Volkswagen przyspiesza tempo wprowadzania zmian w fabryce w Wolfsburgu
- marka zainwestuje początkowo ok. 460 milionów euro, by zmienić zakład w Wolfsburgu w nowoczesną fabrykę produkującą samochody elektryczne
- w przyszłości, by wykorzystać moce produkcyjne zakładu w Wolfsburgu, z jego taśm będzie zjeżdżać także kompaktowy SUV, oczywiście z napędem elektrycznym
- przygotowania do uruchomienia produkcji ID.3 idą w głównym zakładzie pełną parą
- projekt Trinity i platforma SSP pozostają ważnym filarem dla zakładu w Wolfsburgu
Volkswagen przygotowuje fabrykę w Wolfsburgu, by była gotowa na wyzwania przyszłości: do 2025 roku marka zainwestuje ok. 460 milionów euro w główny zakład w tym mieście. Zapowiedział to prezes zarządu Thomas Schäfer podczas spotkania zakładowego w Wolfsburgu. Inwestycja posłuży do przygotowania produkcji nowego modelu ID.3. Ten kompaktowy samochód elektryczny będzie zjeżdżał z taśmy w Wolfsburgu od 2023 roku – początkowo będzie montowany, a od 2024 roku ruszy pełna produkcja. Rozbudowa zakładu ma się zakończyć do końca 2025 roku. Obecnie przygotowywane są niezbędne szkolenia dla pracowników. Po uruchomieniu produkcji ID.3 z taśm w Wolfsburgu będzie zjeżdżał także SUV o napędzie elektrycznym, co pozwoli wykorzystać moce produkcyjne fabryki. Ten model powstanie na zmodernizowanej platformie MEB, oznaczonej kodem MEB+.
Kolejnym krokiem dla zakładu w Wolfsburgu będzie projekt Trinity. Będzie się on opierał na nowej platformie SSP, obejmującej całą Grupę. Najpóźniej do końca 2033 roku marka Volkswagen będzie produkować w zakładzie w Wolfsburgu wyłącznie samochody elektryczne, podobnie jak we wszystkich swoich pozostałych fabrykach w Europie.
„Volkswagen opowiada się za elektromobilnością dla wszystkich. I Wolfsburg będzie miał swój udział w tym przedsięwzięciu. Tylko w naszym głównym zakładzie zainwestujemy do początku 2025 roku około 460 mln euro, przygotowując fabrykę do produkcji samochodów opartych na platformie MEB. Uruchomienie produkcji ID.3 to ważny krok na drodze transformacji naszego głównego zakładu. Ściśle współpracujemy z radą zakładową, aby wprowadzić do Wolfsburga kolejny model elektryczny oparty na MEB+ – będzie to wolumenowy model w dynamicznie rozwijającym się segmencie SUV. Dzięki naszym decyzjom i inwestycjom zamierzamy jeszcze bardziej wzmocnić konkurencyjność tej fabryki i dać pracownikom długoterminową perspektywę zatrudnienia” – powiedział Thomas Schäfer, prezes zarządu marki Volkswagen i członek zarządu grupy marek wolumenowych podczas rozmowy z pracownikami. Mówiąc o kończącym się roku, Schäfer podziękował pracownikom za ich elastyczność i ducha zespołowego w bardzo trudnym otoczeniu gospodarczym.
„Wolfsburg ma przed sobą przyszłość. A rada zakładowa chce, by najlepsi pracownicy mogli produkować tu najnowocześniejsze auta. Oznacza to, że Wolfsburg pozostanie najważniejszym zakładem marki i Grupy, dzięki przestawieniu produkcji na samochody elektryczne, nowemu, całkowicie modelowi do 2026 roku, a także projektowi Trinity i platformie SSP. Wspólnie opracujemy szczegółowy harmonogram działań. W ten sposób stworzymy bezpieczne miejsca pracy. Chciałbym również podziękować całemu zespołowi produkcyjnemu w naszej głównej fabryce, który przezwyciężył niejeden problem w tym trudnym roku” – powiedziała przewodnicząca rady zakładowej, Daniela Cavallo.
Pierwszy krok w kierunku elektrycznej przyszłości fabryki wiąże się z uruchomieniem produkcji modelu ID.3. Ten model zacznie opuszczać taśmy montażowe w Wolfsburgu od 2023 roku – równolegle z produkcją w Zwickau. Dla największej fabryki w całej Grupie Volkswagen będzie to pierwszy całkowicie elektryczny pojazd oparty na platformie MEB.
Prezes Volkswagena, Thomas Schäfer, zaznaczył, że są plany, aby w przyszłości w Wolfsburgu produkować kolejny model oparty na platformie MEB. Tym modelem ma być całkowicie elektryczny SUV. „To największy segment pojazdów na świecie, a nowy model idealnie uzupełniłby gamę z naszymi bestsellerowymi ID.4 i ID.5. W ten sposób zamierzamy jeszcze bardziej wzmocnić naszą pozycję rynkową i dać naszym klientom wysokiej jakości pojazdy, których od nas oczekują” – podsumował Schäfer.
Volkswagen wykorzysta w elektrycznym SUV-ie platformię MEB+, czyli zmodyfikowaną wersję używanej dziś MEB. „MEB wciąż ma znaczny potencjał. Naszą ambicją jest przeniesienie tej platformy na kolejny poziom. W tym celu dokonujemy inwestycji w jej rozwój. MEB+ stawia nas w doskonałej pozycji na najbliższe lata” – powiedział Schäfer. Jeszcze w 2020 roku analitycy przeprowadzili analizę elektrycznej platformy Volkswagena i stwierdzili, że jest to „najbardziej imponujące rozwiązanie wśród najważniejszych graczy na rynku motoryzacyjnym” na rynku pojazdów elektrycznych.
Także klienci odczują zmianę na MEB+. Platforma umożliwi szybsze ładowanie i większe zasięgi. Volkswagen planuje wykorzystać w systemie zunifikowane ogniwa produkowane we własnej fabryce w Salzgitter (początek produkcji jest zaplanowany w 2025 roku).
W ramach strategii Accelerate Volkswagen postawił na elektryczną mobilność i cyfrowe rozwiązania. Program „Energize” nadaje tej strategii kolejny impuls. Jej filarem pozostaje projekt pojazdu Trinity oparty na skalowalnej platformie SSP. Projekt ruszy zgodnie z planem i równolegle z rozwojem oprogramowania. Decyzja o tym, gdzie pojazd będzie produkowany nie została jeszcze podjęta. Dlatego wciąż otwarta jest sprawa budowy fabryki w Warmenau.