Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
25.06.2019
Volkswagen zamierza uruchomić w Europie 36.000 punktów ładowania samochodów elektrycznych

Volkswagen zamierza uruchomić w Europie 36.000 punktów ładowania samochodów elektrycznych

  • do 2025 koncern planuje uruchomić w Europie 36.000 punktów ładowania, 11.000 z nich stworzy marka Volkswagen
  • inwestycje koncernu w infrastrukturę ładowania mają wynieść 250 milionów euro
  • W Polsce w ciągu najbliższych 10 miesięcy Grupa Volkswagen zbuduje 350 publicznych ładowarek
  • Volkswagen Group Polska angażuje się w cykl szkoleń dla samorządów i przedstawicieli rynku nieruchomości

Poznań, 25 czerwca 2019 r. - Volkswagen zamierza szybko doprowadzić do przełomu w dziedzinie samochodów elektrycznych i wzmacnia wysiłki w zakresie budowy infrastruktury zasilania. W całej Europie koncern wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania, 11.000 z nich stworzy marka Volkswagen. Powstaną one w fabrykach Volkswagena oraz u 3.000 dealerów marki we wszystkich większych miastach. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem „We Charge” Volkswagen buduje mocną pozycję w biznesie zasilania samochodów w energię elektryczną. W rozbudowę sieci stacji w Europie koncern zainwestuje łącznie 250 milionów euro. Koncern prowadzi również inne działania przyczyniające się do powstawania coraz większej liczby stacji ładowania.

„Infrastruktura staje się decydującym czynnikiem popularyzacji samochodów elektrycznych. Ładowanie auta musi być równie łatwe i oczywiste, jak ładowanie smartfona. Dlatego przede wszystkim potrzebujemy znacznie większej liczby ogólnodostępnych stacji oraz prostych zasad dotyczących montażu prywatnych wallboksów. Volkswagen chce zaznaczyć swój udział w tej dziedzinie, dlatego na wszystkich poziomach angażuje się w budowę infrastruktury ładowania” – mówi Thomas Ulbrich, członek Zarządu ds. Samochodów Elektrycznych marki Volkswagen.

Budowa infrastruktury w różnych wariantach wykorzystania

Z szacunków Volkswagena wynika, że w przyszłości 70 procent ładowań akumulatorów będzie odbywało się w domu lub w miejscu pracy właściciela auta. Dlatego od 2020 roku firma Elli należąca do Volkswagena klientom prywatnym oraz firmom zaoferuje wallboksy w przystępnych cenach wraz z montażem oraz dostawą energii ze źródeł odnawialnych. W fabrykach Volkswagena w Niemczech powstanie łącznie 4.000 punktów ładowania dla pracowników, wiele z tych punktów będzie ogólnodostępnych.

Około jednej czwartej ładowań będzie dokonywanych w publicznych stacjach zasilania w energię. Za pośrednictwem serwisu Volkswagena „We Charge” klienci będą mogli w przyszłości korzystać z ponad 100.000 punktów ładowania w Europie – w dalszej perspektywie ma ich powstać 150.000. Planuje się ponadto podjęcie współpracy z sieciami handlu detalicznego tak, by klienci mogli wygodnie ładować swoje samochody podczas zakupów. Pierwszy krok w tym kierunku uczyniło Tesco w Wielkiej Brytanii, mają do niego dołączyć kolejne sieci.

Volkswagen Group Polska wraz z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych prowadzi szkolenia dotyczące elektrycznej mobilności dla samorządów największych miast w Polsce. „W pierwszym etapie uczestniczyliśmy w ponad 20 szkoleniach, kolejne są zaplanowane na jesień i zimę. Przekazujemy wiedzę na temat nowych potrzeb społecznych, które kształtowane są przez samochody elektryczne. Musimy wspólnymi siłami stworzyć swobodną możliwość ładowania samochodów. Najwygodniej i najtaniej robić to w nocy, dlatego też oprócz samorządów niezbędną wiedzę przekazujemy podczas spotkań z przedstawicielami rynku nieruchomości, np. nieco ponad tydzień temu uczestniczyliśmy w największym branżowym kongresie tego sektora w Polsce.” – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.

Volkswagen zadbał także o możliwość ładowania akumulatorów podczas podróży na dalekich dystansach – modele należące do rodziny ID. mają duży zasięg i mogą być „tankowane” na stacjach szybkiego ładowania. Volkswagen ID.3*, zależnie od wersji, może być zasilany na takiej stacji energią o mocy od 100 do 125 kilowat. W ramach spółki IONITY Volkswagen wybuduje ponadto do 2020 roku wraz z partnerami 400 stacji szybkiego ładowania, na których będzie się znajdować do 2.400 stanowisk; stacje zostaną usytuowane przy drogach szybkiego ruchu i autostradach w całej Europie. Polska także ujęta jest w planie, przy autostradach A1, A2 i A4 w 12 miejscach zbudowane zostaną szybkie ładowarki.

Volkswagen zamierza budować stacje szybkiego ładowania również w miastach. Pierwszych 28 stacji znajdujących się poza autostradami ma być już do końca czerwca uruchomionych w Wolfsburgu. Są one częścią prezentu Volkswagena dla miasta Wolfsburg z okazji 80. rocznicy jego powstania.

Potrzebne mocne zaangażowanie polityków 

Rozbudowa infrastruktury musi jednak w najbliższych miesiącach zostać znacznie przyspieszona. Należy niezwłocznie stworzyć warunki prawne do szybkiej rozbudowy infrastruktury, np. poprzez modyfikacje prawa budowlanego i najmu oraz poprzez objęcie specjalnym wsparciem budowy infrastruktury w przestrzeni publicznej.

„Volkswagen wraz z pierwszym samochodem elektrycznym nowej generacji zbudowanym na platformie modułowej MEB, dla klientów rezerwujących samochód w tzw. prebookingu oferuje w cenie auta kilka dodatkowych korzyści, w tym domową ładowarkę. O ile dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych proces montażu to formalność, to przed dużym wyzwaniem stają dziś właściciele mieszkań i garaży zarządzanych przez np. wspólnoty mieszkaniowe. Dla nich często instalacja wallboxa jest dziś niemożliwa ze względów prawnych. Elektryczne samochody mają olbrzymi potencjał, by odnieść w Polsce sukces. Jeśli światy biznesu i polityki zjednoczą siły, bardzo szybko zdołamy uporać się z wyzwaniami, jakie niesie budowa infrastruktury.” – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska. 
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.