Koncepcyjny samochód elektryczny Volkswagena ID. XTREME w Volkswagen Home
- elektryzujący pojazd koncepcyjny z napędem na wszystkie koła bazujący na modelu ID.4 GTX łączy cechy samochodu terenowego z zaletami nowoczesnego SUVa
- podstawą do budowy ID. XTREME był jeden z testowych egzemplarzy modelu ID.4, w samochodzie wykorzystano także nieco zmodyfikowany akumulator o pojemności 77 kWh netto, który był już wcześniej używany
- łączna moc ID.4 XTREME to 387 KM, czyli o 30 procent więcej w porównaniu z ID.4 GTX, tym samym koncept stał się najmocniejszym modelem w gamie ID.
Nowy, w pełni elektryczny pojazd koncepcyjny ID. XTREME prezentuje ogromne możliwości i wszechstronność platformy MEB w pojazdach elektrycznych Volkswagena. Modyfikacje, które pozwoliły zwiększyć moc do 387 KM w połączeniu ze zwiększonymi prześwitem i rozstawem kół zapewniają ID. XTREME imponujące możliwości terenowe i przenoszą elektromobilność Volkswagena na wyższy poziom. Koncept opracowany w dziale rozwoju Volkswagena jest obecnie najmocniejszym modelem w rodzinie ID. Będzie można go podziwiać w butikowym salonie Volkswagen Home w Warszawie. Auto będzie tam możliwe do zobaczenia już 8 grudnia 2022 roku od 12:00 do 18:00.
Wystarczy trochę pasji, szczyptę entuzjazmu i egzemplarz samochodu po przedprodukcyjnych testach, by stworzyć coś niepowtarzalnego. Koncept ID. XTREME, który powstał w dziale rozwoju Volkswagena pod nadzorem Andreasa Reckewertha, po raz pierwszy zaprezentowano podczas ID. Treffen w Szwajcarii.
„W pełni elektryczny pojazd koncepcyjny z napędem na wszystkie koła bazuje na modelu ID.4 GTX i w imponujący sposób demonstruje olbrzymi potencjał techniczny, który kryje się w platformie MEB” – wyjaśnia Andreas Reckewerth, szef działu pojazdów opartych na MEB. „Imponująca moc i napęd 4x4 gwarantują emocje podczas jazdy po drogach i bezdrożach. Aby to osiągnąć, w ID. XTREME połączono zalety nowoczesnego SUVa z cechami samochodu terenowego” – dodaje Reckewerth.
Moc zwiększona do 387 KM
Inżynierowie zwiększyli moc ID. XTREME o 88 KM – do 387 KM dzięki modyfikacji oprogramowania w sterowniku silnika. Wzrost mocy o prawie 30 procent sprawia, że terenowy koncept jest obecnie najmocniejszy w rodzinie modeli ID. Dzięki dużej mocy ID. XTREME przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy.
Podwyższone podwozie z genami pojazdów wyczynowych
By auto miało lepsze własności terenowe, zwiększono prześwit o 30 mm, wykorzystano przy tym rozwiązania z pojazdów wyczynowych. Większy – o 40 mm – jest także rozstaw kół, co znacząco poprawia stabilność na nierównej nawierzchni. 18-calowe koła z terenowymi oponami mieszczą się z nadkolach dzięki poszerzeniom, które wykonano metodą druku 3D. Poszerzają one błotniki o 50 mm i sprawiają, że ID. XTREME wygląda bardziej agresywnie. Podwozie jest osłonięte płytami, wykonanymi z aluminium i chroni m.in. akumulator, umieszczony między osiami. Do jazdy z terenie dostosowano także przedni zderzak.
Dodatkowa listwa świetlna LED na bagażniku dachowym
Elementem wyróżniającym ID. XTREME jest także wytrzymały bagażnik dachowy o strukturze plastra miodu – w ten sposób także w tym elemencie wykorzystano element charakterystyczny dla wszystkich modeli rodziny ID. Wygrawerowany w jego centralnym punkcie bagażnika napis „Made with passion and friends” (zrobiony z pasją przez przyjaciół) w tych kilku słowach streszcza historię powstania tego budzącego emocje konceptu. Z przodu bagażnika dachowego umieszczono listwę świetlną LED, która skutecznie oświetla drogi i bezdroża.
Wyjątkowa prezencja
ID. XTREME świetnie się prezentuje dzięki przyciemnionym reflektorom i oprawom soczewek w kolorze pomarańczowym. Panoramiczny szklany dach wpuszcza do wnętrza wiele światła. Kolejną szczególną cechą ID. XTREME jest specjalny lakier, który oprócz charakterystycznego pomarańczowego koloru i kontrastującej z nim matowej czerni ma dodatki w postaci śladów przypominających kurz. Dzięki temu efektowi podkreślono terenowy charakter konceptu.
Wnętrze gotowe na ekstremalne podróże
We wnętrzu ID. XTREME dominuje wytrzymała tapicerka z szarej mikrofibry. Przednie, sportowe fotele mają w górnej części logo ID. XTREME, a wszystkie ozdobne szwy na siedzeniach pojazdu wykonano pomarańczową nicią. W tylnym rzędzie zrezygnowano ze środkowego siedzenie na rzecz przestronnego, składanego schowka. Wyprofilowane siedziska gwarantują pasażerom komfortową pozycję, nawet w terenie.
Konsola środkowa między przednimi fotelami jest wyposażona w podłokietnik, co zwiększa komfort podróżowania i zapewnia dodatkowe miejsce na drobiazgi. Znany już z elementów na zewnątrz pomarańczowy kolor zastosowano także do elementów nawiewów i kierownicy. Deska rozdzielcza i boczki na drzwiach są pokryte tkaniną w kolorze czarnym.
Wyświetlacz pośrodku deski rozdzielczej został specjalnie zmodyfikowany, by dopasować go do charakteru auta i wprowadza kierowcę w atmosferę przygód już podczas wsiadania. Znanym z aut terenowych elementem wnętrza ID. XTREME jest wskaźnik przechyłu. Szczególny nacisk konstruktorzy położyli na brzmienie ID. XTREME. Odgłosy jazdy zostały opracowane wspólnie z działem Volkswagen Design specjalnie do tego konceptu i są emitowane na zewnątrz poprzez generator dźwięku w nadkolu.
Ekstremalnie zrównoważony
Koncepcja ID. XTREME nawiązuje do procesu zrównoważonego rozwoju w firmie Volkswagen. Bazą do budowy był wycofany egzemplarz testowy ID.4 GTX z akumulatorem o pojemności 77 kWh. Dzięki inżynierom Volkswagena zyskał on drugie życie w modelu ID. XTREME. Taki „recykling” jest możliwy dzięki temu, że auto pierwowzór zbudowano na platformie MEB, która jest niezwykle wszechstronna i daje dużo swobody projektantom.
Model ID. XTREME zadebiutował we wrześniu 2022 roku podczas drugiej edycji międzynarodowego spotkania ID. Treffen w Locarno. Impreza nad jeziorem Maggiore w Szwajcarii jest na dobrej drodze, aby stać się „elektrycznym” odpowiednikiem organizowanego przez firmę Volkswagen cyklicznego spotkania GTI Treffen nad jeziorem Wörthersee. Teraz mogą go podziwiać także polscy miłośnicy motoryzacji, którzy odwiedzą 8 grudnia warszawski butikowy salon Volkswagena – VW Home – przy ul. Karolkowej.