Volkswagen Samochody Dostawcze świętuje 20 lat Californii Beach
- 2005: Debiut pierwszego modelu Beach jako połączenia Multivana z Californią.
- Ten wszechstronny pojazd stał się modelem bazowym w gamie kamperów Volkswagen Samochody Dostawcze.
- 2007: Multivan, pierwotnie znany jako Beach, stał się Californią i po raz pierwszy można go było wyposażyć w podnoszony dach.
- 2009: T5, a wraz z nim California Beach, otrzymał duży lifting wizualny i techniczny. Dach podnoszony stał się wyposażeniem standardowym.
- 2015 i 2019: Na bazie T6 zadebiutowała druga generacja Californii Beach. W 2019 r. na bazie T6.1 wprowadzono pierwszy model Beach z aneksem kuchennym.
- 2024 i 2025: W 2024 r. zadebiutowała obecna California – razem z Beach w aż trzech wersjach.
Poznań, 17 września 2025 r. Volkswagen Samochody Dostawcze świętuje 20-lecie modelu California Beach. „Szwajcarski scyzoryk” w gamie pojazdów dostawczych VW to połączenie Multivana z Californią – idealny zarówno do celów prywatnych i biznesowych oraz zawsze gotowy na weekendowy wypad czy podróż na drugi koniec świata. Pierwsza generacja tego wszechstronnego modelu zadebiutowała w 2005 r. – początkowo znana jako Multivan Beach, od 2007 r. sprzedawana jako California Beach. Obecnie na rynku dostępna jest trzecia generacja. Poniżej znajdziesz wszystko, co warto wiedzieć o historii modelu Beach.
2005 – BEACH NA BAZIE T5
Poczucie niekończącego się lata: Latem 2005 r. Volkswagen Samochody Dostawcze zaskoczył wszystkich pierwszymi informacjami i zdjęciami nowego Multivana Beach. Wygląd wersji premierowej był unikatowy: jaskrawa, biegnąca dookoła nadwozia okleina Sundown Orange na tle lakieru Offroad Grey Metallic natychmiast budziła ochotę na wycieczkę na najbliższą plażę. Dopełnieniem kolorystyki i motywu były dwie deski surfingowe zamontowane na bagażniku dachowym – odzwierciedlenie stylu życia, który do dziś reprezentuje każdy kamper VW. Obietnicy składanej przez wygląd zewnętrzny dotrzymywało również wnętrze – z dbałością o każdy detal łączyło cechy samochodu na co dzień i kampera, tworząc połączenie Multivana z Californią, stanowiące wejście do świata kamperów.
Modułowa przestrzeń w podróży: Wersję produkcyjną poprzedziły dwa samochody koncepcyjne zaprezentowane przez Volkswagen Samochody Dostawcze na Caravan Salon 2004: California Beach i California Tramper – dwa kampery ideowo bliskie Multivanowi. Odwiedzający targi ciepło przyjęli rozwiązania zastosowane w koncepcie California Beach. Jak wyjaśniał w 2004 r. Volkswagen: „Ten pojazd koncepcyjny, bazujący na Transporterze z płaskim dachem, nawiązuje do idei mobilnej rekreacji z czasów początków tej formy spędzania czasu. Już na początku lat 50. kampery VW stały się synonimem życia w drodze”. Modułowe wnętrze koncepcyjnego pojazdu rozwijało ideę samochodu kempingowego, reinterpretując ją dzięki sprytnym rozwiązaniom. Rok później na rynek trafiła seryjna wersja kultowego dziś kampera pod nazwą Multivan Beach, która odniosła spektakularny sukces.
Sprytnie zaprojektowany kamper: Beach od początku imponował przemyślanym wnętrzem. System szyn w podłodze za przednimi siedzeniami stanowił podstawę modułowej koncepcji kampera. To tutaj blokowana była tylna kanapa zintegrowana z mini-aneksem kuchennym – rozwiązanie znane już z modelu California. Aby zamienić ją w wygodne łóżko dla dwóch osób, wystarczyło pociągnąć dźwignię i przesunąć dwuosobową kanapę do przodu, a następnie złożyć oparcie. Jednoczęściowe oparcie przekształcało się przy tym w pokrywę przestrzeni bagażowej, zaprojektowaną jako przedłużenie powierzchni spania. Po stronie pasażera przedniego inżynierowie z Hanoweru zintegrowali również skrzynkę bagażową z tapicerowaną powierzchnią. Tworzyło to dwumetrową powierzchnię do spania, na której komfortowo mogły wypoczywać dwie osoby. Pościel i akcesoria kempingowe mieściły się w wyjmowanych skrzynkach w schowku oraz tylnej kanapie. W standardzie znalazła się też funkcja obrotu foteli kierowcy i pasażera, ułatwiająca życie „w drodze”. Opcjonalnie Beach mógł zostać przekształcony w pojazd pięcioosobowy dzięki tylnemu, indywidualnemu siedzeniu montowanemu w systemie szyn.
Profile montażowe i prywatność: Równie przemyślane jak szyny w podłodze były profile w ścianach bocznych i w obszarze dachu, umożliwiające np. zakotwienie stolika kempingowego w ścianie (po stronie kierowcy). Stolik można było również używać na zewnątrz, a dwa składane krzesła kempingowe w standardzie pozwalały cieszyć się długimi letnimi wieczorami na świeżym powietrzu, jedząc kolację obok samochodu. Dla prywatności przewidziano zasłony mocowane magnesami do nadwozia, a w kabinie – dopasowane osłony okienne. W podsufitce zainstalowano także dwa boczne profile, na których można było zawiesić dwie duże torby wielofunkcyjne na odzież i akcesoria. Siatka bagażowa w tylnej części podsufitki mieściła inne drobne przedmioty.
2007 – BEACH STAJE SIĘ CALIFORNIĄ BEACH
Podnoszony dach dla większej wszechstronności: W 2007 r. Volkswagen Samochody Dostawcze przemianował Multivana Beach na Californię Beach. Od tej chwili kampera był wyposażony w duży podnoszony dach z poszyciem i łóżkiem dachowym o wymiarach 1200 × 2000 mm. Podnoszony dach oferował niezliczone zalety: podróżując we dwoje, wystarczyło „wspiąć się” na górę, aby wygodnie wypoczywać, z kolei rodziny z dwojgiem lub trojgiem dzieci mogły teraz komfortowo spać w samochodzie. Po złożeniu dachu wraz ze zintegrowanym łóżkiem, część mieszkalna zyskiwała wysokość pozwalającą na stanie w wyprostowanej pozycji, zwykle oferowaną wyłącznie przez większe kampery.
2009 – SPECJALNA WERSJA GLOBETROTTER I DUŻY LIFTING
Cape-2-Cape z Californią Beach: W 2009 r. Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował na targach AMI w Lipsku specjalną edycję California Cape2Cape opartą na T5. Model inspirowany był wyprawą niemieckiego sportowca ekstremalnego Joachima Franza, który w 2008 r. – w towarzystwie pięciu żółtych Californii Beach – pokonał 24 000 km z Przylądka Północnego w Norwegii do Kapsztadu w RPA w zaledwie 60 dni. Specjalna wersja, polakierowana na wyrazisty żółty kolor, oddawała hołd tej transkontynentalnej podróży i była łatwa do rozpoznania dzięki dużym logotypom „cape2cape” na panelach bocznych. Umieszczono tam także zarysy Europy i Afryki na odcinkach pokonanych przez Franza. Zaprojektowana dla aktywnych sportowców i globtroterów California Cape2Cape była opcjonalnie dostępna z napędem na wszystkie koła, blokadą mechanizmu różnicowego, podniesionym zawieszeniem, oponami terenowymi oraz filtrem powietrza o konstrukcji umożliwiającej jazdę przez zapylone tereny.
Duże zmiany: Ponieważ coraz więcej klientów wybierało opcjonalny podnoszony dach i przekonywało się do jego zalet, Volkswagen Samochody Dostawcze zdecydował się włączyć go do standardowego wyposażenia Californii Beach w ramach dużego liftingu modelu. Aluminiowy, podnoszony i otwierany dach był standardowo sterowany ręcznie, a opcjonalnie za pomocą automatycznego układu elektrohydraulicznego. Pełne panele boczne i zintegrowane rolety zaciemniające podniosły komfort przebywania we wnętrzu. Klienci mogli teraz wybrać 3-osobową kanapę z Multivana lub 2- osobową z Californii Trendline. Te dwie wersje były również „prekursorami” rozwiązania z krzesłami kempingowymi chowanymi w kieszeniach na suwak w pokrywie bagażnika. W zakresie napędu cichsze i oszczędniejsze turbodiesle TDI z układem common rail zastąpiły wcześniejsze jednostki z pompowtryskiwaczami. Jednocześnie klasyczne automaty z przekładnią hydrokinetyczną ustąpiły miejsca dwusprzęgłowym skrzyniom DSG. Nowa generacja napędu 4MOTION zapewniła jeszcze lepsze własności na drodze i w terenie. Na pokładzie znalazła się też nowa generacja systemów infotainment.
2015 – NOWA GENERACJA BEACH NA BAZIE T6
Beach drugiej generacji: Dziesięć lat po premierze pierwszego modelu Beach, latem 2015 r. zadebiutowała druga generacja Californii Beach oparta na Transporterze T6. Wizualnie wyróżniał się on przeprojektowanym przodem, jeszcze bardziej prostymi liniami tyłu oraz nowymi reflektorami i lampami tylnymi. California Beach także korzystała z nowej stylistyki, układu napędowego, systemów asystujących i infotainment oraz nowej architektury kokpitu. Jedna z nowości miała charakter czysto wizualny, ale od razu stała się bestsellerem: po raz pierwszy od dekad ponownie dostępne były dwukolorowe malowania – hołd dla modeli T1 oraz T2. Miech dachu (poszycie) również zyskał nowe rozwiązania: zamiast z bawełny wykonano go z syntetycznego, wodoszczelnego i jeszcze bardziej odpornego tworzywa. Od kolejnego roku poszycie było dostępne także w czerwieni (Strawberry Red) i błękicie (Glacier Blue) jako alternatywa dla szarości (Alpine Grey).
2019 – T6.1 BEACH DOSTĘPNY Z OPCJONALNYM ANEKSEM KUCHENNYM
Konfiguracja z aneksem: California Beach wykonała ogromny krok naprzód w 2019 r., gdy zadebiutował wizualnie i technicznie udoskonalony Transporter T6.1. Po raz pierwszy Beach dostępny był w dwóch wersjach: jako Beach Camper z homologacją jako pojazd specjalny kempingowy oraz jako Beach Tour z homologacją samochodu osobowego. Najważniejszym elementem nowego wyposażenia Californii Beach Camper był przeprojektowany aneks kuchenny. Aby go użyć, wystarczyło wysunąć go w górę i na zewnątrz z lewego panelu bocznego między słupkami B i C i rozłożyć. Element ze stali nierdzewnej oferował po lewej stronie jednopalnikową kuchenkę gazową, a po prawej blat roboczy oraz przestrzeń do przechowywania. Nad kuchenką znajdowała się także pokrywa, która po uniesieniu pełniła rolę osłony przeciwbryzgowej podczas gotowania. Pod palnikiem i blatem, przy ścianie bocznej, znajdował się duży, otwarty schowek oraz zamknięta komora na butlę gazową 1,8 kg. Podczas gdy Coast i Ocean z uwagi na szerszą zabudowę kuchenną (w tym dwupalnikową kuchenkę, lodówkę i zlew) oferowano z reguły z dwuosobową kanapą w części mieszkalnej, nowa California Beach Camper dzięki aneksowi mogła być konfigurowana również z trzyosobową kanapą, co stanowiło plus dla rodzin z trojgiem dzieci. Alternatywnie Beach dostępny był także jako wersja Tour bez aneksu. W tym wariancie po raz pierwszy można było wyposażyć vana nie tylko w prawe, ale również lewe drzwi przesuwne.
Panel sterowania kampera w T6.1: Kolejną nowością na pokładzie wszystkich modeli Californii był panel sterowania kampera z ekranem dotykowym w konsoli dachowej. Po raz pierwszy w modelu Beach ekran umożliwiał – w zależności od wyposażenia – sterowanie wszystkimi funkcjami istotnymi dla kempingu, takimi jak elektrohydrauliczny podnoszony dach, ogrzewanie postojowe, zasilanie zewnętrzne czy oświetlenie części mieszkalnej. Ponadto jednostka sterująca kampera zawierała elektroniczną poziomicę, która pomagała wypoziomować Californię na miejscu postoju tak, by stała idealnie równo. Do ogólnych wyróżników T6.1 należały też nowe systemy wspomagające, takie jak asystent stabilizacji przy bocznym wietrze (Cross Wind Assist) czy Trailer Assist (system manewrowania z przyczepą), a także zupełnie nowa deska rozdzielcza, którą po raz pierwszy można było wyposażyć w cyfrowe zegary (Digital Cockpit). Kolejną nowością było duże przednie otwarcie w poszyciu dachu, które można było w całości otworzyć za pomocą zamka błyskawicznego. W Californii Ocean nowy podnoszony dach oferował standardowo trzy okna; dla wszystkich innych wersji funkcja panoramicznego dachu była dostępna opcjonalnie.
2024 – NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANY BEACH W HISTORII NA PLATFORMIE MQB
Beach oparty na nowym Multivanie: W 2024 r. Volkswagen Samochody Dostawcze wprowadził nową Californię, którą opracowano od podstaw w każdym detalu. Od tego czasu bazuje ona na wydłużonej wersji najnowszej generacji Multivana. California dostępna jest od tej pory w wariantach Beach, Beach Tour, Beach Camper z aneksem w części tylnej, a także w wersjach Coast i Ocean (ostatnia z pełnowymiarową kuchnią). Modele California oparte na innowacyjnej modułowej platformie z silnikiem poprzecznym (MQB) stały się bardziej przestronne, przemyślane, wyrafinowane i wszechstronne. Volkswagen Samochody Dostawcze zachował klasyczne detale Californii, takie jak podnoszony dach. Najnowsza wersja Beach to zarówno idealny samochód do użytku na co dzień, jak i kamper na dalekie podróże. Osiągnięto to dzięki najnowszym systemom napędowym, asystującym oraz infotainment i nowej architekturze pojazdu. Co więcej, po raz pierwszy wszystkie warianty Californii posiadają w standardzie dwoje drzwi przesuwnych, zapewniając jeszcze bardziej wszechstronne możliwości użytkowania. Ponadto California Beach może być czasowo użytkowana jako pojazd elektryczny dzięki pierwszemu w swojej klasie nowemu, opcjonalnemu napędowi hybrydowemu plug-in z dołączanym napędem na cztery koła (eHybrid 4MOTION), umożliwiającym uzyskanie wysokiego łącznego zasięgu. Dwadzieścia lat po debiucie gama modelowa Beach na rok 2025 wygląda następująco:
California Beach: California Beach z homologacją jako samochód osobowy jest modelem bazowym w aktualnej gamie. Pod względem stylistyki to zasadniczo Multivan z ręcznie podnoszonym dachem. California Beach oferuje sześć miejsc (2+2+2). Wyjmowane fotele indywidualne w drugim i trzecim rzędzie są zauważalnie lżejsze niż w poprzedniku. Kolejnym elementem standardowym są dwa miejsca do spania w podnoszonym dachu, który można otwierać i zamykać ręcznie za pomocą łatwego w obsłudze mechanizmu. Łóżko dachowe posiada wymiary 2054 × 1137 mm i oferuje wygodną podstawę ze sprężynami talerzowymi.
California Beach Tour: Drugi poziom wyposażenia to California Beach Tour. Wersja ta, na rynku polskim posiada w standardzie pełne wyposażenie kempingowe, tj.: obracane i regulowane na wysokość fotele kierowcy i pasażera, dwa krzesła kempingowe w pokrywie bagażnika, stolik kempingowy, markizę, zewnętrzne przyłącze prądu 230 V, ogrzewanie postojowe, trójstrefową klimatyzację Air Care Climatronic, oświetlenie w podnoszonym dachu (w tym lampkę na „gęsiej szyi” i gniazda USB 45 W), otwierane okna w lewych i prawych drzwiach przesuwnych oraz zupełnie nową jednostkę sterującą kampera (ekran) w słupku C po stronie pasażera. Beach Tour oferuje również dodatkowy akumulator (40 Ah LiFePo). Pięcioosobowa California Beach Tour jest wyposażona w trzy indywidualne fotele w tylnej części; oparcia dwóch zewnętrznych foteli można całkowicie złożyć – w przeciwieństwie do wersji Beach i Multivan. Tworzy to warunki do uzyskania dwóch dodatkowych miejsc do spania w części mieszkalnej. W tym celu California Beach Tour posiada na pokładzie dodatkowy, rozkładany materac (1980 × 1330 mm), który opiera się na złożonych fotelach indywidualnych i po złożeniu w całości mieści się jako półka bagażowa w bagażniku. Beach Tour posiada homologację jako samochód osobowy.
California Beach Camper: California Beach Camper posiada homologację kampera. Podobnie jak Beach Tour, jest pięcioosobowa, ale wyposażono ją w kompaktową mini-kuchnię. Aneks z jednopalnikową kuchenką gazową, szufladą na sztućce i dodatkowymi schowkami mieści się w na stałe zamontowanym module w przestrzeni ładunkowej. Do użytku wysuwa się go do tyłu przy otwartej pokrywie bagażnika, która zapewnia jednocześnie ochronę przed deszczem. Pozostałe elementy wyposażenia odpowiadają wersji California Beach Tour.