcy będą więc mieć do dyspozycji 397 KM” – mówi Benny Leuchter. Ponadto zespół Max Kruse Racing jeszcze bardziej dopracował aerodynamikę, a tym samym wydajność. „Zmieniliśmy przepływ powietrza przy tylnym spoilerze, przesuwając jego pozycję do tyłu. Pozwala nam to generować mniejszy opór powietrza przy zachowaniu tej samej siły docisku” – dodaje Leuchter. Prędkość maksymalna wyczynowych Golfów to 265 km/h.

Zoptymalizowany rozkład masy: „Dzięki zastosowaniu lekkich komponentów udało się nam uzyskać lepszy rozkład masy na osie” – dodaje Johan Kristoffersson. „Ponadto, środek ciężkości jest niżej, co poprawia właściwości jezdne”. Równie ważna dla zespołu konstruktorów była niezawodność, stąd taki, a nie inny dobór części. Ponadto zastosowano lżejsze felgi firmy Protrac, co pozwoliło zmniejszyć masę nieresorowaną – to pozwala ograniczyć obciążenia m.in. łożysk kół. „Każdy taki detal pozwala zwiększyć szanse na bezawaryjne przejechanie 24 godzin” – kończy Leuchter.

Największym przeciwnikiem jest tor: kwartet kierowców Leuchter, Kristoffersson, Hammel i Otto już w 2024 r. udowodnił, jak duży potencjał drzemie w wyścigowym Golfie GTI Clubsport 24h. Auto zajęło wówczas pierwsze miejsce w klasie AT3, a zwycięstwo w klasie i wysoka pozycja w klasyfikacji generalnej są również celem na rok 2025. Jednak 24-godzinny wyścig na północnej pętli Nürburgringu jest i pozostanie wyzwaniem, które trudno obliczyć. „Naszym największym przeciwnikiem jest tor, ponieważ pogoda może się na nim bardzo szybko zmieniać, a kolizje i wypadnięcia poza tor sprawiają, że trzeba omijać elementy z uszkodzonych aut. Dlatego potrzebne jest także szczęście, aby pokonać ogromny dystans bez żadnych problemów. Zawsze powtarzam: jeśli uda ci się dojechać do mety, to już wygrałeś” – podsumowuje Jasmin Preisig.

Sportowe auta i parada Volkswagena: w weekend wyścigowy Volkswagen zaprezentuje na torze Nürburgring nie tylko nowego, jubileuszowego Golfa GTI, lecz także elektryczny prototyp ID. GTI Concept i topowego Golfa R w nowej kolorystyce. Odwiedzający Volkswagena podczas weekendu będą mogli również sprawdzić swoje umiejętności w symulatorach jazdy po torze Nürburgring. Krótko przed startem 24-godzinnego wyścigu 40 kierowców w Golfach GTI wszystkich ośmiu generacji powita licznych fanów na północnej pętli toru podczas rundy honorowej.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.