Pozytywne wyniki koncernu Volkswagen oraz należących do niego marek w 2019 roku
- CEO dr Herbert Diess: „Rok 2019 był dla koncernu Volkswagen bardzo udany. Przygotowaliśmy fundament dla wszystkich ważnych zmian”.
- Volkswagen Samochody Osobowe zwiększył przychód ze sprzedaży i zysk operacyjny. Zaprezentowano bardzo ważne modele – ID.3 i Golfa VIII; New Brand Design wyraża nowy styl marki
- marka Audi uzyskała wyższą operacyjną stopę zwrotu; SKODA, SEAT, Bentley, Porsche, Scania i MAN odnotowały wyższy przychód ze sprzedaży oraz wyższy zysk operacyjny
- Volkswagen Samochody Dostawcze z gorszym wynikiem finansowym, Volkswagen Usługi Finansowe ze znacznie wyższym przychodem i z rekordowym zyskiem operacyjnym
Wolfsburg/Poznań, 18. marca 2020 – Niemal wszystkie marki koncernu Volkswagen zamknęły rok obrachunkowy 2019 lepszymi wynikami finansowymi niż poprzedni. Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu Volkswagen AG, stwierdził: „Rok 2019 był dla koncernu Volkswagen bardzo udany. Przygotowaliśmy fundament dla wszystkich ważnych zmian. Rok 2020 jest bardzo trudny. Pandemia koronawirusa stawia nas przed nieznanymi dotąd wyzwaniami finansowymi. Należy się również obawiać trwałych zmian koniunktury. Koncentracja wszystkich sił, ścisła współpraca i wysokie morale w koncernie sprawią, że pokonamy kryzys związany z wirusem”.
Przychód ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe był w 2019 roku o 4,5 procent wyższy niż w poprzednim i wyniósł 88,4 miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wzrósł do 3,8 (w 2018 roku – 3,2) mld euro. Rezultaty mniejszej sprzedaży samochodów marki Volkswagen Samochody Osobowe, nakłady na uruchomienie produkcji nowych modeli oraz ze zmiennych kursów walut zostały zrównoważone przede wszystkim przez zmiany w ofercie i odpowiednią politykę cenową. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wzrosła do 4,3 (3,8) procent. Obciążenia związane ze sprawą silników Diesla wyniosły 1,9 (1,9) miliarda euro.
W roku obrachunkowym 2019 przychody ze sprzedaży marki Audi zmniejszyły się do 55,7 (59,2) miliarda euro. Powodem jest wewnętrzna relokacja wielomarkowych firm sprzedaży w ramach Grupy. Zysk operacyjny (przed rokiem z wyłączeniem zdarzeń specjalnych) wyniósł 4,5 (4,7) mld euro. Pojawiły się obciążenia wynikające z wycofania z produkcji starszych modeli i rozpoczęcia produkcji nowych, wyższych nakładów na rozwój nowych produktów i technologii oraz wynikające z niekorzystnej sytuacji walutowej i ze wzrostu kosztów zatrudnienia. Odnotowano za to poprawę w zakresie oferty modeli i kosztów produktu. Operacyjna stopa zwrotu (przed rokiem z wyłączeniem zdarzeń specjalnych) wyniosła 8,1 (7,9) procent. W danych finansowym marki Audi zawarto również dane marek Lamborghini i Ducati.
Przychód ze sprzedaży marki SKODA wzrósł w 2019 roku o 14,5 procent do 19,8 mld euro, m.in. dzięki konsolidacji po przejęciu odpowiedzialności za rynek indyjski. Zysk operacyjny wzrósł o 0,3 mld euro do 1,7 mld euro. Negatywne wpływy wzrostu kosztów i wyższych nakładów na nowe produkty zostały z nawiązką zrównoważone większą sprzedażą, atrakcyjniejszą ofertą i działaniami w zakresie polityki cenowej. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła 8,4 procent; w 2018 roku było to 8,0 procent.
Marka SEAT w roku 2019 odnotowała pozytywny wynik: przychód ze sprzedaży wyniósł 11,5 mld euro i okazał się o 12,7 procent wyższy od rekordowego przychodu z poprzedniego roku. Zysk operacyjny wzrósł do 445 (254) milionów euro i również był rekordowy. Pozytywny wpływ na to miały przede wszystkim większa sprzedaż i lepsza oferta. Operacyjna stopa zwrotu marki SEAT zwiększyła się do 3,9 (2,5) procent.
Marka Bentley uzyskała w 2019 roku przychód w wysokości 2,1 mld euro, co oznacza 35,1-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Zysk operacyjny zwiększył się do 65 (-288) milionów euro. Było to możliwe dzięki zwiększeniu sprzedaży, oszczędnościom w dziedzinie kosztów będącymi elementem realizowanego programu podnoszenia efektywności, a także dzięki lepszej ofercie i korzystnej sytuacji walutowej. Operacyjna stopa zwrotu wzrosła do 3,1 (-18,6) procent.
Przychód ze sprzedaży Porsche Automobile wzrósł w 2019 roku o 10,1 procent do 26,1 (23,7) miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększył się o 2,4 procent do 4,2 mld euro. Odnotowano negatywny wpływ kursów walut oraz wzrost kosztów, z drugiej strony zwiększono sprzedaż, poprawiono ofertę modeli i zoptymalizowano koszty produktu. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wyniosła 16,2 (17,4) procent. Sprawa diesli spowodowała w omawianym roku obciążenia w wysokości 0,5 mld euro.
W roku obrachunkowym 2019 przychód ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Dostawcze wyniósł 11,5 (11,9) mld euro, czyli mniej więcej tyle, ile w roku poprzednim. Przyczyną zmniejszenia się zysku operacyjnego do 510 (780) milionów euro były głównie wzrost kosztów stałych i kosztów rozwoju nowych produktów. Pozytywny wpływ miała natomiast poprawa w dziedzinie kosztów produktu. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła 4,4 (6,6) procent.
Scania Vehicles and Services uzyskała w 2019 roku przychód ze sprzedaży w wysokości 13,9 (13,0) miliarda euro. Zysk operacyjny zwiększył się o 24,8 procent do 1,5 miliarda euro. Pozytywny wpływ miały tu przede wszystkim większa sprzedaż samochodów, części i usług, a także lepsza oferta i korzystne kursy walut. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła w omawianym roku 10,8 (9,3) procent.
Przychód ze sprzedaży MAN dzięki zwiększeniu sprzedaży wzrósł w 2019 roku do 12,7 mld euro – to o 4,6 procent więcej niż w 2018 roku. Zysk operacyjny w wysokości 402 (332) milionów euro wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim, w którym obciążyły go wydatki na restrukturyzację działalności w Indiach. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła 3,2 (2,7) procent.
Przychód ze sprzedaży działu Volkswagen Usługi Finansowe osiągnął w omawianym roku obrachunkowym poziom 38,0 mld euro i był o 15,8 procent wyższy niż rok wcześniej. Zysk operacyjny zwiększył się o 13,3 procent do 3,0 mld euro i osiągnął kolejny rekord. Wzrost był spowodowany w głównej mierze zwiększeniem zakresu działalności.
Frank Witter, Członek Zarządu ds. Finansów i IT, powiedział: „W tej chwili wpływ na światową gospodarkę ma rozprzestrzenianie się koronawirusa. Nie wiadomo jak bardzo i przez jak długi czas będzie on wpływał na koncern Volkswagen. Wydanie rzetelnej prognozy jest w tej chwili prawie niemożliwe. Działając w trybie task force wykorzystujemy wszelkie środki, żeby chronić naszych pracowników i ich rodziny oraz stabilizować działalność biznesową”.