Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
21.04.2017
Sedric w Szanghaju: autonomiczny samochód świętuje swoją premierę w Chinach

Sedric w Szanghaju: autonomiczny samochód świętuje swoją premierę w Chinach

  • Sedric otwiera nową epokę w motoryzacji
  • Innowacyjny pojazd koncernu umożliwiający bezpieczne przemieszczanie się i wskazujący nowe idee w motoryzacji
  • Autonomiczne pojazdy jako główny element strategii koncernu Volkswagen dotyczącej przyszłości
  • Dalsze prace rozwojowe nad koncepcyjnym Sedricem będą prowadzone w Chinach w ramach współpracy z firmą Mobvoi

Shanghai/Poznań, 21 kwietnia 2017 r – W przeddzień Auto Shanghai 2017 koncern Volkswagen oprócz licznych nowych modeli oraz aut studyjnych należących do poszczególnych marek zaprezentował również pierwszy koncepcyjny pojazd koncernu – Sedric (self-driving car), to element koncepcji przyszłej komunikacji drogowej. Sedric nie jest autem należącym do którejkolwiek marki koncernu, model ten wskazuje przyszłe rozwiązania w dziedzinie motoryzacji i podkreśla centralną rolę pojazdów całkowicie autonomicznych w strategii koncernu dotyczącej przyszłości. Sedric został pokazany po raz pierwszy 6 marca bieżącego roku w Genewie podczas wieczoru poświęconego koncernowi Volkswagen. Jest to model koncepcyjny skonstruowany od podstaw jako pojazd autonomiczny. Sedric pozwala wyobrazić sobie jaką formę przybiorą w przyszłości środki transportu indywidualnego – innowacyjne, użyteczne dla każdego, a przy tym spełniające potrzeby i życzenia konkretnych użytkowników – dostępne na życzenie, proste w obsłudze, stworzone w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, wygodne i bezpieczne. Dzięki umowie joint venture zawartej między koncernem Volkswagen a firmą Mobvoi, Sedric będzie rozwijany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.


Koncern Volkswagen i należące do niego marki już w przeszłości motoryzowały obywateli wielu krajów. Także teraz firma chce, by nowa technologia i bezpieczny sposób poruszania się były dostępne dla wszystkich. Ważny rynek zbytu jakim są Chiny odgrywa bardzo dużą rolę w strategii Volkswagena skierowanej ku przyszłości. Głównym elementem całościowego systemu komunikacyjnego proponowanego przez Volkswagena jest koncepcyjny model Sedric. Model ten, wyposażony w innowacyjny system sterowania, nadaje pojęciu autonomicznej jazdy zupełnie nowe znaczenie – wystarczy nacisnąć przycisk, by autonomiczny pojazd przybył po swoich pasażerów, a następnie wygodnie i bezpiecznie zawiózł ich do celu.

W przeddzień otwarcia targów Auto Shanghai, Prezes Zarządu koncernu Volkswagen, Matthias Müller, powiedział: „Zacieśniamy współpracę z naszymi dotychczasowymi partnerami i zawieramy nowe umowy o partnerstwie. Chcemy w ten sposób kształtować nową epokę i otworzyć przed milionami naszych chińskich klientów świat motoryzacji opartej na zasadach zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu Volkswagen stanie się w przyszłości jeszcze bardziej chiński”.

Strategia

W strategii koncernu Volkswagen nakierowanej na przyszłe rozwiązania, centralną rolę nadal będą odgrywać stylistyka, rozwój, produkcja i sprzedaż pojazdów. Te same dziedziny będą miały znaczenie w wypadku nowych rozwiązań komunikacyjnych, które staną się kolejnym obszarem działalności koncernu i należących do niego marek. Udział w firmie usług komunikacyjnych Gett, powołanie do życia zajmującej się tego rodzaju działalnością firmy MOIA oraz joint venture stworzone z Mobvoi to ważne kroki na tej drodze. Mobvoi to chiński start-up specjalizujący się w systemach interaktywnego sterowania przy pomocy mowy oraz w pracach nad sztuczną inteligencją. Koncern Volkswagen i Mobvoi zamierzają tworzyć wspólnie nowe rozwiązania w dziedzinie mobilności, produkty do zastosowania w przyszłych pojazdach, a także opracowywać osobiste cyfrowe systemy asystujące. „To partnerstwo jest szczególnym przykładem zdecydowania z jakim Volkswagen podejmuje współpracę z chińskimi innowacyjnymi przedsiębiorstwami technicznymi, takimi jak Mobvoi, żeby wspólnie pracować nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi w dziedzinie mobilności indywidualnej”, powiedział prof. dr Jochem Heizmann, Członek Zarządu koncernu oraz Prezes Zarządu Volkswagen Group China.

Poświęcony przyszłości program „Together- Strategy 2025” zapoczątkował największy proces zmian w historii Volkswagena. Strategia ta otwiera drogę do przemiany jednego z najlepszych producentów samochodów na świecie w wiodącego dostawcę przyszłych rozwiązań komunikacyjnych zgodnych z równoważonym rozwojem. Transformacja głównego obszaru działalności oraz stworzenie nowego obszaru dotyczącego zagadnień przyszłej mobilności są fundamentem wzrostu na przyszłość.

W pełni automatyczne pojazdy wzbogacą w przyszłości motoryzacyjne doświadczenia wielu ludzi. Intensywne korzystanie z pojazdów autonomicznych zakłada, że do sprawnego przemieszczania się będzie potrzeba mniej miejsca i mniej energii, będzie ono znacznie bezpieczniejsze i ekologiczne. Nowa koncepcja zakłada stworzenie środków transportu dopasowanych do indywidualnych potrzeb: dla dorosłych i dla dzieci, dla osób starszych oraz osób z ograniczeniami ruchowymi, dla mieszkańców miast nie mających własnego samochodu albo prawa jazdy, a także dla przyjezdnych odwiedzających obce miasto i zamierzających spontanicznie i wygodnie przemieścić się z jednego miejsca w drugie.

Pierwszy Concept Car koncernu

Sedric jest pierwszym samochodem koncepcyjnym koncernu Volkswagen i pierwszym pojazdem w koncernie stworzonym do jazdy autonomicznej na poziomie 5 – oznacza to, że do kierowania nim nie jest potrzebny człowiek. Sedric został wymyślony, zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w ścisłej współpracy między europejskim Future Center koncernu Volkswagen w Poczdamie a Centrum Badawczym Koncernu Volkswagen w Wolfsburgu.

„Chcielibyśmy, by koncern Volkswagen przewodził przemianom i je kształtował, dlatego zwiększamy zarówno tempo, jak i nakłady inwestycyjne w dziedzinach tak ważnych dla przyszłości, jak cyfryzacja i pełna automatyzacja. W tym celu przebudowujemy nasze przedsiębiorstwo. Chcemy, żeby koncern Volkswagen awansował z poziomu producenta samochodów do rangi dostawcy przyszłych rozwiązań komunikacyjnych. Nasz cel to w 2025 roku stać się wiodącą firmą oferującą rozwiązania komunikacyjne zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju”, powiedział dr Ulrich Eichhorn, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju koncernu Volkswagen.

Nowy sposób przemieszczania się

Koncepcja prostej, dostępnej dla każdego formy indywidualnej komunikacji jest oparta nie tylko na pomyśle uniwersalnego pojazdu do różnych zastosowań, ale też na stworzeniu intuicyjnego systemu obsługi. Volkswagen OneButton, którym posłuży się użytkownik Sedrica, to rodzaj linku prowadzącego do zupełnie nowych doświadczeń związanych z korzystaniem z pojazdu. Zwykłe naciśnięcie przycisku pozwala przemieścić się każdemu, w każdym czasie i w każde miejsce. Element ten składa się z przycisku oraz okręgu, który barwnymi sygnałami informuje o czasie przybycia Sedrica, a przy pomocy wibracji prowadzi do samochodu osoby niewidome.

Przyjaciel i towarzysz rodziny

Ten innowacyjny element pełni jednocześnie funkcję mobilnej karty identyfikacyjnej (ID) działającej na całym świecie, z wbudowanym odbiornikiem radiowym, GPS oraz kompasem służącymi do ustalania położenia pojazdu. Również podczas wyjazdów służbowych czy urlopowych podróży wystarczy po prostu – tak jak na co dzień w domu – wcisnąć na moment przycisk, by sprowadzić Sedrica, który dostępny będzie w ramach systemu shared mobility.

Sedric operujący w ramach systemu shared mobility stanie się elementem floty koncernu Volkswagen jako dostawcy usług mobilnych. Ale Sedric może być też skonfigurowanym zgodnie z indywidualnymi potrzebami tzw. pojazdem owned mobility marki Volkswagen. Volkswagen jest przekonany, że również w przyszłości ludzie będą chcieli mieć prywatne samochody. Będą one inteligentne, będą zawsze do dyspozycji, a nawet będą potrafiły samodzielnie realizować pewne zadania. Sedric może zawieźć dzieci do szkoły, a potem rodziców do biura, sam znajdzie miejsce do zaparkowania, odbierze gości z dworca czy syna z boiska – wszystko za naciśnięciem przycisku, po wydaniu polecenia głosowego albo za pomocą aplikacji na smartfona – całkowicie automatycznie, niezawodnie i bezpiecznie.

„W świecie nowych sposobów komunikacji wszyscy ludzie będą połączeni z siecią. My będziemy ich wygodnie przewozić spod jednych drzwi pod drugie drzwi, realizując wizję powszechnie dostępnych środków transportu, za naciśnięciem przycisku lub przy pomocy komendy głosowej. Da to ludziom zupełnie nowe poczucie wolności i nieznany dotąd komfort, a także sprawi, że jakość ich życia znacznie wzrośnie. Pozwoli to wielu ludziom wziąć udział w życiu społecznym” - twierdzi Johann Jungwirth, Chief Digital Officer koncernu Volkswagen.

Prosty w użyciu

Zadania przyświecające konstrukcji Sedrica zostały określone równie jasno, jak sama koncepcja nowego systemu komunikacji – ograniczenie do tego, co najważniejsze, jak najprostsza obsługa, intuicyjne korzystanie. Jedno przyciśnięcie Volkswagen OneButton i oto dokładnie w ustalonym wcześniej czasie zjawia się Sedric. Pojazd rozpoznaje swojego użytkownika, otwierają się dwuskrzydłowe drzwi. Szeroki i wysoki otwór ułatwia zajmowanie miejsc, także osobom podróżującym z bagażem. Na torby i walizki w przestronnym wnętrzu znajdzie się dostatecznie dużo miejsca.

Rozmowa jak z osobistym asystentem

Po zajęciu miejsca z Sedricem można się komunikować mową. Cel podróży, drogę do niego, czas przejazdu, natężenie ruchu, być może krótki postój po drodze – użytkownik rozmawia z Sedricem jak z osobistym asystentem. W czasie jazdy pasażer może wykorzystać czas całkowicie dla siebie. Przednia szyba pełni rolę wielkiego ekranu OLED działającego według zasad rzeczywistości rozszerzonej i służy jako centrum komunikacji lub rozrywki. Ale jeśli tylko zechcą, pasażerowie mogą zamknąć oczy i odpoczywać.

Nowa stylistyka

Stylistyka nowego modelu jest przyjazna, budzi sympatię i zaufanie. Solidne drzwi i stabilne słupki dachowe sprawiają, że pasażerowie czują się bezpiecznie. Dwuczęściowe drzwi sięgają aż do dachu, wielki otwór powstający po ich otwarciu pozwala z łatwością zająć miejsce wewnątrz auta, a także łatwo je opuścić.

Sedric może poruszać się zarówno w mieście, na jego obrzeżach, jak i poza miastem. Jego nadwozie skonstruowano tak, że mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych wewnątrz jest bardzo przestronnie. Projektując Sedrica zrezygnowano z proporcji charakterystycznych dla dzisiejszych aut, a także z maski i klasycznego tyłu nadwozia.

Tę monolityczną bryłę można było stworzyć dzięki całkowicie nowej strukturze technicznej. Sedric jest samochodem w pełni elektrycznym. Zespół akumulatorów umieszczono w nim płasko pomiędzy osiami, a nieduży silnik elektryczny znajduje się na wysokości kół. Klimatyzację i elektroniczne podzespoły systemu autonomicznej jazdy umieszczono w niewielkich zwisach z przodu i z tyłu nadwozia.

„Im więcej wolności dają nam nowoczesne technologie, tym lepiej i pełniej możemy dopasowywać samochody do indywidualnego stylu życia i osobistych potrzeb użytkowników. A przecież nie ma mowy o produkowaniu jednakowych aut dla wszystkich – przeciwnie, w przyszłości po naszych ulicach będzie się poruszać jeszcze więcej różnorodnych i budzących emocje samochodów” - twierdzi Michael Mauer, Szef Działu Stylistycznego koncernu Volkswagen.

Jak w domu

Zasadniczą różnicę w stosunku do współczesnych samochodów można od razu zauważyć we wnętrzu - Sedric nie potrzebuje kierowcy. W związku z tym w aucie nie są potrzebne kierownica, pedały, ani tablica rozdzielcza. Po wejściu do kabiny pasażer czuje się, jakby przebywał w domu. Sedric to komfortowa loża na kołach wykończona starannie dobranymi materiałami. Przykładem może być szeroko wykorzystana kora brzozowa, przyjemny w dotyku naturalny materiał wysokiej jakości.

Nowa inteligencja i efektywność

Wnętrze o liczbie miejsc 2+2 zostało optymalnie wykorzystane. Dwa tylne siedzenia sprawiają wrażenie wygodnej sofy. W szczególny sposób zadbano o najwyższą jakość powietrza oraz klimat we wnętrzu. Na pokładzie Sedrica znajduje się prawdziwa zieleń – rośliny, które oczyszczają powietrze wspierając działanie dużych filtrów węglowych z drewna bambusowego. Duże powierzchnie szyb zapewniają kontakt z otoczeniem, a ekran OLED o dużej rozdzielczości jest przezroczysty i umożliwia obserwowanie tego, co się dzieje przed pojazdem.

Więcej materiałów prasowych na: www.discover-SEDRIC.com

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.