Marka Volkswagen kończy pierwsze półrocze 2020 roku radząc sobie skutecznie z kryzysem wywołanym pandemią
- znaczny wpływ pandemii Covid-19 na wyniki marki
- duża redukcja kosztów rzeczowych oraz nakładów na badania, rozwój i inwestycje; zmniejszenie zapasów
- spadek dostaw dla klientów w pierwszym półroczu do 2,2 milionów samochodów(-26,7 procent)
- przychody ze sprzedaży zmniejszone do 29 miliardów euro (-35,5 procent)
- zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wyniósł -1,5 (2,3) miliarda euro
- wyraźna poprawa sytuacji w czerwcu, ofensywa w dziedzinie nowych modeli źródłem pozytywnych impulsów w drugim półroczu
Światowa pandemia Covid-19 miała wyraźny negatywny wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Osobowe w pierwszym półroczu 2020 roku. Dzięki skutecznym działaniom udało się jednak zmniejszyć skutki kryzysu. Restrykcyjna polityka w zakresie kosztów pozwoliła na znaczne – w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – zmniejszenie kosztów rzeczowych, nakładów na badania i rozwój oraz na inwestycje. Produkcję ściśle dopasowano do popytu w znacznym stopniu zmniejszając zapasy. Dostawy aut marki Volkswagen dla klientów zmniejszyły się w pierwszym półroczu 2020 roku o 26,7 procent do 2,2 milionów egzemplarzy. Przychody ze sprzedaży zmalały o 16 miliardów euro (-35,3 procent) do 29 miliardów euro. Z tego powodu zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmniejszył się do -1,5 (rok wcześniej: 2,3) miliarda euro.
Alexander Seitz, CFO marki Volkswagen, stwierdził: „Pandemia Covid-19 przyniosła Volkswagenowi w pierwszym półroczu niespotykane dotąd wyzwania, które miały duży wpływ na wyniki finansowe. Podjęcie efektywnych środków zaradczych, w tym wprowadzenie ścisłej dyscypliny kosztowej oraz wyznaczenie priorytetów w zakresie prowadzonych projektów pozwoliło nam znacznie zredukować koszty rzeczowe, nakłady na badania i rozwój, jak również wydatki inwestycyjne. Doskonała wspólna praca załogi i zarządu marki pozwoliła jak dotąd skutecznie radzić sobie z tym kryzysem. Zachowujemy stabilną sytuację finansową i spodziewamy się osiągnąć w całym bieżącym roku pozytywny zysk operacyjny. Mamy też nadzieję, że w drugim półroczu do poprawy sytuacji przyczyni się prowadzona przez nas ofensywa w dziedzinie nowych modeli, która nabierze jeszcze większego rozpędu”.
Znaczna poprawa sytuacji marki Volkswagen w ostatnim okresie
Dostawy samochodów marki Volkswagen w marcu i w kwietniu były o 38 procent mniejsze niż w porównywalnych miesiącach poprzedniego roku i od tego czasu stale rosły do poziomu jedynie -18 procent w czerwcu. Znalazło to swoje odbicie w zysku operacyjnym przed zdarzeniami specjalnymi, który w pojedynczym miesiącu czerwcu niemal osiągnął próg rentowności. Marka spodziewa się, że w lipcu spadek dostaw dla klientów nie przekroczy -10 procent w porównaniu z tym samym miesiącem roku 2019.
Kontynuacja skutecznych działań zaradczych
Mimo pierwszych symptomów poprawy trudno prognozować jak sytuacja związana z pandemią Covid-19 będzie się rozwijać w przyszłości. Dlatego marka Volkswagen będzie nadal stosować skuteczne środki przeciwdziałające kryzysowi, w dalszym ciągu zamierza też wyznaczać priorytety w dziedzinie inwestycji oraz będzie przywiązywać ogromną wagę do zachowania dyscypliny wydatków. Marka spodziewa się, że w całym 2020 roku przychody ze sprzedaży osiągną znacznie niższy poziom niż w ubiegłym roku. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi będzie zapewne dużo niższy niż w roku 2019, ale jednak pozytywny.
Trwa ofensywa w dziedzinie nowych modeli, obiecujący debiut ID.3 1)2)
Mimo trwającej pandemii Covid-19 marka Volkswagen rozbudowuje swoją ofertę prezentując w każdym segmencie nowe modele. Ważnym elementem trwającej ofensywy są samochody z wyłącznie elektrycznym napędem oraz hybrydy typu plug-in. Nowego ID.3 w wersji 1st, pierwszy model skonstruowany w oparciu o modułową platformę podłogową MEB do budowy samochodów elektrycznych, klienci mogą już zamawiać. Do sprzedaży wchodzą również inne ważne modele, jak nowy Tiguan i nowy Arteon. W dalszej części roku dołączą do nich dodatkowe odmiany Golfa. Marka dokonuje elektryfikacji swoich samochodów i wprowadzi do sprzedaży wiele modeli hybrydowych typu plug-in. Właśnie w takiej wersji będzie można wkrótce kupić nowego Golfa, nowego Tiguana i nowego Arteona, a także Touarega. W Ameryce Południowej udaną premierę miał ponadto nowy Crossover Utility Vehicle (CUV) – Nivus4) należący do segmentu małych samochodów. Również w Chinach, na największym pojedynczym rynku zbytu dla aut marki Volkswagen z sukcesem kontynuowano ofensywę prezentując modele Viloran, Tayron GTE i JETTA VS7
Szczegółowa tabela z danymi znajduje się w pliku pdf