Światowa premiera modelu ID. ROOMZZ w Szanghaju
- elektryczny SUV w produkcyjnej wersji z trzema rzędami foteli pojawi się w 2021 roku w Chinach
- mobilny open space: dzięki nowej konfiguracji siedzeń wnętrze ID. ROOMZZ1) można przekształcić w wygodne miejsce do odpoczynku
- współdziałanie systemów IQ. DRIVE: studyjny model w trybie „ID. Pilot” może poruszać się autonomicznie bez ingerencji kierowcy
Poznań – Podczas „Brand SUV Night” odbywającej się w przededniu wystawy Auto Shanghai Volkswagen zaprezentował najnowszego członka rodziny ID. – model ID. ROOMZZ. Jest to elektryczny, a więc bezemisyjny SUV, którego nadwozie ma długość niemal pięciu metrów i który może być wykorzystywany zarówno jako samochód rodzinny, jak i biznesowa limuzyna. W wersji produkcyjnej model ten znajdzie się w sprzedaży w 2021 roku, początkowo w Chinach. Stylistyką opartą na klarownych liniach i płynnych przejściach pomiędzy elementami nadwozia ID. ROOMZZ nawiązuje do pozostałych modeli rodziny ID. Wiele charakterystycznych detali sprawia jednak, że ten duży SUV wyznacza nową drogę w stylistyce aut tego rodzaju.
„Ten SUV to monolit, wydaje się stworzony z jednej bryły. ID. ROOMZZ porusza się przy tym z niezwykłą lekkością elektrycznego auta, nie emitując żadnych szkodliwych substancji” – powiedział Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen.
W modelu ID. ROOMZZ wykorzystano systemy asystujące umożliwiające jazdę autonomiczną. Na życzenie, w trybie „ID. Pilot”, samochód może poruszać się automatycznie (poziom 4. automatycznej jazdy). Pasażerowie mogą korzystać z informacji pojawiających się na interaktywnych podświetlanych panelach rozmieszczonych w kabinie pojazdu.
Wnętrze Volkswagena ID. ROOMZZ zaprojektowano według zupełnie nowej koncepcji; można je kształtować w różny sposób, m.in. zmieniając konfigurację foteli. Ich ustawienie każdy pasażer może nie tylko indywidualnie dopasowywać do własnych potrzeb, ale też można je zmieniać zależnie od trybu jazdy w jakim aktualnie porusza się samochód. Jeśli kierowca uruchomi tryb jazdy automatycznej, każdy fotel może obrócić się o 25 stopni do wnętrza pojazdu – powstanie wtedy możliwość swobodnej komunikacji między pasażerami. W trybie jazdy automatycznej istnieje ponadto możliwość wybrania konfiguracji „ID. Pilot Relax” (również osobno dla każdego fotela) – pasażer może wtedy korzystając z płynnej regulacji przekształcić fotel w wygodne miejsce do leżenia.
ID. ROOMZZ nie ma klasycznej tablicy rozdzielczej. Gdy porusza się w trybie „ID. Drive”, czyli gdy autem steruje kierowca, zestaw cyfrowych wskaźników „Digital Cockpit” wraz z kierownicą wydają się swobodnie zawieszone w przestrzeni przed kierowcą. „Digital Cockpit” ma formę tabletu pokrytego szkłem, jego elementem jest kierownica z cyfrowymi urządzeniami do obsługi różnych funkcji auta.
Niezwykłe są również materiały wykorzystane w kabinie ID. ROOMZZ. Tapicerkę foteli wykonano np. z materiału AppleSkin wyprodukowanego z odnawialnych surowców pochodzenia roślinnego. Na wewnętrznej stronie drzwi znajdują się panele systemu „ID. Light”, w których zastosowano nowy rodzaj forniru. Z kolei system aktywnych filtrów „CleanAir” sprawia, że nawet gdy wokół auta powietrze jest zanieczyszczone, w jego wnętrzu zawsze ma najwyższą jakość.
Elektryczny ID. ROOMZZ ma duży zasięg: akumulator o pojemności 82 kWh po jednokrotnym naładowaniu umożliwia przejechanie w cyklu WLTP do 450 km. Korzystając z systemu szybkiego ładowania prądem o mocy 150 kW (DC) akumulator studyjnego pojazdu można w ciągu pół godziny naładować do 80 procent pojemności.
Dwa elektryczne silniki zapewniają moc systemową o wartości 225 kW i mogą stale napędzać cztery koła (elektryczny napęd 4MOTION).
ID. ROOMZZ przyspiesza do 100 km/h w ciągu 6,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h (ograniczona elektronicznie). Jak w każdym samochodzie elektrycznym maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji już w chwili startu.
Volkswagen ID. ROOMZZ zostanie zaprezentowany publiczności po raz pierwszy w dniach 18-26 kwietnia podczas Auto Shanghai 2019 – jednych z największych targów samochodowych w Chinach.
1) – model studyjny