Walne zebranie akcjonariuszy: koncern Volkswagen zapowiada miliardowe inwestycje w układy napędowe przyjazne środowisku
- koncern Volkswagen zamierza stać się do 2025 roku światowym liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych
- do 2020 roku silniki spalinowe mają być efektywniejsze i czystsze o kolejne 10 do 15 procent
- szef koncernu Müller: „W najbliższym czasie silniki Diesla będą nadal niezbędne”
- plan „TOGETHER – strategia 2025” określa ważne zmiany w koncernie
Poznań, 10 maja 2017 r. – Koncern Volkswagen z pełną energią wdraża zmiany w motoryzacji. „Przyszłość będzie należeć do aut elektrycznych. Do 2025 roku zamierzamy stać się światowym liderem w dziedzinie elektrycznej mobilności” – zapowiedział Matthias Müller, Prezes Zarządu Volkswagen Spółka Akcyjna podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy koncernu w Hanowerze. W całym koncernie trwają intensywne prace mające zapewnić przełom w tej dziedzinie. Jednocześnie koncern Volkswagen nadal będzie doskonalił silniki Diesla oraz benzynowe tak, by były jeszcze bardziej oszczędne i przyjazne środowisku naturalnemu. „Tradycyjne silniki pozostaną niezbędne w dającym się przewidzieć czasie” – oświadczył Müller podczas walnego zgromadzenia. Prezes Zarządu poinformował także 3.000 akcjonariuszy zgromadzonych na terenie targów w Hanowerze o aktualnym stanie spraw związanych z rozwiązywaniem kryzysu wokół diesli, a także wskazał w jaki sposób koncern, zgodnie z planem „TOGETHER – strategia 2025” zmienia się, by z sukcesem podjąć wyzwania jakie niesie motoryzacyjna przyszłość. Prezentując w Genewie po raz pierwszy model Sedric (self-driving car) Volkswagen jako pierwszy producent samochodów pokazał konkretnie, jak będą wyglądały pojazdy poruszające się w pełni samodzielnie.
„Aby umożliwić powszechne korzystanie z przystępnych cenowo pojazdów produkowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nadal będziemy oferować pełne spektrum modeli: od tych z napędem konwencjonalnym po stuprocentowo elektryczne” – tak strategię koncernu w dziedzinie układów napędowych opisał Prezes Zarządu Müller. Koncern, w którego skład wchodzi 12 marek, zamierza więc prowadzić intensywne prace nad samochodami zasilanymi energią elektryczną. W minionych pięciu latach Volkswagen zainwestował w alternatywne napędy trzy miliardy euro. Kwota ta w ciągu kolejnych pięciu lat zostanie potrojona.
„Już do końca 2018 roku jako koncern wprowadzimy na rynek ponad 10 nowych modeli elektrycznych. Do 2025 dołączy do nich ponad 30 modeli czerpiących energię elektryczną z zespołu akumulatorów”. Nowo założone „Center of Excellence” w Salzgitter będzie rozwijać na skalę całego koncernu kompetencje w dziedzinie cewek i modułów akumulatorów. „Równocześnie w Europie i w Chinach prowadzimy intensywne rozmowy na temat współpracy w dziedzinie akumulatorów. Już wkrótce usłyszycie o tym nieco więcej” – stwierdził Prezes Zarządu.
Nowoczesne silniki spalinowe mimo to będą, według słów Müllera, niezbędne; „Dotyczy to – niezależnie od gorących dyskusji na ten temat – właśnie diesli spełniających normę Euro 6”. W sumie do 2022 roku koncern Volkswagen zainwestuje w tę technologię 10 miliardów euro, stwierdził Müller: „Dlatego, że silnik spalinowy nie jest częścią problemu, lecz częścią jego rozwiązania”. Prezes Zarządu dodał: „124 lata po powstaniu silnika Diesla konstrukcja ta nadal ma w sobie ogromne możliwości. Wykorzystamy je. Do 2020 roku sprawimy, że nasze silniki spalinowe staną się o kolejne 10 do 15 procent wydajniejsze, a przez to czystsze. Dzięki temu będziemy chronić środowisko i oszczędzać surowce”.
Na przykładzie wielu innych inicjatyw Müller wykazał, że rozpoczęta przebudowa koncernu przynosi skutki: „Volkswagen będzie szybszy, bardziej skoncentrowany na konkretnych obszarach i bliższy klientom”. Ramy tych przemian wyznacza plan dotyczący działań skierowanych ku przyszłości „TOGETHER – strategia 2025”. Müller stwierdził: „Zmieniamy Volkswagena z producenta samochodów w wiodącą na świecie firmę oferującą nowe rozwiązania z zakresu mobilności”. I dalej: „Volkswagen musi się zmieniać, ponieważ przemysł samochodowy w ciągu dziesięciu lat zmieni się bardziej, niż miało to miejsce przez minione sto lat”.
Nowe czasy wymagają nowego sposobu myślenia: „Wymagają większego tempa i odwagi. Wymagają przedsiębiorczości i pragmatyzmu”. Jest to równie ważne, jak zmiany technologiczne, podkreślił Müller i dodał: „Jestem przekonany, że otwarta kultura przedsiębiorstwa, mocne wartości i działanie zgodne z zasadami są istotne dla przyszłości Volkswagena. Cel planu „TOGETHER – strategia 2025” jest jasny – „Dobrze brzmiące słowa spisane na kawałku papieru muszą przerodzić się w naszą codzienność”.
Innym centralnym elementem planu przyszłościowego jest zawarcie umów o współpracy w nowych obszarach oraz rozwijania nowych technologii. Müller stwierdził: „Nowy Volkswagen oznacza, że otwieramy się jako przedsiębiorstwo. W minionych miesiącach zawarliśmy wiele nowych obiecujących umów kooperacyjnych”.
Wśród przykładów Matthias Müller wymienił zamiar rozpoczęcia działalności, wraz z koncernem Tata, w segmencie tanich samochodów, planowane utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa z JAC w Chinach, zajmującego się opracowaniem niedrogich aut elektrycznych, oraz wielostronną współpracę w dziedzinie usług mobilnych. By z sukcesem działać w przyszłości nie wystarczy już „Tylko produkować dobre samochody. Klienci oczekują dzisiaj od mobilności czegoś więcej. I zgodnie z tymi nowymi potrzebami klientów musimy się zmieniać także my”.
Mimo kryzysu związanego z silnikami Diesla Volkswagen jest dobrze przygotowany do przełomu w przemyśle motoryzacyjnym. „W minionym roku obrachunkowym postawiliśmy podwaliny pod największe przemiany w historii Volkswagena. Osiągnęliśmy znacznie lepszy wynik operacyjny niż wielu z nas się wcześniej spodziewało” – stwierdził Müller. I dodał: „W roku 2017 – cała naprzód!”.